Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Slarv i skogen >:(

3 posters

Gå ner

Slarv i skogen >:( Empty Slarv i skogen >:(

Inlägg  Jocke fre okt 12, 2012 5:21 pm

Tja

Jag satt å klurade lite och jag kom på att vi slarvat en del med hur vi förflyttar gubbar genom rough terrain. Vi brukar ju göra så att vi mäter hur bred skogen man skall gå igenom är, och sedan räkna den sträckan dubbelt för att se hur långt man kommer. alltså om man vill gå igenom en skog på 4" så kostar det 8". kan man springa 10" så kommer man alltså 4" (i skogen) + 2" utanför = 6" totalt. detta är inte korrekt, och med tanke på hur millimeternoga vi brukar mäta charges så tycker jag att rätt skall vara rätt Wink

Jag gjorde lite bilder för att illustrera, men det kokar ned till följande:

Att gå igenom en skog som är X" bred kostar (X+d)" där d är diametern på din bas.

Slarv i skogen >:( Rough1

Slarv i skogen >:( Rough2

Slarv i skogen >:( Rough3


Så passa er för att fastna i skogen. det kan vara jobbigare än man tror att komma ut Wink


PS. jag hittade även ett annat fel vi gjort. "linear obstacles" (alltså murar) kostar ingen move att gå över, men man måste ha pathfinder för att charga över dom. "obstacles" (till exempel en klippkant eller en hög med säckar) kostar 2" att komma upp på (men inget för att komma ner). Pathfinders kan charga över obstacles, men måste betala 2" i move.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Slarv i skogen >:( Empty Sv: Slarv i skogen >:(

Inlägg  Chrille fre okt 12, 2012 7:31 pm

Att det kostar att "gå ut ur skogen" tror jag att vi kört med ett tag. Iaf jag. Det med murarna gäller om dom är "less than 1" thick". Men där har vi bestämt att tex sandsäckar och liknande ska räknas som 1". Men jag antar att det är upp till spelarna att avgöra innan matchen.
Chrille
Chrille

Antal inlägg : 583
Registreringsdatum : 12-03-10
Ålder : 41

Till överst på sidan Gå ner

Slarv i skogen >:( Empty Sv: Slarv i skogen >:(

Inlägg  Danne fre okt 12, 2012 10:08 pm

så vitt jag vet jocke har vi alltid spelat med att man måste komma ut ur skogen med basen. alltså passera all rough terrain innan man räknar vanlig movement

Så om skogen är fyra Inches fet så kommer du beröras hela vägen... jag vet inte med mig att jag går igenom hela skogar so ofta. Ofta går man ju fram 2 inches sedan har man 8 kvar (med springande move på 10) om skogen är 4 inches bör man logiskt vara kvar i skogen när moven är klar... Vet inte riktigt hur du menar.. men när nästa move kommer kostar det dubblet innan hela basen kommit ut ur skogen. Så har vi alltid kört så vitt jag vet....(har ju pathfinder på alla mina grejor så berör mig sällan själv, men jag brukar hålla koll på min motspelare, men antar att du pullat en fast one på mig? hehe).

och det med murarna är som chrille sagt vi har bestämt att de är mindre en 1 Inch när man lägger ut spells( men annars är de 1 Inch och kostar movement).

Men bra att vi tar upp oklarheter, eftersom det är enda sättet att få ordning på grejorna.
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Slarv i skogen >:( Empty Sv: Slarv i skogen >:(

Inlägg  Jocke fre okt 12, 2012 10:20 pm

poängen är i princip att man måste passa sig för att mäta hur långt kvar man har från framkanten av sin bas till slutet av skogen. man skall istället mäta hur långt man har kvar från bakkanten av plattan, så blir det rätt Smile
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Slarv i skogen >:( Empty Sv: Slarv i skogen >:(

Inlägg  Danne fre okt 12, 2012 10:29 pm

Hängde med på det. Och det är så vi spelat I alla fall jag och chrille. Vet inte om någon annan missat det (kan tänkas att det är så). Men man måste Cleara hela basen ur Rough terrain innan man får vanlig movement (om jag själv varit oklar med att klargöra detta så tar jag på mig det hehe).

Finns lite andra fel som uppstått med, som jag tror vi kan råda bot på Smile. Vi borde printa ut en cheaklista på Control Face, activation face osv och ha på ett stort papper på väggen.. För där vet jag att många begår misstag. Så om du pallar Jocke(har ingen skrivare själv Sad så skulle det vara super om du kunde printa ut dem, som du gjorde med den där Damage tabellen Smile. Kan vi sätta upp dem så alla kan kolla och göra saker i rätt ordning.
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Slarv i skogen >:( Empty Sv: Slarv i skogen >:(

Inlägg  Chrille lör okt 13, 2012 7:57 pm

Smart det där att mäta från baksidan av plattan.
Chrille
Chrille

Antal inlägg : 583
Registreringsdatum : 12-03-10
Ålder : 41

Till överst på sidan Gå ner

Slarv i skogen >:( Empty Sv: Slarv i skogen >:(

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet