Regler man kan ha missat

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i ons maj 29, 2013 9:50 pm

tamejfan, det stämmer ju. det står ju till och med på varje scenario (att dom är friendly faction). jag kollade bara på definitionen av objectives Very Happy

nvm then Very Happy

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tor jul 18, 2013 10:12 am

Assault kan vara lite halvfarligt. Jag och chrille hade båda två assault-units igår och en tveksamhet kom upp. jag kollade upp svaret, och vi hade fel (eller jag hade fel)

http://privateerpressforums.com/showthread.php?97961-Steelhead-Cavalry-Assault-move&highlight=

Om en gubbe assaultar en annan kille och missar sin attack så riskerar man att träffa sina egna kompisar. man iggar -4 to hit penalty, men inte det faktum att missade skott riskerar att träffa sina kompisar. därför måste speciellt jag vara försiktig med assault, eftersom jag riskerar att skjuta ner hillebard-killen som ger flank. Chrille lyckades assaulta ner två av sina egna nyss-hunters igår, men jag trodde inte att regeln funkade så, så de fick leva Very Happy

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Krisdoffer i tor jul 18, 2013 11:56 am

Ny errata ute http://privateerpress.com/files/WM%20MKII%20Rules%20Errata%20July%202013.pdf

Krisdoffer

Antal inlägg : 298
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tor jul 18, 2013 4:47 pm

inget nytt. vi har ju ingen som spelar eLich Very Happy

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tor jul 25, 2013 1:06 pm

Man får tydligen INTE mäta ifall en modell är inom 4" från en flagga (eller 2" från ett objective hur som helst. man mäter tydligen endast när det är dags att scora. man får gissa att gubben är tillräckligt nära när man går in för att contesta.

http://privateerpressforums.com/showthread.php?168499-Contesting-in-Steamroller-2013

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i tor jul 25, 2013 8:50 pm

Jocke skrev:Man får tydligen INTE mäta ifall en modell är inom 4" från en flagga (eller 2" från ett objective hur som helst. man mäter tydligen endast när det är dags att scora. man får gissa att gubben är tillräckligt nära när man går in för att contesta.

http://privateerpressforums.com/showthread.php?168499-Contesting-in-Steamroller-2013

hmm bra grej att ha koll på inför höstens lilla turnering....

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i sön aug 11, 2013 9:56 am

FAQ skrev:pp. 46–47.
Charge.
Replace the sixth and seventh sentences of the second paragraph with the following:
Once the charge target is in the charging model’s melee range, it must stay in the charging model’s melee range for the entire charge. The charging model stops if it contacts a model, an obstacle, or an obstruction or if it is pushed, slammed, or thrown.
Vi har missat en av innebörderna i detta. För non-reach models märker man ingen skillnad i princip, men för models med reach, och speciellt för models med 4" reach blir det vissa skillnader. Läs reglerna noga, och så kan vi diskutera med modeller närvarande (jag försökte rita, men det blev för kladdigt), men i princip så gör detta bara skillnad om man försöker charga någon man redan är mycket nära (kanske till och med redan engaged med), och när man försöker charga "förbi" sin charge target för att kunna gå 3". Betänk att medan modellen rör på sig så måste han titta åt det hållet han går. hans melee range är alltså inte 2" (eller 4") från hans bas, utan den har även en riktning. I praktiken innebär det att man ALDRIG kan charga förbi sin charge target. Det är svårt att förklara utan modeller, så vi kan ju ta det nästa gång vi lirar.

ps. Jag är helt säker på detta och har sett flera regeltrådar på ämnet. jag hade bara inte riktigt greppat konsekvenserna. Till exempel mina steelheads kommer att få svårare att få in en charge när dom redan är engaged...

EDIT. gjorde en schematisk bild. den förklarar lite av problemet.

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i sön aug 11, 2013 8:35 pm

Du har helt rätt där.. det faktum att man tittar åt ett annat håll så vrider man sin egen melee front arch... och är en välkommnad grej eftersom det hänt en massa gånger att folk smitit förbi (Mina Killar) då man borde fått en free strike... Bra Jocke att uppmärksammade detta..... änligen kan man sicksak placera sina killar för att undvika att bli chargad.... frågan är bara om det hade varit okey i din bild om the charge target inte hade varit den stora circlen utan en annan modell längre bort....??

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i mån aug 12, 2013 7:56 am

free strikes har inget med saken att göra. (här antar jag att den stora modellen inte har reach. du går aldrig in i hans melee range) Du har aldrig kunnat gå in och sedan ur din TARGETS melee range, inte ens om du är immun mot free strike. om man hade valt att springa kan man fortfarande lätt smita förbi (en non reach target). det nya är att man måste ha kvar target i sin front arc medan man chargar.

får förklara med modeller...

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i fre nov 08, 2013 7:52 am

Jag och chrille dök på denna fråga när vi spelade sist... hur som helst så KAN man rerolla command checks för en failed jack marshal drive om man har en standard bearer.

neat Smile

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i fre nov 08, 2013 11:24 am

Ramlade på detta på PP forumet fattar inte riktigt varför det funkar...

Exempel: Emorvh, med Tharn blood pack. Feat turn; Jag stoppar tillbaka så många som saknas i truppen. Sedan drar jag igång Assault and battery orden. Då får jag tydligen Skjuta med dem! (i vanliga fall får trupper inte aktivera när de kommer tillbaka, med eMorv feat). Följt av en advance...
If you forfeit your action you get the ranged attack. If you choose to run, you only make a full advance per rules for running. If you choose to charge, you do nothing.
Som sagt fattar inte riktigt varför detta funkar, men tydligen är orden, out of activation på något sätt... vet inte hur mycket flera sådana kryphåls regler som existerar...

I think you don't need to specifically look for an infernal ruling on this, I think you have to follow the rules as they are expressed. Assault and Battery allows you to make a ranged attack before you move. That sentence has nothing to do with an 'action' of any type. I can see where your tendency is to 'interpret' that means you need an action to shoot, however, that's not what it says, the Order states that you can shoot before you move.

The second part of the order states when you declare this order you must run or charge. If you look up the run or charge rule in the book, it states that models which receive the run or charge order and cannot must forfeit their actions and make a full advance. No part of that interrupts the Assault and Battery order.

So when you Feat to bring back Tharn Blood Pack (assuming you had at least one model in the unit still on the table in play). When the unit activates you can declare an Assault and Battery Order. All the models in the unit can shoot before they move as per the order. So they all shoot. Then when it comes time to move, only the models that were NOT brought back from the Feat can actually Run or Charge, the rest must make a full advance.
Tänkte det var bäst att jag tog upp detta innan jag börjar använda mig av det hehe....Kan se en hel del sura miner på andra sidan bordet, första gången man gör detta hehe
En grej till om jag är inom två healing fields från två olika Shifting stones trupper får jag hela 2d3... den är mera logisk

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i fre nov 08, 2013 5:59 pm

jo, jag hade hört talas om den också. assault and battery shootingen har inget med din "action" att göra, så det funkar utmärkt. man kan nästan se den som en out of activation shooting. en vanquisher som springer kan inte skjuta i sin activation, men om man sedan kastar ancillary attack på han så kan han skjuta out of activation. inte exakt samma sak, men samma princip. assault and battery shootingen kommer inte från din action utan från regeln assault and battery.

naturligtvis kan du inte slåss sedan med de featade modellerna, men det nämns ju i din quote. Smile

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i lör nov 09, 2013 12:22 am

grejen är väl mera att man Skjuter och sedan gör en full advance vart man vill Till exempel bakåt, man behöver ju inte gå framåt mot fienden.... Full advance är ju bara en full move i någon riktning...

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i lör nov 09, 2013 8:25 am

jo, men så kan man ju alltid göra om man vill Smile

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i ons nov 13, 2013 6:04 pm

Hittat en intressant grej på PP forumet angående sprey attacks. Om du får Bosted Attack rolls against your target.. så gäller det bara den första man träffar inte de andra under sprejen, har för mig att dina pirater fick Boosted attack rolls Jocke... Om det står nått om Targeting, så är det tydligen bara den man Targetar med sprejen som blir boosted inte resten... alltså en gubbe..

Kan var bra att hålla koll på... Samma gäller med Micke som har en del sprejs med sina Winter guard etc..

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Micke i ons nov 13, 2013 10:19 pm

"Affected models attack rolls are boosted this turn." Så mina WG får det på alla mål under sprayen. I know, broken...

Micke

Antal inlägg : 889
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tor nov 14, 2013 8:01 am

nu har du nog missuppfattat danne...

om du får boosted attacks AGAINST A TARGET, så gäller naturligtvis bara det mot just den targeten. om man få boosted attack rolls PERIOD så gäller den naturligtvis för alla attacker.

dessutom hade jag inga sprays med mina pirater...

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i tor nov 14, 2013 8:42 pm

Jocke skrev:nu har du nog missuppfattat danne...

om du får boosted attacks AGAINST A TARGET, så gäller naturligtvis bara det mot just den targeten. om man få boosted attack rolls PERIOD så gäller den naturligtvis för alla attacker.

dessutom hade jag inga sprays med mina pirater...
Grejen är detta "Friendly Faction models gain an additional die on magic attack rolls targeting enemy models whithin 10 of this model" Detta betyder att om jag läger en magic attack som är en sprej, magic attack så är det bara den modellen jag Targetar som jag får en extra tärning emot. Detta kan inte vara den enda regeln som är skriven på detta sättet så jag tänkte det var bäst att nämna det. Regler som säger att alla rolls är boosted är ju en annan grej. Dock bör man vara medveten om att sprejs bara Target en modell...

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i fre nov 15, 2013 7:51 am

det är inte den enda regeln, men nästan. den enda andra jag kan komma på som är liknande är victor pendrake som ger boosted attack rolls mot warbeasts. om du då targetar en warbeast med en spray, och träffar två warriors med samma spray får man naturligtvis inte boosted attack rolls mot warrorsarna.

har du inte laddat ner alla böckerna, så kan du ju kolla hur våra abilities är wordade? jag kan dela med mig på dropbox om du inte har dom... PMa vilken email du använder så sharar jag.

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i mån dec 09, 2013 4:13 pm

Jag körde med Mules igår mot infanteri i defensive lines, och Micke har ju kört conquest lite då och då, så jag tänkte passa på att förklara/förvarna hur critical devastation funkar mot tätt packade gubbar (sorry magnus, vi spelade lite fel igår, men resultatet hade varit liknande)

Antag att min mule skjuter på spearmen i shield wall (modell H) som bilden visar och jag crittar. Jag lägger ut min (rosa) AoE och ser att modellerna B-J blir träffade (men inte A). Det som händer då, enligt senaste infernal ruling är följande:



slå EN d6. Moldellerna i AoE blir kastade så långt DIRECTLY away från mule/conquest. man börjar med modellen längst bort, i detta fallet är det B.

B kastas längs den röda linjen, och kommer omedelbart att krocka med A eftersom de är B2B, och den röda linjen inte följer tangenten mellan baserna (det kan den i praktiken aldrig göra). B få en POW 8 hit med additional die eftersom den krockade med A, men man resolvar inte skadan förrän alla modeller flyttats. Dessutom så krockar B med alla andra modeller den är i B2B med (det räcker med "contact" och B rör sig inte och är per definition i "contact" med A, F, G och C)

Näst längst bot är E, som kastas längs den gröna linjen, och flyger bort. han får en POW 8 hit utan additional die, om han inte krockar med något annat bakom.

Sedan kommer C, som kastas och omedelbart krockar med B. C får en POW 8 med additional die, och B får en POW 8 eftersom han blev träffad.

Sedan kommer D att kastas. nu syns det lite dåligt, men den gula lingen går aningen åt vänster. alltså kommer D fastna på C, och D tar en POW 8 med additional die, och C får en POW 8.

Sedan följer F, G, H, I som alla krockar med modellerna ovanför sig. F krockar med A och B vilket ger ytterligare en POW 8 hit till A och B och en POW 8 med additional die till F. Med samma logik så kommer G att krocka med B & C med samma resultat.

J däremot kommer att kastas snett åt höger precis som E, men kommer inte att krocka med E (aningen annorlunda vinkel) och får därför en POW 8 hit.

Modell H blev directly hit och får därför en POW 15 hit med additional die iställetför den vanliga POW 8. Dessutom krockar han med C och D och dom får en POW 15 damage roll (se reglerna för crit dev).


Det blir alltså en hel djävla drös med damage rolls med och utan additional die till varje modell. Enklast är att först rolla alla som får på sig en hit med additional die, och se om dom dör. Det tar alltså tid att resolva detta mot saker som inte med automatik dör av en POW 8 med 3d6. Bara en heads up Smile


EDIT: nu skall allt vara korrekt.


Senast ändrad av Jocke den tis dec 10, 2013 7:59 am, ändrad totalt 1 gång

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Micke i mån dec 09, 2013 11:32 pm

Jag har för mig att jag läste någon infernal förut att modeller i AoE:n som kastas inte kan slängas in i varandra?

Micke

Antal inlägg : 889
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tis dec 10, 2013 7:45 am

nja. det gäller bara modeller som faktiskt rör på sig. i samma ruling står det att om modellerna av någon anledning inte kan röra på sig (en koloss t.ex eller som i detta fallet) så krockar de som vanligt.


EDIT: jag dubbelkolade en sak, och jag hade missupfattat en grej. jag skall uppdatera min post. i princip så räknas "contact" bara om kan kastas mot modellen i fråga. man krockar alltså inte med modeller som man skulle ha flugit iväg ifrån.

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i tis dec 10, 2013 11:31 am

Jocke skrev:nja. det gäller bara modeller som faktiskt rör på sig. i samma ruling står det att om modellerna av någon anledning inte kan röra på sig (en koloss t.ex eller som i detta fallet) så krockar de som vanligt.


EDIT: jag dubbelkolade en sak, och jag hade missupfattat en grej. jag skall uppdatera min post. i princip så räknas "contact" bara om kan kastas mot modellen i fråga. man krockar alltså inte med modeller som man skulle ha flugit iväg ifrån.

Känns som du rört till detta lite Jocke "models thrown in crit devastation cannot collide", Tror inte vi ska röra till det mera än så, det är the Infernal ruling på det... Alltså alla av de som kastas gör det simultant och kan därför inte krocka med andra som slängs samtidigt... Och om man inte krockar med dem som man skulle flugit iväg ifrån... Blir effekten i de flesta fall att alla du lägger under Templaten troligen aldrig kommer att träffa varandra även om några av dem till exempel en Koloss, så är chansen rätt stor att de andra under Templaten kastas iväg ifrån honom... så tillbaka till ruta ett "models thrown in crit devastation cannot collide"


Senast ändrad av Danne den tis dec 10, 2013 11:36 am, ändrad totalt 1 gång

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tis dec 10, 2013 11:34 am

nej danne, så är det inte. dom kan inte kollider OM DOM FAKTISKT RÖR SIG. om dom inte rör sig full distans kan dom fortfarande kollidera. massor med fina damage rolls som man går miste om annars Wink

Här är ruling:

Macallan skrev:Ruling changed (former ruling was my mistake and inherited from MkI's understanding):
Roll 1d6 once for everyone in the AOE. They all move that distance.
If they do somehow happen to collide anyway (like from one model being unable to be moved), then they collide normally.

Här är mer länkar:
http://privateerpressforums.com/showthread.php?180595-2-models-in-base-to-base-and-then-devestated&p=2332622&viewfull=1#post2332622

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i tis dec 10, 2013 11:39 am

Jocke skrev:nej danne, så är det inte. dom kan inte kollider OM DOM FAKTISKT RÖR SIG. om dom inte rör sig full distans kan dom fortfarande kollidera. massor med fina damage rolls som man går miste om annars Wink

Du griper efter halmstrån här Jocke... hur många springer runt med trupper som inte kan kastas?? Kolosser ja men de flesta trupper kan bli thrown... Alla under templaten kan inte kollidera med varandra, de kan såklart krocka med andra saker utanför templaten, men det har det aldrig varit något snack om.. Dock inte med varandra...

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Sponsored content Idag på 4:47 am


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet