Regler man kan ha missat

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jonas i tis dec 31, 2013 1:20 pm

Jag trodde jag hade missat nåt, för jag såg det förut men tänkte att det kanske var ändrat. Då är det löst!

Jonas

Antal inlägg : 523
Registreringsdatum : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i ons jan 01, 2014 2:17 pm

Shield wall + blast
prime p. 59
på Blast damage som TRÄFFAR en kille i shield wall, räknar man killen som blev träffad som point of origin. HELA den modellen måste vara i back arc på hans kompisar för att dom inte skall få shield wall (jag har trott att det var centrumpunkten på den modellen som var point of origin). I korthet betyder det att det är lite svårare att ignorera shield wall med blast damage. ingen jätteskillnad, men en aning.

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Micke i fre jan 10, 2014 11:32 pm

Från Valander på PP-forumet, Yay for Khador!!!

"Answer: Armored Shell will receive an erratum in the next cycle, which should read:

Armored Shell - While one of its arm systems is crippled, this model’s base ARM is 21; while both its arm systems are crippled, its base ARM is 17. If this model makes a non-slam, non-trample attack, its base ARM is 17 until the start of its next activation. This model’s arms cannot be locked.I'll leave this one open for a bit to see if the above raises any follow up questions.

To be perfectly clear, this ruling does take effect immediately. I mentioned that it will be in the next errata doc to alleviate concerns of "infernal rulings not making it into the errata," but since the errata doc won't be due for several months...
"

http://privateerpressforums.com/showthread.php?175193-Devastator-Armored-Shell-and-Failed-Slam&p=2431822#post2431822

Micke

Antal inlägg : 889
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i lör jan 11, 2014 10:02 am

jag såg det. sjukt bra. dör er alltså Very Happy

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i lör jan 11, 2014 7:59 pm

Jocke skrev:jag såg det. sjukt bra. dör er alltså Very Happy

Alla får den ena buffen efter den andra, Slamma och trampla med arm 25 är inte dåligt..

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i mån jan 13, 2014 3:28 pm

Thow och Obsacles.

Prime pg 55:
Unlike when a model is slammed, rough terrain and obstacles do not affect this movement but the thrown model still stops if it contacts an obstruction or a model with an equal or larger sized base.


Ännu mer underbara detaljer Smile
Man flyger över obstacles (murar, crates och sådant) men fastnar på modeller och OBSTRUCTIONS (typ byggnader, och dom stora "raukarna" på öken bordet och andra stenar man inte kan gå igenom)



Shifting stones out of formation

Endast stenar som är i formation kan flytta på sig med "shifting". Om man kan slå ut stone keeper i mitten, så kommer (ofta) två av stenarna att vara out of formation. Dom kan inte shifta sig tillbaka mot leader, utan ledaren måste komma till dom. Dom kan inte göra något alls utom att vara i vägen tills det att dom hamnar i formation igen.

Vet inte om vi slarvat med detta, men det kan vara bra att veta. Vi gör ju alla vårt bästa för att cappa dannes stone keeper vid första bästa tillfälle  Twisted Evil 

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tor jan 23, 2014 9:03 am

REFORM
Micke och jag snackade om detta sist vi spelade, och jag kollade upp hur det skall vara. Om en unit väljer run/charge så kan de modeller som INTE valde "run" och som INTE valde "charge" och misslyckades föra sin reform. Det krävs INTE att man faktiskt gör sin action (det avsnittet i reform regeln talar bara om att reform händer efter att alla gubbar har gjort sin action), utan bara att man inte redan har avslutat sin activation (genom att springa, eller misslyckas med en charge).

Om två gubbar chargar samma gubbe, och den första dödar honom (så att den andra inte kan göra någon action) kan båda fortfarande göra sin reform move.

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i lör jan 25, 2014 2:03 am

Jocke skrev:REFORM
Micke och jag snackade om detta sist vi spelade, och jag kollade upp hur det skall vara. Om en unit väljer run/charge så kan de modeller som INTE valde "run" och som INTE valde "charge"  och misslyckades föra sin reform. Det krävs INTE att man faktiskt gör sin action (det avsnittet i reform regeln talar bara om att reform händer efter att alla gubbar har gjort sin action), utan bara att man inte redan har avslutat sin activation (genom att springa, eller misslyckas med en charge).

Om två gubbar chargar samma gubbe, och den första dödar honom (så att den andra inte kan göra någon action) kan båda fortfarande göra sin reform move.


Alltså gjorde vi alltså fel när mina Blood trackers, plötsligt inte fick reforma? bra att veta Smile, "Det krävs INTE att man faktiskt gör sin action"

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i lör jan 25, 2014 8:51 am

precis. men man kan fortfarande inte reforma om man har sprungit, eller failat en charge.

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i ons feb 12, 2014 12:11 pm

Strafe och Auto fire
Alla attackerna händer samtidigt, så man måste deklarera targets innan man gör attackerna. Om man t.ex säger "två attacker på A och en på B", men A dör redan på första attacken så förlorar man den andra attacken. Eller om man säger "en på A, B och C" och man missar A, så kan man inte ångra sig och lägga en till attack på honom.


Vet inte om vi har spelat det fel, eftersom det är så ovanliga regler, men nu när det finns prime axioms att passa sig för så... Wink


EDIT: se nedan....


Senast ändrad av Jocke den tis mar 04, 2014 11:08 am, ändrad totalt 1 gång

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tor feb 27, 2014 2:39 pm

Jag drog igång en tråd i regelforumet för ett tag sedan angående användning av laser. Tråden blev mycket lång och invecklad, men det finns fina nyheter Smile

När man deklarerar en charge och skall sätta ner sin proxy bas (ifall det skulle vara modeller eller terräng i vägen till exempel) så ÄR det tillåtet att kontrollera att man har en charge path med hjälp av laser INNAN man slutplacerat sin proxy bas. Om det visar sig vara omöjligt att komma fram (till exempel om det finns modeller på två sidor) så kommer man att krocka som vanligt, men man riskerar INTE att "sikta fel" med en charge.

Detta är jäkligt najs för det avhjälper problem med obstacles och liknande, så att man kan ha med fler sådana utan att onödigt crippla möjligheten att charga Smile

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i tor feb 27, 2014 10:00 pm

Jocke skrev:Jag drog igång en tråd i regelforumet för ett tag sedan angående användning av laser. Tråden blev mycket lång och invecklad, men det finns fina nyheter Smile

När man deklarerar en charge och skall sätta ner sin proxy bas (ifall det skulle vara modeller eller terräng i vägen till exempel) så ÄR det tillåtet att kontrollera att man har en charge path med hjälp av laser INNAN man slutplacerat sin proxy bas. Om det visar sig vara omöjligt att komma fram (till exempel om det finns modeller på två sidor) så kommer man att krocka som vanligt, men man riskerar INTE att "sikta fel" med en charge.

Detta är jäkligt najs för det avhjälper problem med obstacles och liknande, så att man kan ha med fler sådana utan att onödigt crippla möjligheten att charga Smile

Låter som en bra grej Jocke... att sikta fel var lite gay... måste jag säga.. (eftersom jag är alltid är i riskzonen att tabba mig själv), är jag glad för denna tolkning hehehe

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tis mar 04, 2014 11:13 am

Strafe och Auto Fire (igen)
OK, så den officiella tolkningen har uppdaterats en aning. följande gäller:

1) Välj target för första attacken
2) slå attack och damage roll på han
3) välj ny (eller samma) target för andra attacken
3) slå attack och damage roll
5) osv...
6) när ALLA attacker är gjorda så går man vidare till disabled och sedan boxed för alla som dog. man slår alltså tough rolls efter att alla attacker är klara.
7) alla attacker räknas som om dom hände samtidigt (påverkar t.ex zealots som får extra ARM när man dödar någon)

Man behöver alltså INTE bestämma vilka man skjuter på innan man vet om dom blev träffade, men saker som tough och self sacrifice händer efter att alla attacker är gjorda.

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i lör mar 08, 2014 5:13 pm

Missing while shooting in to melee
Här har vi dabbat oss lite. För ovanlighetens skull är det inte någon invecklad regeltolkning utan bara slarv med läsning av regelboken.

1) Om man skjuter in i melee och BOOSTAR men fortfarande missar, så blir attack roll mot den nya targeten också boostad.

2) Om man skjuter in i melee och missar så kan man träffa alla modeller som är i melee med original target OCH ALLA SOM ÄR I MELEE MED DOM (utom original target ofc). Man kan alltså fortfarande träffa fiender om man missar i melee.

Båda sakerna finns tydligt beskrivna (med exempel till och med) på sid 58 i prime.

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i lör mar 08, 2014 6:15 pm

Jocke skrev:Missing while shooting in to melee

2) Om man skjuter in i melee och missar så kan man träffa alla modeller som är i melee med original target OCH ALLA SOM ÄR I MELEE MED DOM (utom original target ofc). Man kan alltså fortfarande träffa fiender om man missar i melee.

Båda sakerna finns tydligt beskrivna (med exempel till och med) på sid 58 i prime.

Detta har jag missat... att man trots allt kan träffa en fiende fast man missar... Boosten har i alla fall jag kört med om jag missat, inte hänt så ofta dock.. Brukar träffa mina Boosted rolls hehe

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i ons apr 09, 2014 8:27 pm

Inget vi har spelat fel direkt, men jag skrev en tråd på muse om att det borde stå i SR reglerna att man får mäta killbox innan man väljer sida (för att se om man kan använda cover mm till sin caster). inom 8h svarade skaparen av steamroller att dom fixar det till SR 2015 och att man numera får lov att mäta killbox innan man väljer sida. Det är vad jag kallar customer service Very Happy

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tor okt 02, 2014 4:57 pm

Ny infernal ruling:
http://privateerpressforums.com/showthread.php?33246-When-does-a-rally-actually-take-place&p=2846474&viewfull=1#post2846474

om man flyr I SIN ACTIVATION får man försöka göra ett rally check direkt!

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i sön okt 05, 2014 9:51 am

"if this happens during your activation" är den viktiga delen... Alltså om du chargar en terrefying trupp/monster.. och du misslyckas med ditt command så "your activation ends and you may try to rally".. Dock så kommer du inte tillbaka i fighten förrän nästa tur...

Om du däremot tvingas göra den Command cheack och misslyckas då det är motståndarens tur så gäller regeln som vi spelat det.. du får försöka Rally i slutet på den truppens tur när det är din tur nästa gång.. Viktigt att hålla skillnad på detta... och att du inte får rally och sedan om du lyckas fortsätta agera utan att det faktiskt är slut på din tur i alla fall.. "your Activation ends".. Men du får agera som vanligt turen efter..

Denna ändring är bra eftersom om du misslyckades i din egen tur tidigare så var du i praktiken förlorade i minst två turer.. till skillnad om du misslyckades i motståndarens tur så förlorade du minst en tur.. Nu gäller det samma för båda situationerna.. du förlorar minst en tur om du misslyckas med din CMD cheack...

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i fre nov 21, 2014 9:13 am

Ny infernal ruling. Enda riktiga koncekvencen är att om man stpr B2B med en warcjack som sedan dör så är man INTE "within" the wreck marker.

http://privateerpressforums.com/showthread.php?215183-Within-0-quot-of-Terrain-and-Zones-Conflicting-rulings-found&p=2905671&viewfull=1#post2905671

DOCK så har vi spelat wreck markers fel. det räcker med att vara inom 1" från en wreck marker för att få cover OM man är "partially obscured" av den. alltså precis som med en wall eller en obstruction. Wreck markers ger fortfarande ingen bonus i melee.

så, i 99% av fallen, så gör det inget att man inte är "within" wreck markern.

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i fre dec 05, 2014 7:02 pm

Skit! jag kollade lite extra på mitt Celestial Fulcrum kort Jocke och även om det är korrekt att man kan "Place" vanliga Warengines.. Så får jag inte flytta på Fulcrumen.. Eftersom PP sneakat in en lite Interference = this model cant be placed på kortet "skit" hehe

Så ingen flyttning av den tyvärr... Sad, lät som sagt lite bra för att vara sant.. Dock får vi hoppas att de inte har nått liknande på den uppkommande Gator man Enginen, men känner jag pp rätt så finns den säkert där, bara för att circle kan använda den Sad

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i fre dec 05, 2014 7:27 pm

aha. det var synd. du kommer inte kunna placa gator engine heller, för det måste vara friendly faction.

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i fre jan 09, 2015 11:56 am

Cavalry charge

Jag har spelat med (och mot) kavalleri en del på sistone, så jag läste igenom reglerna igen, och jag hade missat några saker. Cavalry charge KRÄVER att du kommer i KONTAKT med en modell (vilken som helst). Då görs en impact attack mot alla modeller inom 0.5" melee range OM MAN VILL. Det kräver alltså att man kommer B2B med någon modell för att göra impact attacks, men man KAN välja att låta bli helt.

On a related note, om man gör impact attacks mot killen man chargar, och han dör av det, så blir det FAILED CHARGE. man MÅSTE fortsätta framåt i samma riktning hela sin SPD+3". även om man skulle tvingas ta free strikes, så ibland kan det vara lämpligt att inte göra impact attacks.

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i ons jan 14, 2015 3:22 pm

det fanns visst en errata på impact attacks. jag har modifierat min förra post.

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i fre feb 20, 2015 10:42 pm

Gallows Groves:
Man kan inte placa dom med shifting stones eller telekenisis. "Strange Growth" hindrar det.

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i fre apr 24, 2015 9:20 am

Ny infernal ruling på re-rolls (intressant for morvahna till exempel)

http://privateerpressforums.com/showthread.php?211201-Star-Crossed-and-Rerolls&p=3097963#post3097963

Om man re-rollar en roll slipper/får man inte nytta av många effekter. till exemple star crossed gäller bara för första rollen.

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Sponsored content Idag på 10:37 am


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet