Malifaux lördag 6/4

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Malifaux lördag 6/4

Inlägg  Danne i ons apr 03, 2013 12:20 pm

Som Vissa redan vet så kommer några av oss att åka in och testa Malifaux under lördagen på Arcane i stockholm... Very Happy. Spelet verkar ballt och skiljer sig rätt rejält mot de andra tre tabletop spel vi spelat tidigare (fantasy,40k och Warmachine/hordes). De har en öppen dag, där man får låna grejor och testa spelet etc.. Det startar klockan 12.. men de rekommenderar att man är där redan vid 11..

Inga tärningar, man spelare med en (vanlig) kortlek (52 kort och två jokrar etc) istället. Figurerna förändras under spelets gång, får nya förmågor, blir större och utvecklas på andra sätt..

Det finns väldigt mycket roliga spel på marknaden nuförtiden, flames of War, Infinity, Malifaux och Saga med flera. Tiden då det bara fanns ett alternativ för table-top spel är för länge sedan förbi. Om man också slänger en titt på andra "veteraner" inom hobbyn så spelare de flesta flera en än ett spel. Så jag kommer nog under året att titta på flera alternativ, eftersom jag tycker att det allmänt är roligt med nya grejor ibland. Det håller hjärnan aktiv Very Happy.

Men jag vill göra klart för alla att bara för att vi testar andra spel kommer det aldrig bli samma sak som när vi lämnade Games Workshop spelen. Anledningen att jag inte lirar GW spel är för att jag tycker att de är dåliga, tråkiga, obalanserade och allmänt inte värt att slänga varken tid eller pengar på. Om några av oss däremot skulle tycka att Malifaux är roligt under lördagen, så blir inte plötsligt Warmachine/hordes ett dåligt spel. Privateer press regler kommer plötsligt inte bli sämst och inte värt att spela, eftersom vilka andra spel vi än provar så kommer ett välbalanserat Table top spel som Warmahordes fortfarande vara just det; ett roligt, tävlingsinriktat och välkonstruerat Table top spel. Att det sedan kan finnas andra bra spel på marknaden att komplettera och förhöja våran spelupplevelse med i föreningen kommer aldrig att förändra detta faktum Cool.

Som sagt ville bara få detta sagt.. Det är ingen som tänker byta spelsystem denna gång, några av oss vill bara testa mera saker på marknaden, eftersom vi gillar att knuffa runt små modeller på ett spelbord och panga på varandra hehehe.. Alla som är intresserade att följa med på lördag hör av er till mig eller släng in en tråd i denna post.. i skrivande stund är vi 3-4 stycken som ska åka, men vore sjukt kul om vi kunde bli flera.. är ett bra tillfälle att nätverka lite också, och träffa nytt folk..

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Malifaux lördag 6/4

Inlägg  Danne i lör apr 06, 2013 6:51 pm

Vi hade skoj i dag på Arcane.. Malifaux var riktigt intressant och spelet har en massa olika combos och special grejor som jag tyckte gav en ny dynamik till tabe-top spelen. Kort, massa funktioner och förmågor på varje gubbe. Som sagt jag rekommenderar flera att testa det helt klart.

Både Freddan och Micke höll med om att det helt klart gav en ny dimension. Och vi hade alla möjlighet att testa lite olika styrkor.. Att spela med kort istället för tärningar, som jag först trodde skulle kännas lite konstigt, visade sig vara en av styrkorna med spelet. Man använder dem både för att anfalla och försvara sig... Och det fanns en hel del taktik med det..

I sammanfattning kommer jag nog inom en snar framtid att skaffa på mig en lite styrka. Och jag tror några fler kommer att haka på, förhoppningsvis kan vi också spela mera med killarna som var på Arcane idag.. Very Happy

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Inlägg  Egoon i sön apr 07, 2013 12:19 am

Hej.

Jag heter Bennie och anordnar Malifaux-eventen på Arcane. Kul att ni var där och tyckte att det var roligt!
Vi kör ungefär en gång i månaden där, men jag brukar försöka hinna med en match eller så mellan eventen också.

Om ni är sugna på att spela mer, eller har frågor generellt om Malifaux får ni gärna höra av er. Min e-post är bennie.lundmark at gmail.com, och jag är ganska aktiv på Malifaux Sverige-gruppen på facebook och på wyrds egna forum.

Vi hörs
Bennie

Egoon

Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 13-04-07

Inlägg  Sponsored content Idag på 9:09 pm

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen