Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Krisdoffer i fre sep 13, 2013 10:05 pm

Hej hej! Jag har en fråga.

När det gäller Raptors chapter trapping The combat sight så står det i regeln "Combat
sights can only be attached to pistol and basic weapons, and a
weapon may only ever have one sight at any one time"

Min fråga är, vad räknas som ett basic weapon? Kan en heavy bolter vara ett basic weapon eller är alla heavy weapons automatiskt uteslutna från att någonsin ha mitt sight på sig?

Krisdoffer

Antal inlägg : 298
Registreringsdatum : 13-04-21

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg  Danne i lör sep 14, 2013 6:00 am

Krisdoffer skrev:Hej hej! Jag har en fråga.

När det gäller Raptors chapter trapping The combat sight så står det i regeln "Combat
sights can only be attached to pistol and basic weapons, and a
weapon may only ever have one sight at any one time"

Min fråga är, vad räknas som ett basic weapon? Kan en heavy bolter vara ett basic weapon eller är alla heavy weapons automatiskt uteslutna från att någonsin ha mitt sight på sig?
Du kan inte skruva på ett kikarsikte på din heavy bolter NEJ.. men du ser inte så många M60 eller andra kulsprutor med kikarsikte heller LOLZ... så om vi kör med lite normal logik, som jag påpekat förut så kommer vi få noll med problem...

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Inlägg  Krisdoffer i lör sep 14, 2013 8:35 am

ok, ja då var ju det siktet helt ointeressant om jag aldrig kan använda det till nått annat än min närstridspistol Sad 

Krisdoffer

Inlägg  Jocke i lör sep 14, 2013 8:42 am

det står faktiskt redan i tabellen på alla vapen. en bolt pistol är en "pistol" och en boltgun är "basic". heavy bolter är däremot "heavy", så inget sikte på den.

tyvärr är lascannon också "heavy"...

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Inlägg  Krisdoffer i lör sep 14, 2013 8:48 am

ansöker om tillåtelse att installera siktet i hjälmen istället What a Face 

Krisdoffer

Inlägg  Danne i mån sep 16, 2013 10:56 am

Några grejor som jag tänkte informera om som vi kommer köra med på lördag..

Stray shots optional rule kommer att vara i effekt.. det betyder att om man missar med små marginaler när man skjuter in i melee så kan man träffa en kompis.. Om man blåser på med full auto in i melee så måste man allokera skott på allt som var i melee(även polare).

Spray and pray... Det går bra att bara blåsa på med kulor rakt in i ett mörkt rum eller ner i en rökfylld korridor... man behöver inte se ett mål för att skjuta... GM(jag), slår slumpmässigt om nått träffas eller inte(förutsatt att det var fiender där det vill säga).

Fatigue, kommer jag att använda mig utav. Kan bli aktuellt efter långa strider, eller då ni fått pressa er extra hårt(sprungit, klättrat eller simmat långa distanser etc). förutom när de vanligen gäller...

Fear, ni är inte helt orädda, även fast ni har you shall know no fear(så kan ni åka på cohesion damage, minus på willpower etc. Dock slipper ni slå på den otäcka tabellen i boken hehe..

Insanity points. I deathwatch funkar det så att insanity är ett mått på hur mycket skit ni har råkat ut för. Man kan alltså få insanity genom att förstå mera om tyranids, och vilket hot de utgör mot mänskligheten. Den vetskapen skapar insanity etc... Det är utvecklat så eftersom ni inte får Insanity utav Fear utan av att gång på gång stå emot Imperiets fiender.. Skulle man misslyckas med en mission kan detta också ge Insanity, eftersom era karaktärer inser hur jävla illa det var att misslyckas hehe. Med 100+ insanity så blir karaktären REMOVED FROM PLAY... man kan få bort dem med XP...

Corruption kommer också att var i effekt, hur mycket det kommer spela in så här i början får vi se Smile

All out attack.. Kommer inte längre att fungera mot hordes, anledningen är enkel, jag vill att assault marines skall ha en större edge i närstrid mot hordes, än vad de i dagsläget har, om alla får +20... Exempel Micke och Martin har båda WS 50.. Micke slår  30 på sitt attack slag och martin slår 27,25... De gör då lika mycket skada på horden... Så inga mera All out attacks på hordes sorry.. Det har debatterats rätt mycket fram och tillbaka på olika forum om All out attack skall få användas eller inte. Men jag tycker Nej sidan han bättre argument. Man gör en massive attack mot en motståndare, man svingar från knäna med så mycket kraft man kan. Detta rimmar dåligt med att man dödar flera fiender runt sig(som man gör när man slåss mot hordes). Plus att man i praktiken får en gratis +20, eftersom man ändå inte kan dodga...

Man missar alltid alla slag på 91+.. alla vapen(även granater) Jamar på 96-00.. Full auto sänker detta till 94-00. Overheat wapen, överhettas på 91+. Blast är Blast.. alla i området åker på samma styrka av träff.. surt men sant Sad

Danne

Inlägg  Avalanche i mån sep 16, 2013 11:34 am

Stray shots optional rule kommer att vara i effekt..
*Bölar likt en barn som inte får behålla sitt lördagsgodis och minns svunna tider när Devastators var Bad-asses och faktiskt var en asset till gruppen och inte en liability.*

Hur kommer dessa stray shots beräknas? Går risk på träff även på BS? Om jag missar en fiende med ett BS slag på 80% har jag då en 80% risk att träffa min polare istället? Räcker det med ett slag på 81% för att behöva slå för friendly fire (förutsatt att jag har 80 på BS)?

Har vi fortfarande -20BS på shooting into melee?

Senast ändrad av Avalanche den mån sep 16, 2013 12:12 pm, ändrad totalt 1 gång

Avalanche

Antal inlägg : 111
Registreringsdatum : 13-08-12
Ålder : 38

Inlägg  Krisdoffer i mån sep 16, 2013 12:08 pm

Avalanche skrev:
Stray shots optional rule kommer att vara i effekt..
*Bölar likt en barn som inte får sitt lördagsgodis och minns svunna tider när Devastators var Bad-asses och faktiskt var en asset till gruppen och inte en liability.*

Hur kommer dessa stray shots beräknas? Går risk på träff även på BS? Om jag misslyckas med ett BS slag på 80% så har jag 80% chans att träffa min polare istället? Räcker det med ett slag på 81% för att behöva slå för friendly fire (förutsatt att jag har 80 på BS)?
Vad jag minns av regeln så är det att om du skjuter och missar med 10% eller mindre dvs. du behöver 80 för att lyckas och slår mellan 81 och 91 så kommer du missa fienden och enbart träffa din vän istället. allt över den 10% spärren anses vara en så pass grov miss att du inte träffar någonting.

Om du blåser på med full auto så kommer skotten att allokeras, verkar vara upp till GM hur han vill fördela skotten.

Krisdoffer

Inlägg  Avalanche i mån sep 16, 2013 12:17 pm

10 % grejen lät som en acceptabel regel. även om det innebär större chans att skjuta friendly ju bättre skytt du är. (dålig skytt med 20 i BS har 2 på 100 att skada friendly, bra skytt 80 bs har 8 på hundra att skada friendly).

Full auto grejer plockar i princip bort alla Heavy bolters ur strider som inte kan planeras. alternativt gör dem till mobila sentry guns.

Avalanche

Inlägg  DanielBerg i mån sep 16, 2013 3:30 pm

SHIT YOU CAN DO WITH FATE/FORTUNE POINTS!!! s204 i Coreboken:

- Re-rolla ett failed test
- Gain a +10 to a test, must be chosen before the dice is rolled
- Add an extra Degree of Success to a test, this may be chosen after dice is rolled
- Count as having rolled a 10 for Initiative
- Instantly remove 1d10 Damage (this cannot effect Critical Damage)
- Instantly recover from being Stunned
- Enter Squad Mode without a Cohesion Test
- Gain a +1 Rank for the benefit of a Squad Mode Ability
- Remove one Level of Fatigue

Fett viktigt!

Och också håll koll på ditt Chapters Demeanour och din personliga Demeanour, om din karaktär agerar efter ditt och din egen chapters Demeanour, så får du en extra Fate Point i det agerandet (s32 i Coreboken).
Som i sensate spelet: Dwar ville rädda en imperium engineer/serf när Carnifexen krashade in i rummet, jag failade det testet, men jag använde en av mina chapter demeanour (compassion towards imperial/human citizens) för att jag/Dwar verkligen ville rädda honom (Många andra Chapters skulle förmodligen bara övergett honom).
Och därför fick jag en gratis Fate Point till att rerolla det testet, som jag olyckligtvist rullade för högt på också Sad

Tips att skriva ner liten lista till din char =)

DanielBerg

Antal inlägg : 490
Registreringsdatum : 12-10-02

Inlägg  Danne i mån sep 16, 2013 5:34 pm

Avalanche skrev:10 % grejen lät som en acceptabel regel. även om det innebär större chans att skjuta friendly ju bättre skytt du är. (dålig skytt med 20 i BS har 2 på 100 att skada friendly, bra skytt 80 bs har 8 på hundra att skada friendly).

Full auto grejer plockar i princip bort alla Heavy bolters ur strider som inte kan planeras. alternativt gör dem till mobila sentry guns.
Nej funkar inte så dålig skytt har lika stor chans att träffa friendly... 21-30 är friendly fire för honom och 81-90 är friendly fire för den som har 80 i BS... samma chans på T100....

T100=%... så om man säger att du har 45% chans så är det räknat på att man slår en t100 under 45... Man räknar också nästan alltid med tiotals stegs höjningar och sänkningar.. du får plus 10 eller 20 eller minus 20-30 etc...

Och angående Devestators så dominerade micke och kristoffer slagfältet sist vi spelade... stod för runt 80% av alla kills.. eran enda svaga punkt är att inte hamna i närstrid (därför jag nu sagt NEJ till All out attack mot Hordes). För jag vill ha stora skillnader mellan mera mobila klasser som Tactical och Assault marines, jämfört mot devestators. Ni vill undvika att bli intrasslade i närstrid så mycket som möjligt.. Men assault marines med sina swift attacks kan nu gå in och rensa i en horde mycket mera effektivt och köpa devestators tid att ta sig loss och börja skjuta igen... Tacticals är tyvärr fortfarande den klassen som inte bäst på något, och tyvärr får de som spelar den klassen finna sig i att vara koordinator för resten av gruppen, slå slag för att inte gruppen ska tappa cohesion etc, dela med sig av squad modes etc... Men de kommer aldrig kunna mörda lika mycket som de andra..

Power mässigt (om man räknar ren killing potential) ser listan ut som följer..

Librarian
Devestators
Assault marines
Techmarines, kan bli riktigt farliga, och deras servo arm skall inte underskattas, Banne ONE SHOTADE en Tyranid warrior med 45 HP och en normal armour/soak på 18...
Apothacary och Tactical, delar plats på slutet...

Danne

Inlägg  Avalanche i mån sep 16, 2013 7:44 pm

Danne skrev:Nej funkar inte så dålig skytt har lika stor chans att träffa friendly... 21-30 är friendly fire för honom och 81-90 är friendly fire för den som har 80 i BS... samma chans på T100....
Har jag förstått det rätt med att om jag med en marine som har 50 BS och skjuter semi eller singel och får 51-60 så träffar jag friendly? Skulle jag ha 80 i bs så är friendly fire träff på 81-90.

Danne skrev:T100=%... så om man säger att du har 45% chans så är det räknat på att man slår en t100 under 45... Man räknar också nästan alltid med tiotals stegs höjningar och sänkningar.. du får plus 10 eller 20 eller minus 20-30 etc...
Hängde inte med helt där men antar att detta endast var ett förtydligade av 10 % grejen?

Danne skrev:eran enda svaga punkt är att inte hamna i närstrid
Problemet är att den svaga punkter gäller så fort NÅGON hamnar närstrid någonstans... Med full auto är det för riskfyllt att ge understöd.

Mitt statement:
Avalanche skrev:Full auto grejer plockar i princip bort alla Heavy bolters ur strider som inte kan planeras. alternativt gör dem till mobila sentry guns.
syftar till att vi inte kan ge understöd eller tillföra något så fort en strid kommer till närkamp. Vi kan inte skjuta när vi hamnar i närstrid och vi kan inte skjuta när våra vänner hamnar i närstrid vilket i praktiken för att så fort vi spelar i korridorer så är vår roll begränsad till att lika sentry guns och sätta oss i overwatch i korridorer. Vi har en omgång på oss inomhus att skjuta fienden, för inget rum är stort nog att ge oss mer tid.

Devastator är en range-roll men stray shot + full auto tvingar oss till ett passivt spel inomhus eller vid intensiva (och roliga) skärmytslingar. Det är inte taktiskt korrekt att slänga in devastators med närstrids snubbar för när den ene slåss är den andre passiv alternativt en risk. Rena devastor grupper som rensar vägen till ingången och sedan skickar vi in närstridssnubbarna som får röja inomhus.

Detta gör att det är mer intressant att ta med t ex en heavy missile launcher till slagfältet än en Heavy bolter eftersom båda är begränsade till samma användingsområde: "friendlys i närheten? safety on!"

Avalanche

Inlägg  Micke i mån sep 16, 2013 8:17 pm

Avalanche du kan vara lugn. Kämpa dig igenom till Rank 3 så kan du ta "Target Selection" för 500p. Då faller all penalty bort! Och Danne! Det gäller även Stray Shots, vi ska kunna skjuta UTAN PENALTY enligt talent! ;)Mohahaha!

Target Selection
Prerequisites: BS 50
The character’s dread gaze marks out his chosen victim, and
not even the riotous confusion of close combat interferes. The
character may shoot into melee with no penalty.
Det jag märkte av när vi spela igår så var Devastator ganska jobbig att spela i korridorer etc. Man tillförde inte så mycket förrän man fick ett bra eldläge, tex overwatch. Men när man väl får skjuta så matar man ner typ allt! Både jag och Kristoffer har Unrelenting Devastation, så när vi båda sköt overwatch försvann hela horden. Jag slet även sönder en Warrior i stycken när jag lyckades få in 5 av 6 möjliga träffar, vi gör damage!

Sen gjorde jag en grej när jag var fastlåst i melee, jag gjorde en Disengage Action så att Kristoffer kunna skjuta på fienden utan melee penalty. Tyckte jag var ganska taktiskt smart istället för att göra en fånig melee attack med min combat knife. Det jag vill komma fram till är att det är en del av gruppens uppgift att se till att andra klasser kan göra maximal nytta!!! Tex att Devastator får alla killmarkers genom overwatch. Razz

Micke

Antal inlägg : 888
Registreringsdatum : 12-03-05

Inlägg  Avalanche i mån sep 16, 2013 8:55 pm

Bara den inte endast gäller den "vanliga" straff avdraget som är på -20.

Avalanche

Inlägg  Micke i mån sep 16, 2013 9:21 pm

Danne skrev:Stray shots optional rule kommer att vara i effekt.. det betyder att om man missar med små marginaler när man skjuter in i melee så kan man träffa en kompis.. Om man blåser på med full auto in i melee så måste man allokera skott på allt som var i melee(även polare).
Hur menar du här? Förstår att man skjuter med en single shot i melee så har man 10% på en miss att man träffar någon annan. Men om man skjuter full auto blir det större chans att träffa polare eller menar du att vi automatiskt måste dela ut skott på polare även om vi får en successfull hit?!

Micke

Inlägg  Avalanche i mån sep 16, 2013 9:52 pm

Jag menade denna:

Shooting Into melee combat  (core rulebook s.247)
Ballistic Skill Tests made to hit a target engaged in melee combat are Hard (–20). If one or more characters engaged in the melee are Stunned, Helpless, or Unaware, this penalty is ignored.

Avalanche

Inlägg  Micke i mån sep 16, 2013 10:04 pm

Det var en fråga riktad till Danne, han får ta och förklara sig här! No nerfing our class! Razz

Micke

Inlägg  Danne i tis sep 17, 2013 11:33 am

Micke skrev:
Danne skrev:Stray shots optional rule kommer att vara i effekt.. det betyder att om man missar med små marginaler när man skjuter in i melee så kan man träffa en kompis.. Om man blåser på med full auto in i melee så måste man allokera skott på allt som var i melee(även polare).
Hur menar du här? Förstår att man skjuter med en single shot i melee så har man 10% på en miss att man träffar någon annan. Men om man skjuter full auto blir det större chans att träffa polare eller menar du att vi automatiskt måste dela ut skott på polare även om vi får en successfull hit?!
Ni måste automatiskt dela ut skott på polare.. surt men sant... om du sprejar rakt in i närstrid kommer du träffa dina kompisar.. om du missar med mindre än 10% så träffar du polare. Target selector tar bara bort de vanliga minus 20.. återigen så måste ni hålla skillnad på färdighetsslag och effekt... Effekten av att spruta massa kulor in i närstrid blir att du träffar dina kompisar, automatiskt, effekten av att missa sitt färdighetsslag med 10% när man skjuter single/semi etc in i melee blir att man träffar polare... För er som vill läsa regeln så finns den i grundboken.. Stray shot optional rule..

Hoppas detta gör allt mera klart. Roine har rätt i att man nu måste tänka mera taktiskt och inte bara blåsa på och hoppas på det bästa..

Danne

Inlägg  Danne i tis sep 17, 2013 12:41 pm

Micke skrev:Det var en fråga riktad till Danne, han får ta och förklara sig här! No nerfing our class! Razz
Sorry micke the Nerf has been....
Twisted Evil

Danne

Inlägg  Avalanche i tis sep 17, 2013 1:31 pm

R.I.P

In loving memory of
Heavy Bolter

"...the nerf has been..."

Avalanche

Inlägg  Micke i tis sep 17, 2013 5:49 pm

Skandal Danne, skandal!

Då borde det ju gälla även för Assault Marines i melee med Swift- och Lightning Attack. De borde ju inte bara kunna svinga hej vilt med sina chainswords utan att tänka sig för. Wink

Prepare yourselves for friendly fire!!! Heavy Bolter fire incoming! Very Happy

Micke

Inlägg  Micke i tis sep 17, 2013 7:37 pm

SIZE MATTERS!

Ännu en grej som jag kom på i söndags som vi glömt använda. Lägger upp det här inte som en pik på att Danne inte har koll på allt utan mer av en påminnelse på hur spelet fungerar samt att vi kan påminna Danne om saker under spelets gång. Han har nog med saker att tänka på som SL!

1. Johan smög på ett gäng oskylldiga Hormagaunts. När han kastade sin granat på de helt omedvetna stackars krypen borde han fått ett bonus. Unaware target = +30!

2. Nu slogs vi aldrig mot Carnifexen MEN i fall vi gör det i framtiden så är den enorm. Shooting a Massive target = +30. Size verkar som sagt bara fungera med shooting.

3. Det är en size modifier på Hordes att träffa i både Melee och Shooting. Magnitude 30 = +30 to hit, finns en lista i regelboken. Detta visste vi redan. Däremot så är Ripper swarms puny. Puny = -20 to hit shooting. Så skjuter man på en Ripper swarms horde på magnitude 20 så tar de positiva och negativa bonusarna ut varandra.

4. Outnumering. Slåss man i melee med tex en Warrior. Låt säga Chrille och Burken står och dunkar tillsammans så får de en bonus på +10 WS eftersom de är 2 mot 1. Denna bonus höjs till +20 om man är 3 mot 1. Detta gäller mot oss också. Verkar inte gälla mot/av hordes. BUT! Do not get swarmed by single targets!

5. Rippers Overwhelming i Horde, dvs +1D10 damage. Gäller bara när de är minst på en magnitude av 20.

Ripper Swarm Magnitude: 20 = 1D5 + 1D10 (Overwhelming) + 2D10 (Horde)
Ripper Swarm Magnitude: 10-19 = 1D5 + 1D10 (Horde)
Ripper Swarm Magnitude: 1-9 = 1D5

Micke

Inlägg  DanielBerg i ons sep 18, 2013 7:48 pm

Outnumbering vet vi om, men det har inte riktigt hänt att vi stått mot single targets. Dock i WFB RPGn har detta hänt flera gånger Smile
Dock size modifier på hordes i Melee, mycket välkommet! *swingar servo arm o chainsaw glatt!*

Danne skrev:
Power mässigt (om man räknar ren killing potential) ser listan ut som följer..

Librarian
Devestators
Assault marines
Techmarines, kan bli riktigt farliga, och deras servo arm skall inte underskattas, Banne ONE SHOTADE en Tyranid warrior med 45 HP och en normal armour/soak på 18...
Apothacary och Tactical, delar plats på slutet...
2d10+14 med pen 10 plus två rigtheous fury... mums! Snuskigt bra start gear

Orkar för tillfället inte läsa igenom resten av tråden. Ge mig en summering av nerfen av heavy bolters.

DanielBerg

Antal inlägg : 490
Registreringsdatum : 12-10-02

Inlägg  Avalanche i ons sep 18, 2013 9:18 pm

DanielBerg skrev:Ge mig en summering av nerfen av heavy bolters
R.I.P

In loving memory of
Heavy Bolter

"...the nerf has been..."

Följande förändringar/anpassningar har hänt med Devastors ikoniska vapen:

1. "Short distance" från 150 m till 15 m (för att vi inte har spelplan som täcker ett 150 m stor område) (Due to GM discretion)
  2. Skjuter man in i närstrid med full auto måste man assigna träff på friendly (heavy bolter kan bara skjuta full auto) (optional rule)
  3. Vi får inte använda fullauto bonusen i overwatch (Det skulle göra oss OP)
  4. Vi kan inte använda sikte på våra heavy vapen. (ordinarie regler som inte känts till tidigare)

Våra karaktärer har gått från "Schwarzenegger on steriods" till "Malfunctioning Mobile Sentry Guns".

För oss Heavy Bolter killar betyder detta att vi måste behandla vår heavy bolter som en missil launcher. Vi kan glömma att ta med oss vapnet in i space hulks eller bunkrar.

Tony Richardsson skrev:"nä jaaaa är inte bitter" Laughing 
Skämt åsido så var devestator jäääävligt mäktiga innan dessa nerfs... Nu blir det mer utmaning men jag kommer stanna kvar med min bolter. Kan ni tänka er en tech marine utan servoarm?...

This is my Heavy bolter, there are many like it but this one is nerfed.
My bolter represents me. It saved my life. Now I must wield it like it's a used knife.
My bolter, without nerf, was awsome. Without nerf, I was awsome!

Avalanche

Inlägg  Micke i ons sep 18, 2013 9:48 pm

Short range är halva normala weapon rangen. Dvs Heavy bolterns 150m blir 75. Men jag förstår att Danne vill ändra det. Vi skulle gå runt med +10 hela tiden.

Sen pratade jag med Danne angående full auto i närstrid (gäller även semi auto burst samt alla typer av blast weapons), det kommer bara komma i effekt om man bombar delar av en horde där dina kompisar står. Skjuter du däremot på den vänstra flanken av en horde när dina kompisar står på den högra flaken så är chansen liten att skott delas ut på dem. Danne lovar logiskt utdelning.

Men som sagt, här får gruppen hjälpa till. Står tex du och jag med var sin heavy bolter redo att skjuta ner horden så hoppar Martin in som ett skollat troll för att kötta i melee så spelar Martin "fel" enligt Codex Astartes! :POch där kommer jag ge Martin EN chans att göra en disengage action, sen blir det full auto samtidigt som man skriker "medic, man down!".

Micke

Inlägg  Sponsored content Idag på 9:34 am

Sponsored content

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet