Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Truth & Justice

+7
Micke
Danne
Johan
Magnus
Jocke
Marcus
Erik
11 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Truth & Justice Empty Truth & Justice

Inlägg  Erik sön jun 22, 2014 1:24 pm

Okey!

Intresse finns, och det är skoj! Superhjältar är ordet, och jag tänkte väl spelleda i stil med Marvel-filmerna snarare än Christopher Nolan. Superkrafter, superskurkar och superklichéer - for the lols, med andra ord. I korthet: spelarna kommer vara ett gäng up-and-coming Supers ihopplockade av Lelantos, en av frontfigurerna för WHO, "World Hero Organization". Gruppen kommer ha i uppdrag att beskydda den mer och mer laglösa staden Redstone City på USA:s västkust från diverse skurkar och allmänt patrask.

Reglerna finns här. Om du gillar att läsa mycket, läs helst inte något efter och inkluderat kapitel 6, då jag kommer använda lite av saker som står där i en ev. kampagn. Reglerna är ganska rules-lite, men ändå med en del tärningsrullande, men allt rullande är väldigt beroende av spelarinitiativ. Kortfattat så har alla karaktärer både mundana förmågor och Superkrafter, som fungerar lite olika, men snarlikt:

En karaktär kan ha Superkraften "Manipulera eld" [+2]. Spelaren säger att han vill att karaktären ska kasta en eldboll på en skurk och använda sig av Superkraften. Beroende på kraftens natur (kan eld frammanas ur luften eller behövs en öppen flamma, t.ex?) och hur väl/kreativt/roligt spelaren beskriver användandet så blir det olika svårt: spelledaren säger vad spelaren måste rulla för att lyckas. Sedan rullas (oftast) två tärningar och karaktären lägger på sin bonus ([+2] här).

Samma generella metod gäller för alla färdigheter, oavsett om de är mundana eller Super. Nyckeln är att det är väldigt spelardrivet och kräver en del kreativitet samt förmåga att beskriva saker och ting. Styrkan är att du kan göra lite vad som helst, bara du kan beskriva det, koppla det till en av dina färdigheter och övertala spelledaren att du ska få göra det med just den färdigheten. Det kan med andra ord bli både bisarra, episka och helt sjuka stridsscener, vilket jag gillar!

Om allt detta fortfarande låter lockande så spelledar jag gärna! Jag drar iväg till Barcelona den 13/7, så antingen innan dess eller i augusti. Förslag på datum från min sida: 27-29/6, 4-6/7, alltså de två nästkommande helgerna. Om det inte går att vara i föreningslokalen går det bra att vi är hemma hos mig i Edsberg.
Erik
Erik

Antal inlägg : 197
Registreringsdatum : 14-05-21
Ålder : 36
Ort : Edsberg

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Marcus sön jun 22, 2014 4:16 pm

Eftersom det är Coreheim nu i helgen vet jag att många är uppbokade. Men nästa helg någon av dagarna 4-6 skulle funka för mig.
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Jocke sön jun 22, 2014 6:00 pm

som sagt så är det coreheim den 28e, men lördag den 5e skulle funka för mig. söndag 6e går nog också.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Magnus sön jun 22, 2014 6:03 pm

ja, nu i helgen blir nog lite knivigt, men nästa helg e jag gärna på! Very Happy
Kul att du tar initiativ till det här Smile jag var rädd att du skulle blivit bortskrämd av vårt förra möte Razz
Magnus
Magnus

Antal inlägg : 283
Registreringsdatum : 13-07-12

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Erik sön jun 22, 2014 7:27 pm

Bortskrämd, av vadå? Bara för att det inte rullandes några tärningar, haha? =P
Erik
Erik

Antal inlägg : 197
Registreringsdatum : 14-05-21
Ålder : 36
Ort : Edsberg

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Johan sön jun 22, 2014 10:40 pm

Jag är på närsom Very Happy
Johan
Johan

Antal inlägg : 207
Registreringsdatum : 13-08-24

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Erik tis jun 24, 2014 2:46 pm

Härligt, då kan det ju bli av nästa helg! Är det några tider under vilka det inte fungerar att vara i föreningslokalen?
Erik
Erik

Antal inlägg : 197
Registreringsdatum : 14-05-21
Ålder : 36
Ort : Edsberg

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Jocke tis jun 24, 2014 3:20 pm

det bör vara ledigt hela helgen (i konferens rummet alltså)
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Danne tis jun 24, 2014 10:52 pm

lördag 5/7 eller söndag 6/7 är det vad planen är då?

Eftersom det är fullt ös med Coreheim i helgen som kommer... Dock är inte bordet i konferens rummet upptaget i helgen heller, men rätt många är med och ska spela Corehiem, så kan bli snålt om folk till truth and Justice...

Så kan vara smidigare att lägga det under första helgen i Juli...


Senast ändrad av Danne den ons jun 25, 2014 2:36 pm, ändrad totalt 2 gånger
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Danne tis jun 24, 2014 10:54 pm

Erik F skrev:Härligt, då kan det ju bli av nästa helg! Är det några tider under vilka det inte fungerar att vara i föreningslokalen?

Nej du kan vara där när du vill hehe.. Förutsatt att någon av oss med nycklar också är där hehe.. Konferens lokalen kan vara bokad ibland men det är nästan alltid på en vardag, så det brukar inte krocka med våra aktiviteter...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Jocke ons jun 25, 2014 8:02 am

jag förutsätter också att "nästa helg" betydde 5e eller 6e juli.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Micke ons jun 25, 2014 10:09 am

Jocke skrev:jag förutsätter också att "nästa helg" betydde 5e eller 6e juli.

Banne har lagt upp Iron Kingdoms 5/7. Men det är från klockan 19, så på dagen går det ju bra. Smile
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Erik ons jun 25, 2014 11:01 am

Hm, okey... Tycker folk att det är bättre att sprida ut sessionerna (alltså IK på lördag och T&J på söndag) eller att ta T&J på eftermiddagen på lördag? Jag gissar att det är samma folk som ska spela?
Erik
Erik

Antal inlägg : 197
Registreringsdatum : 14-05-21
Ålder : 36
Ort : Edsberg

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Marcus ons jun 25, 2014 2:04 pm

Eftersom T&J kommer gå ut på att fixa lite gubbar och gå igenom spelet kanske folk orkar både. Men jag struntar i vilket eftersom jag inte spelar IK.
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Danne ons jun 25, 2014 2:40 pm

Erik F skrev:Hm, okey... Tycker folk att det är bättre att sprida ut sessionerna (alltså IK på lördag och T&J på söndag) eller att ta T&J på eftermiddagen på lördag? Jag gissar att det är samma folk som ska spela?

Det är inte samma folk...

IK är Micke, Chrille, Daniel B, Martin, Marcus1 och jag, tror bara du träffat mig och Micke av de killarna IRL...

TJ..

Så är det Johan, Marcus2, Jocke och Magnus som sagt sig vara intresserade... Sedan kanske jag också var intresserad av att vara med Smile. Eventuellt kanske Banne(daniel B) ville vara med också...

Men det krockar inte om vi kör TJ på dagen.. och sedan kan jag stanna kvar och lira IK på kvällen....
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Jocke ons jun 25, 2014 3:38 pm

vad mig anbelangar kan jag båda dagarna. jag spelar ju inte IKrpg. eftersom Danne och Micke verkar tycka att det är OK att lira på dagen så tycker jag vi kan spika lördagen på dagtid. jag misstänker att den mesta tiden går åt till att skapa gubbar och så, så vi håller kanske inte på i all evighet Smile
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Erik ons jun 25, 2014 10:17 pm

Sweet, då säger vi lördag! Vad sägs om 13:00? Då kan de som ska spela IK vid 19 hinna med en middag också, om vi räknar med karaktärsskapande, lullul och lite spelande.

Vad gäller karaktärerna tar det inte jättelång tid att skapa dem, och det går betydligt snabbare om ni har en idé om vad för typ av superhjälte ni vill spela, dvs. superkrafter, mundana färdigheter och lite bakgrund. Som inspiration kan man kolla i listan över superkrafter i PDF:en (s. 38 - 53). Listan är inte komplett, och du kan få i stort sett vilka superkrafter du vill, även om de inte finns med i den listan - det enda som händer då någon vill ha en olistad kraft är att vi kommer överrens om hur den fungerar, hur den kan uppgraderas och ev. brister/svagheter. Det tar lite längre, men inte nämnvärt.

Så om hemläxa blir att bara komma på ett karaktärskoncept så ska det nog gå på en timme eller två på sin höjd!
Erik
Erik

Antal inlägg : 197
Registreringsdatum : 14-05-21
Ålder : 36
Ort : Edsberg

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Marcus ons jun 25, 2014 11:25 pm

Jag ska verkligen försöka att hinna läsa på lite men just nu går nästan all vaken tid åt till antingen sonen eller renoveringen (+ ytte pytte lite golf). Så bli inte raaaasande (hehe) om jag inte har koll.
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Erik tor jun 26, 2014 9:07 am

Åh, du behöver inte läsa på något alls om du inte vill - bara du har ett koncept för en karaktär! Så kan vi hjälpas åt att bygga en passande karaktär.
Erik
Erik

Antal inlägg : 197
Registreringsdatum : 14-05-21
Ålder : 36
Ort : Edsberg

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Danne fre jun 27, 2014 11:04 pm

Vectron skrev:Jag ska verkligen försöka att hinna läsa på lite men just nu går nästan all vaken tid åt till antingen sonen eller renoveringen (+ ytte pytte lite golf). Så bli inte raaaasande (hehe) om jag inte har koll.

tjing för FALCON PUNCH!! signature move.. Det är allt du behöver veta.. när min kille gnuggar knogarna är det bara att ducka!! för skoj skull tänkte jag ta en av de builds grejorna som ger en en sak man är bäst på.. Allt min kille kan är sin Signature FALCON PUNCH, to the BALLS!!! Twisted Evil

Han skall alltid slå folk på bollarna också...

Som sagt har ett mera seriöst concept också, men vi får väll snacka lite om detta ska vara "kick Ass" oseriöst och komiskt eller "Watchmen" ultra dark och gritty.. eller nått mitt emellan.. Jag är på både grejorna... Men ska vi köra det seriöst Watchmen style, så får alla tänka på att gränsen är rätt lätt att överskrida och så blir det Parodi av alltihop hehe... skulle föreslå att folk undviker tighta trikåer och spendex i ett sådant scenario på sina hjältar haha

Som sagt tror vi får lov att snacka lite innan så det antingen blir så utflippat som vi vill eller så seriöst som vi vill hehe
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Martin lör jun 28, 2014 12:47 am

Jag kommer gärna och kollar character build så får jag se
Martin
Martin

Antal inlägg : 409
Registreringsdatum : 13-02-04

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Erik lör jun 28, 2014 10:21 am

Danne skrev:

...

Som sagt tror vi får lov att snacka lite innan så det antingen blir så utflippat som vi vill eller så seriöst som vi vill hehe

Vadå Kick Ass oseriöst? På ytan kanske, men den är ju en av de mer seriösa hjältefilmerna! Om du verkligen vill ha seriöst, kolla in "Super"  Razz 

Jag gillar att inte "låsa fast" en kampagns/äventyrs ton så långt det går, dvs. det är nice att ha ett gemensamt utgångsläge som alla är med på men att viss avvikning går bra. Dock är min tanke att det är lite som Marvel-filmerna, dvs. over-the-top-karaktärer, häftig action, one-liners, klichéer och allt det där, men ändå med ett mer eller mindre seriöst slutmål. Alltså kan enskilda scener och karaktärer vara helt bonkers, samtidigt som andra är Watchmen-seriösa, lite beroende på. Era karaktärer får gärna vara lite konstiga, men tänk på att de ändå ska föreställa och agera som superhjältar den mesta tiden - jag skulle väl rekommendera "hyfsat normala" karaktärer med valfri mängd strössel gjord på quips och underfyndigheter.

Meh, kanske lite svårt att förklara... Alla spelledare har sin egen stil! Den senaste kampagnen jag ledde (low-fantasy i Eon) bestod av en grupp med en dyster lönnmördare som gillade att tortera, en avdankad gammal stadsvakt, en alv med ofrivillig dvärgfetish, en ranger med en elefant som gillade att stampa sönder folks huvuden (rangern, inte elefanten!), en förvånansvärt kompetent krigare som det sjöngs sånger om samt en bortskämd ungmö som kunde supa samtliga övriga under bordet utan problem. Trots detta lyckades vi spela så olika scenarion som, bland annat, (1) en gigantisk konspiration följt av arméer, bokstavligt talat jämning av tre städer via magiska explosioner (2) hallucinogena svampar på en tropisk ö med apor och pirater samt (3) förflyttning till alternativa världar (eller?) och medföljande mysterier.

Fan vad långrandig jag blir... Det jag försöker säga är att så länge ingen karaktär är uttalat one-note och enbart kapabel att spelas på ett enda sätt för alla olika sitationer så brukar det bli väldigt bra i slutändan! Mitt mål vad gäller ton är seriösa eller semi-seriösa situationer ("Åh nej, Bane försöker spränga staden med en McGuffin-du-jour!" eller "Aliens från en annan dimension invaderar, och de är faktiskt rätt obehagliga!") som sedan löses på valfritt sätt (allt mellan "Vi infilitrerar Red Skulls högkvarter, tar tyst ut vakterna och tar tillbaka kuben som ger hans armé de konstiga krafterna" och "Jokern får en FALCON PUNCH, to the BALLS!"), mycket beroende på spelarna, vad som känns kul för tillfället och dagsform.
Erik
Erik

Antal inlägg : 197
Registreringsdatum : 14-05-21
Ålder : 36
Ort : Edsberg

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Marcus lör jun 28, 2014 12:58 pm

Vi var några som spånade lite igår. Har hittills kommit på följande möjliga hjältar.

1. Snookertableman. Han kan förvandla sig til ett snookerbord och hans bollar kan explodera.
2. Brownnoiceman. Ja ni förstår säkert vad han gör.
3. Magnoto. Han förstör magneter.
4. Avtalspojken. Superkraft att allt som sägs kan han få skriftligt i samma stund det sägs.
5. Doorguy. Öppnar dörrar till andra rum där det inte finns dörrar.

Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Krisdoffer lör jun 28, 2014 5:13 pm

vafalls ingen Kapten Uppenbar?
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Marcus lör jun 28, 2014 6:06 pm

Det fins ju även:

The Mealtyman: Han får män att förlora sin erektion.
Kapten subtext: Han läser mellan radera.

Men jag tror nog att jag ska spela the doorman (fast får ju ordna ett coolare namn).
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Truth & Justice Empty Sv: Truth & Justice

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet