Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

OOC: Codex Rollspelsetikett!

4 posters

Gå ner

OOC: Codex Rollspelsetikett! Empty OOC: Codex Rollspelsetikett!

Inlägg  Johan tis sep 24, 2013 6:13 pm

Grymt kul att det rollspelas friskt på forumet, mycket nice med lite bickering inför nästa uppdrag osv. Men jag som gammal rollspelsräv hakar upp mig på vissa saker, och tänkte därför skriva ihop en liten lista om rollspels-etikett. Det här är bara mina personliga åsikter, och vi får väl försöka ta ett enhälligt beslut om detta ifall de känns vettiga!

1: Meta-spelande

Detta har inte skett såvitt jag vet, men det är en rätt viktig punkt så jag tar upp den ändå. Många av oss är 40K-nördar med sjukt mycket mer kunskap om spelvärlden än vad våra rollpersoner borde ha. Att kunna nämna greater deamons vid namn är exempelvis något som bara RP med höga investeringar i forbidden lore kan. Ännu viktigare blir detta när det gäller våra chapters. Var försiktig med vad du säger om andra space marines och deras chapters innersta hemligheter!

2: Skapa scener istället för att stänga dem!

Vi rollspelar för att det är roligt. Mer rollspel = mer glädje. Genom att öppna upp för andra karaktärer än sig själv så skapar vi scener tillsammans! Istället för att beordra runt andras rollpersoner, så kan man öppna upp deras rollspelsmöjligheter. Exempel - vi behöver få kontakt med Hallowed Sword, men allt jag hör på Voxen är knaster. Skulle någon kunna modifiera den för att förstärka vår signal (öppning för techmarines), eller skall vi försöka skicka en psykisk signal till deras astropath? (öppning för librarians).

Även kul att vara lite kreativ tillsammans med sina medspelare! Hitta på små problem som måste lösas av någon annan i gruppen, som inte har någon större inverkan på det stora (våra uppdrag). Väv in NPC:er i dina texter - om det saknas en NPC, skapa den! Nu menar jag inte ledande karaktärer, men vi är SPACE MARINES! Vi har säkert alla en drös av vurmande chapter serfs som vi kan bossa omkring.

3: Don't Power-Emote!

Du har makt över din karaktär, men inte dina medspelares. Jag kan till exempel inte dra fram min kniv och offra broder Joshua till Tzeentch utan att hen har något att säga till om det. Detta gäller även tolkningar. Du har inte rätt att läsa in vad du vill i någon annans rollspelande! Jag kan t ex inte köra över broder Raziel, som föreslår att vi ska smyga oss in bakvägen, genom att skriva att "Mordecai flinar åt broder Raziels feghet, han hör att brodern stakar sig och stammar fram orden som om han vore en simpel imperial guardsman!"

4: Konspirerationer som ingen hör, men alla ser

Vi har ett fett upplägg för inbördes stridigheter och konspirationer. Vi har mystiska Dark Angels som stryker omkring i korridorerna, och brutala Flesh Tearers som har lite för lätt att ta till sin Chain Axe. Mordecai är en riktig paragraf-apa, vars floskler om Codex Astartes går många på nerverna. Konspirera på PM(Bifoga alltid en kopia om vad ni konspirera om till SL, annars kan det uppstå väldigt skumma situationer, Exempel om SL utgår från att person B, inte vet nått, men då hade vist person A redan informerat honom över PM), smid planer - hitta på tuffa scener som ni kan spela ut tillsammans i trådarna. Men viktigt är att detta är något som alla kan ta del av, att det inte blir ett skuggforum med flera små rollspelscirklar. Av egen erfarenhet (och broder Magnus) så brukar det nästan alltid sluta med ett blodbad utan segrare Smile
Johan
Johan

Antal inlägg : 207
Registreringsdatum : 13-08-24

Till överst på sidan Gå ner

OOC: Codex Rollspelsetikett! Empty Sv: OOC: Codex Rollspelsetikett!

Inlägg  Martin tis sep 24, 2013 8:28 pm

tummen upp på den Smile

Håller mig rätt så bra i skinnet men punkt 2 och 4 är något jag kan ha i åtanke
Martin
Martin

Antal inlägg : 409
Registreringsdatum : 13-02-04

Till överst på sidan Gå ner

OOC: Codex Rollspelsetikett! Empty Sv: OOC: Codex Rollspelsetikett!

Inlägg  Avalanche tis sep 24, 2013 8:34 pm

OOC: Bra punkter jag kan inte mer än hålla med. Emotser mycket trevligt rollspellande framöver
Avalanche
Avalanche

Antal inlägg : 111
Registreringsdatum : 13-08-12
Ålder : 45
Ort : Järfälla

Till överst på sidan Gå ner

OOC: Codex Rollspelsetikett! Empty Sv: OOC: Codex Rollspelsetikett!

Inlägg  Danne tor sep 26, 2013 6:14 pm

flyttade dessa OOC trådar ut ur RPG delen av forumet.. En grej till om ni tänker smida planer med varandra över PM, så måste ni även bifoga SL en Kopia, på de beslut ni tagit där och vad ni kan tänkas att ha informerat varandra om. Det kommer att bli väldigt viktigt ju längre in i kampanjen vi kommer.. så glöm inte bort detta...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

OOC: Codex Rollspelsetikett! Empty Sv: OOC: Codex Rollspelsetikett!

Inlägg  Johan tor sep 26, 2013 6:33 pm

Kan vi inte rensa ut trådarna och lägga in dom som sticky's längst upp i rollspelsforumet istället? Känns som att dom försvinner lite här Razz
Johan
Johan

Antal inlägg : 207
Registreringsdatum : 13-08-24

Till överst på sidan Gå ner

OOC: Codex Rollspelsetikett! Empty Sv: OOC: Codex Rollspelsetikett!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet