Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Struktur önskas gällande forum RP

+2
Marcus
Avalanche
6 posters

Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Avalanche mån okt 28, 2013 8:48 am

Var hälsad kära rp-fantaster. Det har varit ett sant nöje att rollspela med/mot er över forumet och även om Avalanche (medvetet från min sida) endast har utfört reaktioner på andras underbara rollspel så jag jag i varje fall känt mig som en del i historiens skapande. Jag älskar hur Mordecai's paranoia startade en hel kedjereaktion genom hela skeppet. Tyvärr blev det i slutändan en soppa som gjorde att jag valde att sluta rp:a på forumet. De inspel jag gjort med Avalanche blev helt enkelt överkörda och hans agerande skulle bli konstigt om jag valde att fortsätta.

Jag skriver här för att jag hoppas kunna väcka intresse för en diskussion hur vi ska kunna hantera just forum rp bättre. Nedan följer några av mina förslag lämna gärna feedback på dessa och kom med egna.


  • Begränsning av rp scenario; SL talar om vilket rum som finns tillgängligt, vilka som finns i detta rum (vilka som kan spela i den aktuella tråden. Eventuellt kan det röra sig om flera rum och flera personer men det ska finnas klara begränsningar för hur man kan röra sig. Jag skulle helst se att endast SL kan lägga upp nya rum/scenarion och där med ha full kontroll över vad som hänter i forumet. Önskas ett nytt rum/scenario så måste det godkännas av SL.
  • En tråd per rum: Finns flera rum ska det synnas tydligt när någon lämnar ett rum och kommer in i det andra. När man lämnar ett rum för att gå till ett annat måste man dels skriva att man lämnat första rummet, samt skriva att man kommit in i nästa. På detta sätt är det lättare att följa kronologin.
  • Privat RP skall skickas som PM men även deglareras på forumet. Exempelvis:
    ++ Privat vox skickat till Pellas ++
    ++ Privat vox mottaget från Pellas +++
    Det kan vara så att ett privat meddelande ändras en karaktärs tidigare ståndpunkt och därför ändrar personens beteende i pågående diskussion. Givetvis ska det privata meddelandet inte skrivas ut. Men det är bra att visa att man för ett aktivt RP någon annanstans.
  • Tidsbegränsa forum RP. För att SL ska ha möjlighet att hinna med rp aktiviteterna så föreslår jag att när varje tråd öppnas så deklarerar SL under vilken tidsram man kan rp:a på stället. Vissa är inne dagligen, andra tittar in nån gång i veckan... Sätts en tidsram på en vecka så hinner alla titta till posten och lämna sin avtryck till scenariot.


Vad tycker du om detta? Har du egna synpunkter? även om du inte har det vore det kanon om du tycker detta kan gagna forum RP:n eller om det gör är bättre som det är nu. Åter igen ett stort tack till de som lyft/burit forum RP:n dessa veckor. Avalanche kommer leta efter en lucka att komma in i igen.
Avalanche
Avalanche

Antal inlägg : 111
Registreringsdatum : 13-08-12
Ålder : 45
Ort : Järfälla

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Marcus mån okt 28, 2013 9:55 am

Jag håller med föregående talare. Vi behöver styra upp RP:n lite så att man vet inom vilka ramar ens karaktär kan röra sig. Jag gillar även förslaget om att tillkännage vox (det kan ju till och med vara så att det står vox från hemlig anropare för att skapa lite mer paranoia). Detta kräver ju däremot mer jobb från SL så vi får se hur han ställer sig i frågan.

Själv vill jag ju helst rp:a varje dag då jag gillar att det händer många små saker med min karaktär men om SL bara vill rp:a säg två ggr i veckan så måste jag väl försöka att anpassa mig.
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Avalanche mån okt 28, 2013 10:03 am

Zarroff skrev:det kan ju till och med vara så att det står vox från hemlig anropare
Jag håller med... det räcker om man skriver ++ privat inkommande vox ++  eller liknande. Kanske vi kan göra så att endast mottagna vox behöver rapporteras... Därmed förblir avsändaren anonym. Det jag vill uppnå med det systemet är helt enkelt bara att visa att man mottagit information från annan källa. Sen är var och en fri att spela på detta. Fyller kanske störst funktion i en pågående konversation. Men kan vara bra praxis att använda.

Zaroff skrev:Själv vill jag ju helst rp:a varje dag då jag gillar att det händer många små saker med min karaktär men om SL bara vill rp:a säg två ggr i veckan så måste jag väl försöka att anpassa mig.
Eftersom SL genom ovanstående punkter kan "rama in scenariot" så skulle det kunna innebära att vi kan rollspela mer aktivt inom dessa ramar och då kan vi rp:a varje dag. samtidigt som de mindre frekventa besökarna för möjlighet att lämna sitt avtryck på scenariot. Det kommer dock innebära att det blir mer rp riktat mot just andra spelare men det tycker jag vi har lyckats strålande med hittills.
Avalanche
Avalanche

Antal inlägg : 111
Registreringsdatum : 13-08-12
Ålder : 45
Ort : Järfälla

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Jocke mån okt 28, 2013 11:36 am

jag och danne snackade om detta igår, och det är på gång. låt bara danne få lite tid på sig att organisera Smile
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Marcus mån okt 28, 2013 12:05 pm

jag vill helst att han ska komma med ett datum för ny träff, jag känner suget komma över mig. Bara inte helgen 9-10 nov för då är jag borta Smile
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Avalanche mån okt 28, 2013 12:12 pm

Jocke skrev:jag och danne snackade om detta igår, och det är på gång. låt bara danne få lite tid på sig att organisera Smile
Jag tog upp detta med Danne i lördags, anledningen till att jag skapade denna post är för att samla allas synpunkter i ämnet. I stället för att allt ansvar ska läggas på Danne tycker jag att vi alla kan vara med och forma hur vi önskar rollspela på forumet. I slutändan så är det upp till Danne att lägga sista ordet men allt vi kan göra för att avlasta honom tror jag är välkommet.
Avalanche
Avalanche

Antal inlägg : 111
Registreringsdatum : 13-08-12
Ålder : 45
Ort : Järfälla

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Johan mån okt 28, 2013 3:06 pm

Grymt initiativ, och kan inte säga annat än att jag håller med. Jag tycker att det är jättekul att man kan hålla liv i sin karaktär och skapa drama i gruppen mellan spelmöten, men att genomförandet har varit rätt knackigt på sistone.

Jag personligen skulle föredra två olika faser av forumrollspel:

Dels en lugn fas där vi får större utrymme att friforma och chilla ner efter förra spelmötet (typ Jockes trådar på The Medical Bay, men även filosofiska diskussioner om hur man bäst tillagar en Carnifex och danslektioner i Vectrons träningsburar).

Samt en eskalerande fas inför nästa spelmöte - där SL kan sätta upp tidsbegränsade forumscenarion där folk förväntas delta (kanske scenarion som man kan signa upp sig till?). Då kan man välja själv lite hur involverad ens karaktär blir. När ett sådant scenario börjar så förväntas alla karaktärer befinna sig på plats, så slipper vi att 50% av trådarna består av karaktärer som springer fram och tillbaka och OOC-inlägg.

Känner själv att det blir väldigt tråkigt att spela rollspel på forumet när det blir rollbacks, alltså att någon går in och säger att det här har - och inte har hänt. Det blir väldigt förvirrande om vad man kan spinna vidare på.
Johan
Johan

Antal inlägg : 207
Registreringsdatum : 13-08-24

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Marcus mån okt 28, 2013 9:30 pm

Jag ska bygga upp hela Vectrons hinderbana Smile

Men annars tycker jag att det där var bra förslag med tidsbegränsning och vilka som är där. SL sätter upp att ni har 30 min på er och på det kan man typ göra detta. Du hinner inte sitta och fnula på världsordningen, spela en omgång basket och mecka med din utrustning och ändå ha tid att bossa runt allt och alla. Du får helt enkelt välja Smile
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Krisdoffer mån okt 28, 2013 10:25 pm

hear hear, kan bara instämma med att Kapten Chronos inte varit på vår sida den senaste omgången av rollspelandet med alla dessa frågetecken som ploppat upp om vem som är var och vad som har hänt Smile
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Danne ons okt 30, 2013 9:32 am

Jag har haft lite fullt upp i plugget de senaste veckan. Och jag blev ombedd över SMS att inte göra nått i helgen, för att vissa skulle vara borta/ute, och ville ha tid att svara. Det har varit det bökigaste problemet, att vissa är väldigt aktiva och andra inte..
Efter att ha pratat med flera i gruppen har jag kommit fram till att de bästa vore om vi satta en tidsbegränsning, plus delade upp trådar så att alla vet exakt var de är. Dock kommer att det att komma situationer då ni är åtskilda från varandra, och inte alla på plats på the Hallowed sword(ni kan mitt i ett uppdrag, nere på en planet, på en rymdstation etc)

Så detta är vad som kommer att gälla tills vidare

Uppdatering intervallen
Onsdag-söndag, Söndag-Onsdag. Med de större händelserna placerade på Onsdagar så att alla skall få så gått om tid som möjligt att svara. mellan dessa tider får man hålla sig där man är, eller lämna där man är(men man kommer fram först till nästa uppdatering). Vill man vara kvar kan man diskutera eller voxa till andra spelare.

Vox
Vox, till folk som inte är på plats SKALL i fortsättningen ske endast över PM(detta gör att endast relevant information, hamnar i den tråden(platsen), man är på. exempel: Mordecai, Avalanche och Vectron pratar i the Munitorium. Mordecai Voxar(pmar) Dwar, för att få lite information. Mordecai Rpar sedan i tråden "munitorium", och delger den informationen, han fått från Dwar. Detta kommer att hålla alla trådar renare, och vi slipper situationer, där vi har Tre saker som händer i samma tråd, som hände sist.

Hitta på egna grejor
Jag tycker också att det är roligt om ni styr upp egna grejor. som Johan skrev i denna tråd. Viktig grej med detta dock är att om man gör detta så håller man sig till Uppdaterings intervallen. Så om Johan med flera bestämmer sig för att föra en diskussion någonstans, så får de som bestämt sig för att gå dit hålla sig där fram till nästa uppdatering. Om alla håller sig till att inte flytta runt/eller springa till olika platser från dag till dag, utan istället rör på sig mellan onsdag-söndag eller söndag-onsdag, så kommer detta funka mycket bättre. Exempel: Johan har gått till bryggan på lördagen, något händer på söndagen, johan rör sig mot den platsen på söndag kväll, johan kommer fram på onsdagen.. De som redan var på plats kan agerar och gör grejor. Johans karaktär dyker upp inför nästa uppdatering, som är onsdag, alla med på detta?

RPGet kommer att gå lite saktare på forumet på grund utav detta, folk kan också bli fast på vissa ställen med väldigt inaktiva spelare, vilket är surt, men detta är enda sättet om vi vill undvika missförstånd och röriga forumtrådar, där tre eller till och med fyra ämnen behandlas samtidigt.

När tidsfristen för att agera runnit ut så kommer jag dock att i fortsättningen spela nästa grej(missar man så missar man). Detta kan också leda till lite roliga och oväntade saker...

Sammanfattning
Jag håller i princip med vad Roines/avlanche Orginal post.. tillägg är att all Vox sker över PM i fortsättningen och att jag nu lagt in vilken tidsbegränsningen blir: Onsdag-söndag. Söndag-Onsdag..


Senast ändrad av Danne den ons okt 30, 2013 9:43 am, ändrad totalt 2 gånger
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Avalanche ons okt 30, 2013 9:41 am

Avalanche approves of this message
Avalanche
Avalanche

Antal inlägg : 111
Registreringsdatum : 13-08-12
Ålder : 45
Ort : Järfälla

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Johan ons okt 30, 2013 12:38 pm

Jävligt snygg lösning med att begränsa förflyttningen! Då får man prioritera lite vad man kan rollspela på och inte dyka upp i alla situationer som verkar roliga Wink kanske blir rollspel med mer substans också om man "tvingas" dela rum med ett par andra spelare en längre tid Smile
Johan
Johan

Antal inlägg : 207
Registreringsdatum : 13-08-24

Till överst på sidan Gå ner

Struktur önskas gällande forum RP Empty Sv: Struktur önskas gällande forum RP

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet