Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mera Mordheim! - 28/6

+4
Johan
Micke
Marcus
Jocke
8 posters

Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Jocke tor maj 29, 2014 5:35 pm

Det är ju redan planerat saker (och midsommar) fram till dess, så det blir inte förrän 28/6, men jag tror vi klarar oss.

Tid: kl 12. Vi spelar några matcher och har trevligt fram till kanske 19 eller 20. Sedan tar vi eftersnack och pizza för dom som vill.

Regler: Coreheim.com

Warbands: Vi börjar om från början, så det gör inget om man inte var med sist. Dock tänkte jag ta en house rule här och säga att för att få lite flavour på listan så får alla heroes börja med en level up (man kryssar i exp tills dom får en extra level up). Vi slår för advance tillsammans, men det kan ge lite extra karaktär till warbandet.

Modeller: Ha som målsättning att fixa målade gubbar. det behöver inte vara rätt gubbar, men det ser så mycket roligare ut med färg än utan. Om det inte går... så skit i det. Jag tar även med mig målade gubbar för att spela dark elves, skinks och goblins (chrille har första tjing på dom). Så har man inga gubbar gör det inte så mycket.



Sign up or die!
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Marcus tor maj 29, 2014 8:20 pm

Signed up. Men denna gång kanske vi äter Thai Razz
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Micke tor maj 29, 2014 9:22 pm

Skulle vara riktigt kul att vara med nästa gång med mina ninjaelves (skaven)...

Tiden är ett problem, men ska smöra för damen så hon låter mig vara borta en heldag. Very Happy
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Johan mån jun 02, 2014 10:36 am

Jag har sjukt mycket empire-bits och ett nästan komplett warband med witch-hunters, komplett med coola stridshundar om någon är intresserad. Behövs målas etc men är kanske snäppet mer tematiska än att proxa med dark elves och lizardmen. Skall även slänga iväg en beställning till Hoard-O-Bits denna vecka så ifall någon behöver prylar till sina warband så kan ni PM:a mig så slipper ni frakten!

Now, to something completely different:

Kampanj?

Vi pratade om att försöka göra kampanjandet lite matigare efter förra spelmötet och jag har kikat på Border Town Burning som är en populär Mordheim-mod med utökade kampanjregler i form av Campaign Points, Objectives och Artefakter.

Kort sammanfattning:

Campaign Points:

  • Alla får Campaign Points av att spela och vinna matcher, samt av att spela ut sina objectives.

Objectives:

  • För att göra det lite mer rollspeligt så väljer man i början av kampanjen ett Objective för sitt warband
  • Witch Hunters kan t ex välja uppdraget Burn the Heretic, och får extra Campaign Points för att döda spellcasters under sina slag
  • När man når vissa milstenar (precis som med experience points) så får warbandet en liten bonus. Det kan röra sig om bonusslag i exploration phase eller att ens uppdragsgivare skickar en gratis hired sword under en strid.

Artefakter

  • Under exploration phase så kan man hitta mäktiga artifakter (fanns i originalmordheim men inte i coreheim)
  • Artefakter funkar lite som capture the flag, om du besegrar ett warband med en artefakt så stjäl du den till ditt eget

Man vinner kampanjen antingen genom att maxa sina Campaign Points (vanligtvis 40, vilket innebär ca 20 spelade matcher per spelare + objectives) eller genom att samla ihop alla artefakter. BTB är anpassat för en chaoskampanj i the wastes men om intresse finns så skriver jag gärna om dem för en riktig Mordheim-kampanj. Roligast vore ju då om alla kör tematiska warband som kan få specialskrivna objectives, tänker mer Dwarf Treasure Hunters och Beastmen snarare än Lizardmen som tagit sig till en utbränd storstad i warhammerimperiets östra utkant Wink

Jag vet inte om detta är intressant för den 28:e men det är väl lite det här jag tänkt mig för den mer "organiserade" Mordheimkampanjen som Jocke hintat om tidigare!
Johan
Johan

Antal inlägg : 207
Registreringsdatum : 13-08-24

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Magnus mån jun 02, 2014 11:42 am

Jag e på... men inte Thai! Razz
Magnus
Magnus

Antal inlägg : 283
Registreringsdatum : 13-07-12

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Jocke mån jun 02, 2014 1:59 pm

kampanj låter kul, men vi bör kanske titta igenom regler lite noggrannare (40 campain points lär ta en jäkla tid). vi kan ju ta det vid eftersnacket om inte annat Very Happy
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  FrenziedMarcus mån jun 09, 2014 3:55 pm

Jag vill gärna vara med och prova! Dock har jag inget eget men hörde förut att det fanns chans att låna vilket skulle underlätta. Som sagt gärna på om det går!
FrenziedMarcus
FrenziedMarcus

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 13-09-29

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Jocke mån jun 09, 2014 5:34 pm

det går så bra så Smile

se till att komma en stund innan så kan vi fixa med ditt warband, eller ännu hellre så kan du bygga en lista själv innan vi börjar. Alla regler finns på www.coreheim.com.

ps. oavsett vad du vill ha med i ditt warband så bör man alltid köpa max antal (5 st) heroes från början. det är så man tjänar pengar i spelet.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Chrille tis jun 10, 2014 8:19 am

Jag tror jag kan. Det är ju ganska långt fram än så länge så man vet ju aldrig. Men jag har redan byggt ett warband. Very Happy
Chrille
Chrille

Antal inlägg : 583
Registreringsdatum : 12-03-10
Ålder : 41

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Johan tis jun 10, 2014 10:46 am

Chrille skrev:Jag tror jag kan. Det är ju ganska långt fram än så länge så man vet ju aldrig. Men jag har redan byggt ett warband. Very Happy

Blev det några beastmen? Very Happy
Johan
Johan

Antal inlägg : 207
Registreringsdatum : 13-08-24

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Chrille tis jun 10, 2014 4:56 pm

Nope inga beastmen. Det blir Witch Hunters. Flagelants and Warrior Priests! Very Happy
Chrille
Chrille

Antal inlägg : 583
Registreringsdatum : 12-03-10
Ålder : 41

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Johan tis jun 10, 2014 5:24 pm

Har du hundar? Har ett par konverterade men ickemålade om du är intresserad Very Happy
Johan
Johan

Antal inlägg : 207
Registreringsdatum : 13-08-24

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Chrille tor jun 12, 2014 10:17 am

Jag tog inga hundar. Jag har flaggelanter istället. Very Happy Men tack för erbjudandet.
Chrille
Chrille

Antal inlägg : 583
Registreringsdatum : 12-03-10
Ålder : 41

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Kampanjregler, WIP

Inlägg  Johan lör jun 14, 2014 11:00 pm

WIP-kampanjregler för Coreheim: http://goo.gl/qvuZjF

Med inspiration från Border Town Burning och Heroheim, anpassade till Coreheim. Planen är att köra vid 3-4 tillfällen och ha specialskrivna scenarion som ger extra FP och lite andra roliga bonusar. Vad tycks?

@Marcus: hittade regler för ett dvärg-warband som iaf jag tycker ser ut att rimma rätt bra med dom andra i coreheim, länkar följer:

Del 1: http://www.scribd.com/doc/52784458/Dwarf-front-cover
Del 2: http://www.scribd.com/doc/52784454/coreheim-dwarfs-complete
Johan
Johan

Antal inlägg : 207
Registreringsdatum : 13-08-24

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Marcus ons jun 18, 2014 11:59 pm

Jag har för mig att dvärgarna ser likadana ut i mordheim reglerna? Jag har direkt något som jag tycker är värt att skriva och det är setupen på heroes.

1. Det finns bara 4 heroes medan alla andra kan välja 5. Det är ju en klar nackdel eftersom det är extra viktigt i början att ha många heroes för att få guld.
2. Jag tycker att det är lite trist att det är så fixa heroes. 2 slayers som missförstå mig rätt bra samt en bra enginer. Men du har dålig flexibilitet och det är lite trist tycker jag.
3. Sen är Warrior och Thunderer exakt likadana förutom att man bara får ha max 5 thunderers. Men varför ska jag ha en enda när jag lika gärna kan ta warriors? Samma stats och kostnad men ingen maxlimit?

Ska läsa de andra reglerna som du lade upp.
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Jocke tor jun 19, 2014 8:33 am

Ang campain rules:

Jag tycker det ser skitbra ut! Lagom braiga rewards, och det ger lite extra flavour till spelet. Några balans saker bara:

Mercenaries:
Master of Coin är stark, men 10g per slag är OK. Band of Brothers är dock INTE OK, eftersom det alltid kommer att vara en ogre, och det blir då 30g till. Kanske är coolare om du typ får hyra en ny hero som redan har en level up (gammal army buddy). då blir det inga stackade bonusar, och det är dessutom coolt och bra.

Skaven:
Kill-Kill är helt galen. Gör så att den ger Backstab och Swashbuckler istället och tillåt equipment av två dolkar på honom. Då är det fortfarande lite svårt att göra en wound, men alla wounds som går igenom blir asfarliga. Som den är skriven här gör den bara att heron automatiskt dördar allt han kommer nära.


Håller med Marcus kommentar om "inte nudda mark"-scenariot. vore så jäkla kul. Man kanske tar en S2-3 hit varje runda man nuddar marken eller så.



Vad gäller dwarf reglerna så ser jag ingen anledning att byta ut mercenary reglerna. Naturligtvis får dvärgarna sin egen campain tabell, och naturligtvis använder man dvärg-modeller, men jag ser inte något positivt med att göra så drastiska ändringar i reglerna som dwarf warband innebär. T4 och no pain på ett helt lag är inte att leka med. Jag tror inte spelet blir roligare av det, utan vi riskerar bara att få en obalans. Kör med mercenary stats på gubbarna, och köp in en slayer om man vill ha tycker jag.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Jocke tor jun 19, 2014 8:41 am

en sak till. "wyrdstone hunt" är jättekul, men jag tror man skall ta bort den extra wyrdstone man får. jag minns från tidigare att den som vann en wyrdstone hunt fick ett enormt övertag. man kan använda wyrdstone tokens för att se vem som vinner scenariot, och sedan ge en extra tärning för varje token man tagit men man måste välja bort en tärning.

alltså, om jag hittar 3 tokens, och har 4 heroes och vann, så slår jag 3+4+1=8 tärningar, men måste välja bort tre av dom. det ökar chansen att hitta något coolt, men kommer inte resultera i mer än kanske en extra wyrdstone token.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Marcus tor jun 19, 2014 12:51 pm

Det var ju lite det vi sade senast. Vi kan ha scenariot wyrdstone hunt men de räknas som marker när vi ser vem som vinner och inte som wyrdstones.
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Danne tor jun 19, 2014 11:47 pm

Jocke skrev:Ang campain rules:

Jag tycker det ser skitbra ut!
Skaven:
Kill-Kill är helt galen. Som den är skriven här gör den att heron automatiskt dördar allt han kommer nära. Det ser skitbra ut!

Så ska det låta Jocke! Inget Skaven Nerfande nu bara för att jag tänkte vara med....vet att ni blir skitnödiga, men att jag automatiskt skulle döda allt jag kommer nära låter inte ett dugg OP Lolz  Rolling Eyes haha Johan ska väl spela Skaven också  Wink 
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Johan fre jun 20, 2014 3:37 pm

Nu var det mest jag som blandat ihop reglerna för backstab i coreheim/heroheim litegrann! Tänkte rycka tag i Jocke innan vi spelar nästa helg och se över alla bonusar och se om vi kan komma fram till något som känns bra för alla lag utan att vara OP. Som sagt, kampanjreglerna ska vara flavour - inte ruska om spelet helt och hållet!

Men är du med och spelar nästa helg Danne? Vore grymt isf för det skulle underlätta med matchups om vi har 6 spelare.
Johan
Johan

Antal inlägg : 207
Registreringsdatum : 13-08-24

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Danne fre jun 20, 2014 11:38 pm

jomblr skrev:Nu var det mest jag som blandat ihop reglerna för backstab i coreheim/heroheim litegrann! Tänkte rycka tag i Jocke innan vi spelar nästa helg och se över alla bonusar och se om vi kan komma fram till något som känns bra för alla lag utan att vara OP. Som sagt, kampanjreglerna ska vara flavour - inte ruska om spelet helt och hållet!

Men är du med och spelar nästa helg Danne? Vore grymt isf för det skulle underlätta med matchups om vi har 6 spelare.

Jag hade tänkt det Ja, kletar färg varje dag på mina skavens så att de ska vara klara till nästa vecka Smile. Och Jag skämtade med Jocke ovan så du vet Wink
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Chrille sön jun 22, 2014 4:46 pm

Jag kommer inte kunna vara med den helgen. Jag ska till Linköping och göra ett el-jobb hos tantens syrra.
Chrille
Chrille

Antal inlägg : 583
Registreringsdatum : 12-03-10
Ålder : 41

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Micke sön jun 22, 2014 10:40 pm

Nu kan glatt meddela att mitt warband är skapat. Clan Eshin i form av Dark Elves Assassins (finns ju inga alver...) men tror det ska funka ganska bra. Nu hoppas jag bara att jag faktiskt kan vara med och spela! Very Happy
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Marcus fre jun 27, 2014 6:51 pm

Tråkiga nyheter. Sambon har öron- och lunginflammation så jag behöver ta hand om sonen i morgon och kan inte vara med och Coreheima. Men jag kanske dyker upp en stund med sonen och hälsar på, vi får se.
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Danne fre jun 27, 2014 10:54 pm

Vectron skrev:Tråkiga nyheter. Sambon har öron- och lunginflammation så jag behöver ta hand om sonen i morgon och kan inte vara med och Coreheima. Men jag kanske dyker upp en stund med sonen och hälsar på, vi får se.

tråkigt att höra att folk är sjuka Sad... men som sagt tittat gärna förbi endå Marcus kan vi snacka lite hur vi ska starta upp det nya PBMet om inte annat hehe..

Vilka blir vi i morgon föresten?

Jocke
Magnus
Johan
Micke
Och Jag?

Chrille och Marcus kan som sagt inte vara med var då.. är det någon fler som tänkt vara med som jag misssat?
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Mera Mordheim! - 28/6 Empty Sv: Mera Mordheim! - 28/6

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet