Regelfråga

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Regelfråga

Inlägg  Oskar i mån dec 15, 2014 11:25 am

Jag såg på en BatRep på Youtube i helgen och har en fråga om att slutföra sina actions. Frågan gällde Reform jag har kopierat in formuleringen nedan:

Reform:
After all models in its unit have
completed their actions,
each can advance up to 3˝

Argumentationen var att:
1) Reform kan inte göras efter att man har fått en "Run" order eftersom det inte skulle vara en compleated action.
2) Reform kan inte heller utföras om man har attakerat men missat med attacken eftersom man då inte har compleated the action.

Det känns lite som om någon försöker böja regler till sin fördel (eller motståndarens nackdel i detta fall) men jag kan inte avgöra 100% om personen har rätt eller fel? Vad säger ni?

Oskar

Antal inlägg : 945
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfråga

Inlägg  Jocke i mån dec 15, 2014 12:53 pm

1) man kan INTE göra reform om man har gjort en RUN eller FAILED CHARGE.

2) man KAN göra refom om man har gjort en vanlig advance, eller en charge förutsatt att man nått fram med sin charge. Det spelar ingen roll huruvida man gjort någon attack, eller om den attacken träffar eller ej. det enda som spelar någon roll är att man inte råkat ut får något fall av "activation ends immediately", som man gör om man springer eller failar en charge.

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfråga

Inlägg  Oskar i mån dec 15, 2014 12:55 pm

Ok Tack,

Och man räknar modell för modell eller hur?

Oskar

Antal inlägg : 945
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfråga

Inlägg  Jocke i mån dec 15, 2014 12:56 pm

regelforumet på PPs forum är absurt bra. Där får man svar med sidhänvisning inom en timme. Jag har sett denna fråga flera gånger, så jag är säker på hur det funkar Smile

och, ja, man räknar modell för modell. om några lyckas med en charge medan andra springer får bara dom som gjorde en lyckad charge göra reform.

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfråga

Inlägg  Oskar i mån dec 15, 2014 1:19 pm

Vem behöver PP formet när vi har vårat. Jag får snabba svar här :-)

Oskar

Antal inlägg : 945
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfråga

Inlägg  Danne i mån dec 15, 2014 2:43 pm

Morkai skrev:Vem behöver PP formet när vi har vårat. Jag får snabba svar här :-)

Hehe helt rätt Smile

Och som sagt eftersom Daniel spelar med en "reform trupp/bloodtrackers", så är denna regel väl undersökt och analyserad Cool...

Man får inte göra reform om "man inte får göra sin action", Efter Morvhanna 2s Feat till exempel, eller om ens action avslutas direkt(run och fail charge) om man springer.. Har man dock sin action kvar så kan man trigga Reform, stå still och siktar eller rör sig noll, rör sig och kastar spjut, lyckad chargar osv..

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfråga

Inlägg  Jocke i mån dec 15, 2014 3:39 pm

Nu har du nog missat lite danne, och till din nackdel! Shocked

Du får visst göra reform efter eMorvahnas feat. Kravet är inte att du skall ha gjort en action, utan bara att din activation inte has avslutats efter att du skulle gjort din action. Du kan till exempel vara knocked down och ge upp din action för att ställa dig, avancera och sedan göra reform. "after all models have completed their actions"-delen är bara till för att tala om NÄR reform händer Smile

_________________
AKA Oracle
AKA Nails

Jocke

Antal inlägg : 2145
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfråga

Inlägg  Sponsored content Idag på 4:49 am


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet