Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch)

3 posters

Gå ner

Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch) Empty Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch)

Inlägg  Danne sön aug 25, 2013 7:21 pm

För att få till bra Rollspel vid spelbordet, och undvika att det blir som att spela vilket Brädspel som helst. Tänkte jag ta upp några punkter som jag tycker kan vara bra att tänka på.

För Spelarna att tänka på..

1. Läs på ordentligt om ditt chapter, det finns massivs av information om de flesta chapters, dels i Deathwatch böckerna, men också i diverse supplement från GW och Forge World

2. Använd dig ofta utav ditt chapters demeanor, de flesta är väldigt bra som en startpunkt för hur karaktärens grundläggande uppfattning om världen och hur han och hans chapter förhåller sig till den.

3. Din karaktär var inte född igår, han har en bakgrund och har varit med om saker innan han gick med i Deathwatch, utifrån fakta som ni tagit reda på i punkt 1, plus den Bakgrund (past event) som du slagit fram. Skapa gärna en kortfattad historia över vad din rollperson haft för sig tidigare. Man kan dra nytta utav detta för att presentera och gestalta en mera trovärdig rollkaraktär.

4 Sist men inte minst ställ dessa frågor till om er rollspels-karaktär

Din karakatärs namn?.
Namn är viktiga, de symboliserar mycket mera än bara något att hålla isär honom från andra i gruppen Har han ett call sign, smeknamn etc? (ett Ploj namn kan vara roligt men det är inte speciellt stämningshöjande eller respektfulla mot dina medspelare. Exempel är om man är Terry Pratchett och skriver Fantasy satir kan man komma undan med att kalla sin huvudrollsinnehavare Granny Aching,Wee Mad Arthur och Bigmac, men i ett ultra mörkt universum som 40k är dessa namn inte direkt passande, och skulle möjligen även visa på Bad taste. Eftersom man kan uppfattas som väldigt nonchalant).

Vart kommer din karaktär ifrån?
När gick han med i theAdeptes astartes? hur blev han initierad(alla chapters har olika sätt att göra detta på), finns förslag och utförligare beskrivningar om detta i Rites of battle. Vilken planet, vilken sector osv... Som sagt finns ganska mycket material i redan nu att använda sig utav i spelet..

Hur ser din karaktär ut?
Detta innefattar inte bara en karaktärs fysiska utseende utan också hans hållning och sätt att röra sig. Har han hög agility till exempel, kanske det är passande att man beskriver hans rörelser som exceptionellt graciös, eller väldigt smidiga etc...

Hur handskas din karaktär med konflikter och förändringar?
Det kan vara väldigt viktigt att tänka över dessa två saker, för båda kommer att dyka upp upprepade gånger. Och det kan vara bra att ha klart för sig hur din karaktär förhåller sig i olika situationer..

Jag hoppas att följande saker kan vara till hjälp.. för det börjat snart bli dags att presentera sina karaktärer för de andra här på forumet hehe.. Lycka till....Twisted Evil
Serve the Emperor

Senast ändrad av Danne den mån aug 26, 2013 2:39 pm, ändrad totalt 2 gånger
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch) Empty Sv: Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch)

Inlägg  Danne sön aug 25, 2013 9:35 pm

För att underlätta lite kommer jag att länka några videos.. med rätt bra fakta från Vaults of Terra..

Låt oss börja med THE IMPERIUM OF MAN, Bra grundfakta hur saker fungerar..byråkratin och uppoffringar som har gjorts och görs..

The Imperial Calendar, år är 1000 dagar till exempel, som jag förstår det(alltså 3år av våra vanliga år). videon tar också upp lite andra saker.. hur tid räknas hehe.. Detta kan vara relevant för RPGn etc...

Space marines... Rätt ingående om hur de fungerar och vad de använder för utrustning osv..

Space marine Organisation and roles and ranks

Space marine Biology, hur en vanlig människa turns into the super human Adeptus Astartes.

Weapons of the Space Marines 5-delar

Ranged Weapons, En sak som också tas upp i deathwatch, det är heresy, för en vanlig människa att taffsa på en spacemarines vapen.... hehe

Close Combat

Armour

Vehicles

Equipment, scanners osv..artifacts

Tänkte att det kanske kunde vara lite lättare, istället för att plöja igenom X antal böker att kolla in lite videos Smile
Jag kommer att följa upp detta med en Posts om olika chapters(som spelas i denna kampanj)..  to be continued...
Danne
Danne

Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch) Empty Sv: Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch)

Inlägg  Danne sön aug 25, 2013 11:30 pm

Salamanders
Into the fires of battle, unto the anvil of war!
Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch) 464px-Firedrake_cropped
From the Ashes of Istvaan we rise!
Chapter Command and the 1st Company (The Firedrakes)
   "On the Anvil of War are the strong tempered and the weak made to perish, thus are men's souls tested as metal in the forge's fire."

— The Primarch Vulkan

The Firedrakes, of which Chapter Master Tu'Shan is the Captain as well as the Regent of Prometheus, are barracked on Prometheus along with the Chapter Master himself. These venerable warriors were almost a breed apart from their fellow Salamanders; the transition they made to the vaunted ranks of the 1st Company changed them in myriad ways as they embraced the full evolution of their genetic encoding. Unlike their fellow Battle-Brothers, the Firedrakes were seldom seen on the surface of Nocturne where the other Salamanders would readily cohabit with the human populace, albeit often as part of a solitary lifestyle. Their rites were ancient and clandestine, conducted by the Chapter Master himself. Only those who had undergone the most heinous of trials and endured hardship beyond imagining could ever hope to aspire to become a Firedrake.

Salamander Facts, background

Two steps from hell tribute!!!

The Promethean Cult
  "The faith of the Salamanders is not forged in the chapel, but in the fires of the battlefield."

— Chaplain Xavier

The Promethean Cult is a variation of the standard Imperial Cult that has been officially recognised by the Ecclesiarchy as a non-heretical faith that has deeply influenced the Salamanders Chapter of Space Marines and the people of their volcanic homeworld of Nocturne. The Promethean Cult calls on its followers to emulate the deeds and be true to the teachings of the Nocturnean Primarch Vulkan as well as providing service to and worship of his father, the Emperor of Mankind. Prometheans believe deeply in the virtues of self-reliance and self-sacrifice for others, long defining cultural values of the Nocturnean people, who have struggled to survive the harsh environment of their volcanic and earthquake-wracked homeworld. They hold a firm belief in isolationism. This is the tenet of their faith that only through spiritual meditation and exploration performed in isolation from others can a person gain a true understanding of both themselves and how they can best honour the legacy of Vulkan and serve the will of the Emperor. Prometheans make use of fire in many of their rituals and ceremonies and believe that they must be cleansed by the pain of fire before every major undertaking or initiative. The hammer, sometimes called Vulkan's Sigil, the forge and the anvil are also important symbols for Prometheans due to the importance of the art of smithing in Nocturnean culture. Promethean believers also hold sacred the words of the ancient ritual book known as the Canticle of Immolation, which is often read by Salamanders Chaplains during the Chapter's various ceremonies. For the Salamanders Space Marines, Promethean beliefs manifest themselves most readily in the form of honour-scarring. Before and after every battle they engage in, a Salamander Astartes will have a symbolic scar burned into his body and another after the completion of combat, if he survives. Veteran Salamanders who have served the Chapter for hundreds of years and thousands of battles will have their entire body covered in honour-scars, including their ebon-skinned faces, which only receive the honour-scars after all the other skin on their body has already been so marked. As the Promethean Cult openly calls on its adherents to venerate the Primarchs and follow the Emperor loyally, it is not considered heretical by the Ecclesiarchy and instead has received official sanction as one of the accepted variants of the Imperium's state religion.

Weapons And Armour

Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch) Salamandersboardcardgam

Umbra Ferrox Pattern Bolter
Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch) Nocturne_modified_Umbra-Ferrox
Nocturn Ultima Modified Boltgun
Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch) Nocturne-Ultima_Modified_Boltgun
Danne
Danne

Inlägg  Danne mån aug 26, 2013 3:03 am

Ultramarines
"Courage and Honour!" and "We March for Macragge!"

Rollspel vid Spelbordet (DeathWatch) 423957-img04_002
"Know No Fear!"

Ultramarines Honour Guard
"We are the Ultramarines, the Sons of Guilliman. Whilst we draw breath, we stand. Whilst we stand, we fight. Whilst we fight, we prevail. Nothing shall stay our wrath."

— Marneus Calgar, Ultramarines Chapter Master

The Honour Guard of the Chapter is comprised of Ultramarines who guard the revered Chapter Banner. To become an Honour Guard, one must display courage that goes above and beyond the normal call in a given combat situation. The Ultramarines Honour Guard wear highly ornate suits of Artificer Power Armour and are each armed with an Axe of Ultramar, a powerful weapon forged by the Techmarines in the Chapter's Forge and constructed with rare ores excavated beneath the world of Prandium. Among those in the Honour Guard are two special individuals, the Chapter's Ancient, who is the bearer of the sacred Banner of Macragge and the Chapter Champion, the mightiest member of the Honour Guard who is armed with the Honour Blades, a matching set of master-crafted Power Swords, a broadsword and a poniard, which he wields with deadly skill.
Ultramarines Librarians

His proud Sons!
Danne
Danne

Inlägg  Avalanche tis aug 27, 2013 11:11 am

Jag kom, jag såg, jag lärde!

Bra info för "oss" nybörjare, tackar.
Avalanche
Avalanche

Antal inlägg : 111
Registreringsdatum : 13-08-12
Ålder : 45

Inlägg  Martin sön sep 01, 2013 6:09 pm

Vill tipsa om spelet space marine, både single och multiplayer.
Och även arkadspelet kill team som finns att ladda ner, till Xbox vet jag men säkert andra konsoller med. Är förmodligen det spelet som är mest likt det vi kommer att hålla på med.
Har ni möjlighet så kan jag rekomendera dom. Dom är underhållande, ger en lite perspektiv på space marines och lite lore.
Martin
Martin

Antal inlägg : 409
Registreringsdatum : 13-02-04

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet