Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

4 posters

Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Krisdoffer tor maj 22, 2014 11:59 pm

Gårdagens regn gör sig fortfarande påmind genom de pölar av vatten som hjulen till vagnen då och då åker ned i med ett för er numera välbekant “schlof”. Det har gått några dagar sedan ni lämnade byn Torshäll bakom er.

Wolfram sitter längst fram på vagnen med tyglarna i vänsterhanden och huvudet vilande i högerhanden. Ni skulle kunna tro att han sov om det inte vore för att varje gång vagnen åker ned i en av groparna så studsar hans huvud upp från handen, följt av muttrade svordomar när hans huvud återigen dunsar ned i handen. Wolfram är en storvuxen man med gyllenbrunt hår som går honom ned till axlarna och mörkt bruna ögon.

Efter några timmar av skumpande runt på vägen så vänder han sig bak mot er och säger “Maha, vi är framme ser ni husen där borta? Räta på ryggarna nu och se lite respektingivande ut.” Ni försöker göra som han säger men vagnen gör det är svårt att se respektingivande ut  då ni gungar runt som en onykter sjöman på en paradgata.

Efter några minuter så rullar ni i alla fall in i byn som ni fått ert nya uppdrag från. På vägen in noterar ni en handfull personer ute på åkrarna, vissa av dem verkar imponerade av er... andra inte lika mycket så.

“Ptrooooo, ptroooo! Hortensia!” Vagnen stannar mitt på vad som verkar vara byns torg, en brunn med stenläggning runt om den står i mitten av torget och två äldre kvinnor är i färd med att ta upp vatten ur den. De tittar upp när ni stannar i närheten av dem men efter några övervägande blickar återgår de till arbetet. För att ha blivit kallade hit av byäldsten verkar ni inte särskilt välkomna. Från vad ni har sett så består byn av tio byggnader. Ett stort långhus, två lador och några mindre stugor och bodar.

Wolfram hoppar av och klappar er häst Hortensia med en stor och valkig hand och sträcker fram en morot åt henne att knapra på. Efter några sekunder kommer en man ut ur det stora långhuset och vandrar omgående i er riktning.

“Välkommna, välkommna mitt namn är Roger, byns äldste. Det var jag som skickade brevet till er när jag hörde att ni var i närheten. Hoppa ned från vagnen nu och ställ upp er så att jag får se er bättre.” Lydigt så gör ni som han säger och efter ett tag står ni alla på ett fint uppställt led framför Roger. Varför någon skulle döpa sin son till Roger är för er ett mysterium, men det verkar vara han som står för notan den här gången så det är lika bra att hålla honom på gott humör för tillfället. “Dåså” fortsätter Roger “Jag tror bestämt att en introduktion är på sin plats vi kan börja från ert vänster, nej nej se inte så oroliga ut, säg bara ert namn, vad ni är bra på och vart ni kommer ifrån så tar vi det därifrån sen. Jag tycker alltid det är trevligare att ha att göra med folk som jag vet vilka dem är, tycker inte ni det? Så ja du där längst ut till vänster kan väl starta?”
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Krisdoffer fre maj 23, 2014 12:01 am

Välkommna till rollspelet “På vägen i Vollerike” ett forumRP där ni är en gupp legosoldater som säljer sina tjänster till bra betalande. Varesig det handlar om att eskortera handelsresande eller försvara byar från banditer. Med det sagt kommer vi till det roliga, introducera er för Roger, m.a.o. Karaktärs skapande!

Alla startar med stridskniv 90, valfritt större vapen och rustningsdel, 10 kronor, kläder i valfri färg och flamboajans, en ryggsäck och en filt.
När ni skapar en karaktär är det fritt fram att välja ålder, bakgrund och annat interessant. Det enda jag kräver är att ni är en människa och att ni av någon anledning är en legosoldat i just den här gruppen.

Ni får även möjlighet att hitta på två speciella saker som påverkar er karraktär! Det kan vara att ni är ambidexteriös, ambisinistriös, har ett väldigt fint spjut eller vad ni nu känner för.

Exempel: Boshi Tenderfoot har en sked som han karvade ut ur en större sked! Vem vet vilka oanade bonusar Boshis sked kommer att ge honom i framtiden? Han kanske möter ett stort fan av skedkarvande i äventyret som hjälper honom på vägen, eller skedmakarnas riksförbund kanske är på jakt efter honom för att han besudlat den större skeden med sitt osanktionerade karvande!

Boshi har även regeln Blodsvrede vilket gör att om han dödar någon så blir han hemskt mycket farligare (vilket gör att alla dödar honom först om man ger dem chansen).

Som SL förbehåller jag mig rätten att inskränka det ni hittar på till mindre OP saker. Blodsvrede är exemplvis aldeles för kraftigt och Boshi kommer bli nerfad så det står härliga om det.


Senast ändrad av Krisdoffer den fre maj 23, 2014 2:53 pm, ändrad totalt 1 gång
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Krisdoffer fre maj 23, 2014 12:15 am

När det gäller regler är det ganska straight forward. Jag skriver en stor uppdatering, ni reagerar alla på vad som händer och sen gör vi om proceduren Very Happy

Det finns en gammal tråd av Johan om rollspelsetiket som jag tycker alla kan läsa en extra gång, https://bosseslakejer.swedishforum.net/t422-ooc-codex-rollspelsetikett, jag vill slippa behöva örfila era karaktärer för att ni pysslar med god-modding dvs. skriver vad någon annans karaktär gör.

Huruvida saker och ting kommer vara farliga för er eller inte tänkte jag i bästa mån försöka skriva in vävt i mina uppdateringar exempelvis kan det stå "Framför er står General Volmar Sommardrake, hans matta gråa rustning får omgivningen att kännas en smula blekare och hans vassa tvåhandssvärd ser ut att kunna klyva en ek på mitten" Volmar är med andra ord inte att leka med. "Boshi håller sitt svärd som en penna och hans ögon är vidöppna" Boshi kanske inte är den bäste med svärdet... akta dig för skeden bara!
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Marcus fre maj 23, 2014 9:55 am

OBS: Vi borde ha en egen tråd för karaktärsbeskrivning så att de inte blandas ihop med äventyret.

Oboy Oboy Oboy

Nu järnspikar blir det forumRP, jag har aldrig spelat det men jag ska försöka att göra mitt bästa. Jag börjar med min karaktär. Innan jag presenterar honom för Roger.

Namn: Waldemar Cardoso
Ålder: 22
Storlek: Stor och biffig, runt två meter och stark som en oxe på anabola
Intelligens: Tillräcklig för att ta sig runt, kan läsa och skriva men gör det helst inte
Personlighet: Waldemar är mycket lojal mot sina vänner och är trevlig att prata med, han tycker om att skratta och skoja och att ta sig en öl eller tre med sina vänner. Han är väldigt tålmodig men om bägaren rinner över eller att någon spiller ut hans bägare så får personen se upp. Waldemar betalar alltid sina skulder.
Karisma: Han är rätt snygg faktiskt, både en och annan Vollerisk ungmö har besökt höskullen med Waldemar

Bakgrund: Waldemar var tidigare  smedslärling i sin hemby men tyckte aldrig att yrket var något för honom. När han såg en affisch från Wolfram om att han behövde män till sitt kompani av hyrsvärd var Waldemar inte sen att ansluta. Äventyr, flickor och ibland ett redigt slagsmål kände han var precis det han behövde i sin vardag. Tja, en och annan öl skulle väl inte heller skada.

Vapen: En stor järnskodd påk som han svingar med helt godkänd precision.
Kläder: Gedigna kängor, grova byxor och linneskjorta som han ofta håller oförskämt uppknäppt för att alla som vill ska kunna beskåda hans magrutor. Även en läderväst och ett smedsförkläde i härdat läder (han har inte på sig allt hela tiden)

Säregna drag: Waldemar har många ärr och brännmärken efter allt hårt arbete i smedjan och diverse knytnävsslagsmål med personer som han ansåg ha förtjänat detta. Hans näsa har varit knäckt men den har han knäckt tillbaka igen. Waldemar har kort mörkt hår och ganska mörkt pigment. han blir lätt brunbränd i den Volleriska solen.

Speciella saker:
Lugn och sansad: Waldemars storlek och styrka gör att han sällan är rädd för konflikter av fysisk karaktär. Han kan behålla lugnet i pressade situationer och kan enligt sin egen förmåga fatta kloka beslut.

Glädjespridare: Waldemars goda humör smittar lätt av sig på hans omgivning och han kan få både den ena och den andra att prata. Speciellt om han träffar dem över en öl.


Senast ändrad av Vectron den lör maj 24, 2014 9:28 pm, ändrad totalt 1 gång
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Krisdoffer fre maj 23, 2014 11:01 am

Jo jag kommer skapa en annan tråd i vilken vi kan spela, den här är bara en intro tråd som senare kommer bli lite mer ooc tråd Smile Skriv era presentationer här sen kommer jag när vi drar igång med själva rpandet att skriva det som att ni de facto hälsat på Roger.
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Jocke fre maj 23, 2014 11:29 am

jag skapade ett nytt sub forum för detta. återkommer med karaktär. jag skall vara gubbe med pilbåge om det gå för sig Smile
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  DanielBerg fre maj 23, 2014 2:09 pm

Namn: Argos Lyrrian
Ålder: 32
Storlek: 180 cm
Intelligens: Är en rätt praktiskt lärd man, han kan skriva och läsa, men mycket av hans egenskaper och förmågor har han lärt sig i strid och av högre medicinska befäl inom armén.
Personlighet: Väldigt hjälpsam, är lite av en filosof och religiös. Analyserar situationer från många synvinklar innan han bestämmer sig. Är nästan aldrig arg, men kan bli irriterad och frustrerad om något orätt sker i hans närvaro. En stark känsla av höviskhet, han har lärt sig mycket genom sina år i armén.

Karisma: Kort blond hår och oftast skäggstubb. Ett par väldigt blåa och vänliga ögon, fast en glimt av fasorna han sett i konflikter är tydligt i hans blick. Har oftast ett glatt leende på läpparna som bekläder hans grovt huggna ansiktsform. En typisk rmuskulös atletisk kropp.

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Argos

Bakgrund: Tidigare medlem i Shandar's armé, en dag där höll han på att rädda en soldat, då tyckte en adelsman att hans knappt blödande köttsår var viktigare. Adelsmannen hotade med att döda Argos och soldaten om han inte hjälpte honom. När Argos hade sytt ihop adelsmannens patetiska sår, var soldaten redan död. Vilket fick honom att lämna armén av moraliska grunder.

Innan detta har han studerat medicin och kirurgi i huvudstadens universitet

Vapen och utrustning: En väska med bandage, medicin och kirurgverktyg
Kläder: Väldigt enkla militärgröna kläder med en läderrustning på sig, grova soldatkängor.

Speciel egenskap: Fältskär. Argos är en professionel läkare, räddat många liv genom konflikter och resor han gjort i sällskap med armén och andra uppdrag.


Senast ändrad av DanielBerg den lör maj 24, 2014 12:40 pm, ändrad totalt 1 gång
DanielBerg
DanielBerg

Antal inlägg : 494
Registreringsdatum : 12-10-02

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Jocke fre maj 23, 2014 4:12 pm

Namn: Jarmo "Knivkamme" Karlik

Ålder: Skall du ge fan i! Jag är INTE för gammal för att vara med!

Storlek och fysik: Jarmo är liten och senig. inte mer än 165cm lång och 55 kilo tung. Han är starkare än han ser ut, men det är inte så imponerande...

Intelligens: Jarmo är inte bildad men kan läsa och skriva och räkna hjälpligt. Dock har hans långa liv gett honom mycket erfarenhet som han kan dra nytta av. Han kan vara riktigt klurig, gubb-tjyven...

Personlighet: Jarmo är en vresig gammal gubbe, åtminstone på ytan. Dom som lärt känna honom närmare misstänker att han inte alls så bitter och kallhjärtad innerst inne.

Utseende: Titeln "Knivkamme" kommer från det faktum att Jarmo inte längre har så mycket hår. bara enstaka vita testar som fladdrar i vinden. Det ser alltså ut som han har kammat sig med sin kniv... Jarmo är rynkig och ganska mörk i hyn. Han har stora buskiga ögonbryn men inget skägg eller mustasch. Han kär sig i naturfärger, med många fina läderspännen och väskor där han förvarar allt möjligt bra. Han har en grågrön mantel med huva som smälter in bra i omgivningen.

Bakrund: Jarmo har gjort mycket i sina dagar. Soldat, jägare, dräng, fiskare och en del annat mindre hederligt också. Ofta är det bra att "ha varit med förr", men ibland kan det dyka upp mer otrevliga saker från förr som ställer till det. Nu för tiden gäller legosoldat, spejare och bågskytt i alla fall.

Utrustning: En mindre pilbåge av god kvalitet, och två knivar. Fickor fulla med bra saker, men dock ingen kam. En varm och skön mantel.

Särskilda förmågor: Att kunna dra nytta och få lämpliga tips från sin långa erfarenhet. Dock kan det hända att han träffat någon person tidigare, som det kanske vore bättre att inte redan ha gjort ett första intryck på...

Jarmo har också något av ett sjätte sinne när det kommer till att upptäcka dolda faror. Det är inte lätt att smyga sig på den här gubben!


Senast ändrad av Jocke den lör maj 24, 2014 9:53 am, ändrad totalt 1 gång
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Krisdoffer lör maj 24, 2014 1:02 am

Vad kul att se era karaktärer, kom bara ihåg att ni har 2 speciella egenskaper :)om ni inte vill ha någon speciell säregenhet går det bra att ha nån form av bättre utrustning.
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Jocke lör maj 24, 2014 9:53 am

ok, jag la till en till särskild förmåga
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Marcus lör maj 24, 2014 11:10 am

Jag har hellre särskilda förmågor än utrustning. Men jag har ju redan skrivit mina eller räknas "Lätt på foten" inte?
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Krisdoffer lör maj 24, 2014 12:06 pm

dina räknas Marcus, men Banne och Jocke hade missat det Smile
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Marcus lör maj 24, 2014 9:24 pm

Men om man får ha 2 bra saker så vill jag ha det så jag ändrar. Men du kan ju för RP skäl veta att han fortfarande är kass på att smyga Wink
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  DanielBerg sön maj 25, 2014 3:05 pm

Lade ju till läkarkunskaper och medicinväska. Räknas detta eller ska jag lägga till ytterligare en förmåga

Btw, Karlik betyder dvärg på ryska ;D


Senast ändrad av DanielBerg den sön maj 25, 2014 10:59 pm, ändrad totalt 1 gång
DanielBerg
DanielBerg

Antal inlägg : 494
Registreringsdatum : 12-10-02

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Krisdoffer sön maj 25, 2014 7:01 pm

dä blir bra så Smile
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Marcus mån maj 26, 2014 12:46 pm

Jag tycker det är schysst att Karlik betyder dvärg på ryska.
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Jocke mån maj 26, 2014 12:59 pm

lol? hade jag ingen aning om. jag bara hittade å Very Happy
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande Empty Sv: På vägen i Vollerike - Intro, regler och karaktärsskapande

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet