Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Jockes Houserules (warhammer fantasy)

2 posters

Gå ner

Jockes Houserules (warhammer fantasy) Empty Jockes Houserules (warhammer fantasy)

Inlägg  Jocke sön jul 01, 2012 9:45 pm

på allmän begäran så kommer här mina houserules (alltså dom som jag lirar med hemma hos mig). Tyvärr är dom skrivna snarast som en "kommihåglista" och inte som strikta regler. alla som lirar hemma hos mig har varit med och utformat reglerna, så även om formuleringarna nedan garanterat kan missbrukas, så funkar det helt problemfritt eftersom vi alla har ungefär samma uppfattning om hur spelet skall spelas för att alla skall ha kul. Den som är intresserad är välkommen att diskutera reglerna med mig, så förklarar jag gärna varför dom är införda och var fan som menas med dom Razz

För dom som inte var med på dagens möte så menar jag inte att vi skall/måste införa dessa houserules i Bosses lakejer, men folk var intresserade, så jag postar reglerna jag använder så att alla kan se och bilda sig en uppfattning.

En generell detalj som är relevant är att ingen av dom som lirar hemma hos mig gillar "deathstars" alltså jättestora och "oövervinnerliga trupper". En del av dessa regler (framförallt nerfen på vissa spells) gör att "deathstars" blir bättre, men det spelar ingen roll eftersom ingen använder dom (speciellt inte mot fitt-Jocke som bara springer runt sådana trupper och aldrig låter dom slåss Wink)



Definitions
• Följande unit types är "Beefy units"
¤ 10 infanterister (ej skirmish)
¤ 5 non-fast cavalry
¤ 10 fast cavalry
¤ 3 monstrous (infantry/beast/cavalry)
¤ 3 chariots
¤ 1 large target
¤ I “mixed units” räknas en stor platta som motsvarande area av små plattor.
Ex: en kroxigor är värd 4 skinks.

• Line of sight / cover
¤ Byggnader, viss impassible terrain (definieras innan slaget) samt ”dense forest” (definieras innan slaget) Blockerar line of sight helt. Om mer än halva truppen är täckt av sådan terräng får hard cover.
¤ Swarms, Rivers, Swamps + eventuell annan ”platt” terräng (definieras innan slaget) blockerar inte line of sight.
¤ ”sparse forest”, och eventuell annan terräng (definieras innan slaget) ger soft cover men plockerar inte LoS.
¤ Alla andra trupper och all annan terrain ger hard cover men blockerar inte LoS.
¤ ”dense forest” (definieras innan slaget) skymmer helt LoS för shooting men EJ för charging.

Move
• Charge move (ej swiftstriders): 2d6(välj högsta)+M
• March blocking kan förhindras med Ld test, MEN man får -1 på testet för varje ” mindre än 8 som fienden befinner sig. Detta är kumulativt om man har flera fiender inom 8”.
Ex: att ha en fiende på 7” och en på 5” betyder att man får -4 till Ld för att undvika march blocking.
• Att gå in i terräng kostar 1” movement. Att gå ut ur terräng kostar 1”. Alltså kostar det 2” extra att springa igenom en skog. Terrain hindrar inte marching om inte speciellt angivet.
• Djupt vatten och swamps räknas som difficult ground (halv move och dangerous terrain) för alla som inte är aquatic. Bestäm innan striden vad som är djupt vatten.

Magic
• En magiker som får Transformation (beast lore) men som inte får kasta den (för att han inte är ”on foot”) får slå om tärningen.
• Piercing bolts of burning (fire lore) gör 1d3 hits per rank bred nog att ge rank bonus. Minst 1.
• Final Transmutation, The Dwellers Below, Pit of Shades, The Purple Sun Gör alla bara en hit med 3 wounds (inte auto kill) och man kan ta armour save med -1 (men max ett 4+ save) och ward saves som vanligt.
• Curse of the Bad Moon och Black Horror tillåter ward och armour saves med -1 (men max ett 4+ save)
• Mindrazor ökar styrka när man roller för att wounda, men INTE för armour save.
• Dreaded 13th spell helt omgjord.

Shooting
• En kanonkula som sjuter en trupp med flera wounds kan inte döda fler än en gubbe per rank (som en bolt thrower). Slå wound tärningarna, men om resultatet är mer än antalet wounds på de träffade modellerna (en per rank) så räknas de överflödiga woundsen inte.

• Om man gissar x tum innan en trupp med en kanon (warmachine) och kulan studsar x tum så träffar den.

Combat
• Flank charge av en beefy unit (se ovan) halverar fiendens Ld på steadfast OM dom slåss mot en annan trupp samtidigt. Två flank charges (på olika sidor) av beefy units tar helt bort steadfast. Observera att truppen måste vara beefy unit efter combat.
• Rear charge av en beefy unit tar helt bort steadfast.
• Vid en challenge är det alltid den karaktär som inte behöver lämna sin trupp för att komma i base contact som flyttar sig. Om en karaktär kan flytta inom sin unit för att accept/issue en challenge är det han som flyttar. Ifall en ensam karaktär stormar en trupp behöver han inte byta anfalls-flank för att accept/issue en challenge. Ifall inget av ovanstående gäller flyttar den som accept challenge till den som issue challenge.
• Om en trupp blir anfallen av skirmishers (endast infantry) i flank eller rear så kan dom inte ”step up” för att slå tillbaka. Dom kan naturligtvis göra en combat reform för att göra så att skirmishers inte längre står i flank/rear senare.

Misc
• BSB kan använda mundane equipment, och man kan ha både magic banner och magic equip.
• Bretonnians kan använda Light magic.
• Trupper under 33% ger 50% VPs.
• Orc champion kostar 10p om truppen redan är uppgraderad till ”Big ’Uns”.
• Armour of Silvered Steel (common armour) ger AS på 1+ istället för 2+.
• I deployment räknas skirmishers som reenforcements och räknas inte när man ser vem som blir klar först.
• Trupper från gamla listor som har en fast armour save modification angiven antas ha motsvarande armour piercing som krävs för att dess styrka + AP skall bli det angivna värdet.
Ex: organ gun har S5 och ”-3 save” vilket innebär S5 och AP (1).
• Items och regler som påverkar ”models in base contact” (t.ex nightshroud och yetis) gäller istället endast vid interaktion med modeller som har sagda item/regel.
Ex: nightshroud gäller alltså på alla som vill slå på bäraren. Även supporting attacks, men den gäller ej om man vill är i BTB contact men vill slå på någon annan.
• Items så som potions so skall användas ”at the start of turn” kan användas ”at the start of phase”.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Jockes Houserules (warhammer fantasy) Empty Sv: Jockes Houserules (warhammer fantasy)

Inlägg  Lord Bosse tis aug 14, 2012 6:37 pm

Låter bra!
Lord Bosse
Lord Bosse

Antal inlägg : 5
Registreringsdatum : 12-03-21

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet