Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bygge av nytt bord

+3
Oskar
TormaxGP
Jocke
7 posters

Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Bygge av nytt bord

Inlägg  Jocke fre sep 15, 2017 1:47 pm

Jag har skissat lite på ytterligare ett permanent bord till lokalen. Bordet är 4x4 fot men med en "flärp" man kan vika upp så att det blir 6x4.

Virket bör kosta ca 100-200 spänn
Sedan behöver vi ett par små gångjärn med skruvar (kanske en hundring till)
Sist behövs en del skruv. Jag beräknar 30-40 skruvar ~70mm långa plus ca 20 st som är ~40mm långa. Det blir upp åt 200 spänn till för skruvarna.

Total kostnad ca 500 spänn.

Vad gäller tid för att bygga detta så tänkte jag se till att det blir gjort innan bosse open. Det kommer att bli på en lördag eller möjligen söndag, och jag kommer säkert att ha en bebis med mig, så det tar alltid lite extra tid. Jag behöver hjälp av en eller två frivilliga, men inte fler än så. Någon som är intresserad?

ps. om någon annan redan har planer på en annan lösning, så säg till. Det är fullt möjligt att min lösning inte är den bästa Very Happy
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  TormaxGP fre sep 15, 2017 3:49 pm

Tjena Jocke jag kan ta lite skruvar i min arbetsbil
och lämna dem i lokalen.
Då spara vi i alla fall in några kronor.

//Göran

TormaxGP

Antal inlägg : 1
Registreringsdatum : 17-09-07
Ålder : 49
Ort : Skärholmen

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Jocke fre sep 15, 2017 9:27 pm

skitnajs Smile
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Oskar lör sep 16, 2017 9:47 am

Inte för att jag kallar mig snickare men borde det inte vara bättre med två "flärpar" istället för en? Blir det inte väldig obalans i bordet om det bara är en?

Alternativt en lös skiva med två ben?

Oskar
Oskar

Antal inlägg : 1237
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Robin lör sep 16, 2017 11:34 am

Har en färdig ritning på ett 4×4 bord som vi pratade om under flytten. Fast väggmontage med klaffben för enkel undanskaffning och enkel uppsättning (fäller in det så de blir som som en skiva mot väggen bara)
Har även allt i vinkel och gångjärns väg som ja kan donera så kostnaden blir mindre saknar endast 2tum2 och en skiva. Kan bygga det hemma i verkstaden och bara sätta upp i lokalen vid tillfälle.
Har vi verkligen nytta av ett till fullsize bord eller e de som vanligt bara tankar som "OM" vi blir många som spelar på samma gång?
Vi på 40k fronten kan ju ha 3 stora spel igång samtidigt och om vi kör mindre fajfter (ja de händer) så använder vi samma storlek på 4×4 som ni kör till ert "schack-med-laserpekare-spel". Ett 4×4 skulle kunna ge 5 bord med potential till 8-10 pers samtidigt.
De känns ju helt perfekt nu med utrymme i lokalen. Gott om space för att fylla på magen eller gå på muggen utan att riskera att slå i bordet på något pågående spel och kuka ur allt.
Klaffbord är mera jobb med att bygga samtidigt som själva 4×4 delen bör vara permanent och helst jävligt stabil. Just den permanenta delen som jag inte gillar då jag inte längtar tillbaka till trånga gamla lokalen

Robin

Antal inlägg : 20
Registreringsdatum : 12-03-19
Ålder : 39
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Jocke lör sep 16, 2017 2:10 pm

@oskar
väldans massa mer jobb för två klaffar, och jag tror inte att det kommer vara nämnvärt instabilt. det är 60 cm som sticker ut utanför benen på ena sidan, men det är 120 cm på den andra sidan, och där ligger all tyngd. Visst, man kan inte sitta på klaffen men bordet kommer inte att välta.

@robin
skitnajs om du vill bygga "på riktigt" istället för mitt amatörbyggande. Där emot tror jag inte att det blir för trångt med en permanent 4x4. vi har mitt lilla fällbord uppställt just nu, och det verkade inte uppfattas som för trångt när jag frågade sist. Det vore skitnajs att kunna fälla upp bordet på väggen, det håller jag med om, men nackdelen är att då kan man inte få in ytterligare ett bord vid behov. Vi har typ använt hela spelytan de senaste måndagarna inklusive det extra 4x4 bordet, så jag tyckte det vore najs att ha lite möjlighet att växa.

Jag har svårt att tänka mig att det behövs mer än 3 st 6x4 bord om det finns extra 4x4 bord, men jag hörde önskemål om att kunna ha en 4x4 som kan expanderas. Jag ville inte skjuta ner förslaget bara för att JAG inte spelar på 6x4. Wink
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Robin lör sep 16, 2017 6:07 pm

Om vi sätter in fullsize oavsett klaff eller påbyggnad eller 6 fot skiva ovanpå 4×4 bord så kommer det att bli trångt för det bordet närmast dörren idag. Trångt som i att det knappt är spelbart för den lirare imellan borden. Trångt som i vi måste flytta gavelbordet närmare väggen och göra det mindre trångt för den klämda spelaren men trångt för båda spelarna vid just det bordet. Trångt som i att det bli ett projekt att gå på muggen eller bara gå till kylskåpet med att folk får flytta på sig och kanske komma av sig i sina matcher. Ok kanske tänker liiite för mycket på nackdelarna nu men jag e emot ett fullsize helt enkelt.
Isf får det bli ett 4×4 med möjlighet att göra om till fullsize som jocke har i tankarna men tror verkligen ett 4×4 räcker svinbra helt och hållet. Menar warmahordes blir nöjda och 40k sidan har ett litet bord till killteam och mindre fajter. Eller bara en avlastningsyta som ja vet att folk har önskat.
Men om det verkligen finns önskemål på fullsize så är klaffbord lite meck med att få stabilt när vikten ökar på en sida och där kanske tom några feta metallmodeller eller felplacerad väska kan få bordet i backen. En lösning isf är att förankra bordet i väggen men blir just då också förankrat - lite för å nackdelar att överväga där helt enkelt.
Ett ordentligt bord med fyra ben och en fullsize skiva ovanpå är också en del meck med men mindre än ett klaffbord och blir då dessutom flyttbart. Att få skivan att ligga still e enkelt med lite virke och vikten på sidorna borde inte heller vara något problem då det blir lika mycket på nämmda sidor.

Robin

Antal inlägg : 20
Registreringsdatum : 12-03-19
Ålder : 39
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Micke lör sep 16, 2017 10:02 pm

Jag röstar på ett permanent 4x4. Helst med klaff så man kan höra ett 6x4, men inget måste. Smile
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Robin sön okt 01, 2017 10:50 am

Kommer börja bygga de nya bordet nästa helg då denna vecka e uppkukad av andra projekt.
För er som inte vet de ännu blev det en del mätande och surr på plats och det blev bestämt för ett 4×4 bord med möjlighet att lägga 6×4 skiva ovanpå.
Ett av dom projekt som har hjälpt till att försena bordsbygget är min hall hemma som åker på ett storlyft med färg golv å framförallt möbler.
Kommer därmed få en skohylla över och en hatthylla i samma mått och färg (80cm bred och svart). Något man kanske ska ta med till föreningen? Vi pratade om eventuellt dödsstraff under flytten för dom dom geggar ner golvet under regn å snö perioden så vore väl bra med någonstans att ställa sina grejor

Robin

Antal inlägg : 20
Registreringsdatum : 12-03-19
Ålder : 39
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Jocke sön okt 01, 2017 12:44 pm

Det är skitbra.

jag har redan fixat en skogräns och lite krokar att hänga på, men det skadar inte med mer sånt Smile
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Jonas mån okt 02, 2017 1:22 pm

Superbra Robin! Skrik till om du vill ha pengar från föreningskassan
Jonas
Jonas

Antal inlägg : 678
Registreringsdatum : 12-03-06
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Robin mån okt 02, 2017 6:58 pm

Behövs inte Jonas. Alternarivet va att köra allt till tippen - bättte de kommer till användning.

Robin

Antal inlägg : 20
Registreringsdatum : 12-03-19
Ålder : 39
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Marcus ons okt 04, 2017 9:27 pm

Som arbetare med "tippar" anser jag att Robin har helt rätt.
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Bygge av nytt bord Empty Sv: Bygge av nytt bord

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet