Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

+4
Danne
Krisdoffer
Jocke
Micke
8 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Micke sön sep 01, 2013 11:01 pm

Tänkte att det kunde vara bra att ha en likadan tråd till DW som vi har till Warmachine.

Tittade upp lite regler.

- Shooting in to melee är bara BS -20 och inte -30.

- Overwatch är tydligen -20 i BS och tvingar fiender göra ett pinning test på -20. Däremot kan man välja Suppressing fire i Overwatch, vet inte vad det ger som fördel när man ändå pinnar med vanliga overwatch shooting. Det kanske någon kan dubbelkolla.

- Disengage är en full action, däremot får man bara göra en half move.

- Reaction får inte göras samtidigt som en spelare gör sin vanliga action. Vet att både Daniel (Banne) och Lars slog med sin Servoarm samtidigt som de gjorde sin vanliga action. Sorry guys. Sad

Deathwatch Living Errata <- Lär era jävlar! Finns säkert ändringar för alla klasser där inne!


Senast ändrad av Micke den mån sep 02, 2013 9:56 pm, ändrad totalt 2 gånger
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Jocke mån sep 02, 2013 8:26 am

jäkligt mysko med overwatch. det står -20 BS i tabellen, men inte i den kompletta beskrivningen (p241-242). dessutom så är det ju en full auto (om man vill) och då får man ju +20 igen Smile

suppressive fire är inte riktigt samma som overwatch, eftersom den skjuter "nu", och overwatch skjuter "när någon dyker upp". dessutom kan man få in lite extra hits med suppressing fire, men jag tror att det framför allt är tajmingen som är annorlunda.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Jocke mån sep 02, 2013 9:03 am

jag tittade igenom reglerna för squad mode och leader igen. ni kanske hade bättre koll när ni lirade igår (jag har bara varit med vid första tillfället när vi testade reglerna) men squad mode funkar inte alls som jag fick intryck av. såhär skall det vara.

1) man kan hoppa in i squad mode om man är i support range som en free action eller reaction och är i support range. (enkelt alltså)

2) vem som helst kan aktivera en squad mode ability i sin turn. det kostar cohesion från den allmänna poolen.

3) vilka abilities man har beror på vilken oath man har tagit PLUS att man alltid kan aktivera sina chapter specific abilities.

4) alla i gruppen får nytta av de allmänna squad mode abilities man kan tänkas aktivera, men bara du (och om du har någon från samma chapter med dig) får nytta av chapter abilities.

5) tactical marines kan dela med sig av sina chapter abilities (men det kräver ett command check på -20 (blir lättare med högre rank)). Den vanliga leadern kan alltså INTE dela med sig av sin chapter ability om han inte är tactical, men en tactical marine behöver inte vara leader för att dela med sig av sina abilities.

6) man kan bara ha EN squad mode ability aktiv i taget.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Micke mån sep 02, 2013 1:14 pm

Jocke skrev:jäkligt mysko med overwatch. det står -20 BS i tabellen, men inte i den kompletta beskrivningen (p241-242). dessutom så är det ju en full auto (om man vill) och då får man ju +20 igen Smile

suppressive fire är inte riktigt samma som overwatch, eftersom den skjuter "nu", och overwatch skjuter "när någon dyker upp". dessutom kan man få in lite extra hits med suppressing fire, men jag tror att det framför allt är tajmingen som är annorlunda.
Tror du missförstod mig. Man kan skjuta full auto burst, semi-auto burst OCH suppressing fire som Overwatch. Men om overwatch ger pinning oavsett vilket läge man skjuter på så känns allt knasigt? Eller rättare sagt när någonsin ska man skjuta suprrssing fire i overwatch om full auto burst också pinnar genom en overwatch??? Razz
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Jocke mån sep 02, 2013 2:47 pm

nu blev jag ännu mer förvirrad Very Happy
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Krisdoffer mån sep 02, 2013 4:26 pm

Så kan jag och Micke vara i squadmode tillsammans men ha olika abilitys aktiverade eller måste alla ha samma, så chapter specifiks blir en som har kul och alla andra tittar på och surar Razz
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne mån sep 02, 2013 8:40 pm

Jocke skrev:jag tittade igenom reglerna för squad mode och leader igen. ni kanske hade bättre koll när ni lirade igår (jag har bara varit med vid första tillfället när vi testade reglerna) men squad mode funkar inte alls som jag fick intryck av. såhär skall det vara.

1) man kan hoppa in i squad mode om man är i support range som en free action eller reaction och är i support range. (enkelt alltså)
* He must be in support range of at least one other member of his kill-team
* His kill-team must have at least 1 point of choesion
he can then use a FULL ACTION(effetively missing a turn) and enter squad mode. No tests are required and the battle-brother is in Squade Mode effectively from the start of his next turn.
Alternativley a battle-brother can try to enter Squad Mode as a free action or reaction by passing a Chohesion challenge. If the Chohesion challenge is failed, then the Battle-Brother loses his current turn or his next turn(if he tried to enter Squade Mode as a Reaction) and enters squad mode from the start of his following turn....(inte fullt så enkelt Sad...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne mån sep 02, 2013 8:50 pm

Krisdoffer skrev:Så kan jag och Micke vara i squadmode tillsammans men ha olika abilitys aktiverade eller måste alla ha samma, så chapter specifiks blir en som har kul och alla andra tittar på och surar Razz
There is no test to activate these ablilities; however the battle-brother must spend the required amount of cohesion(as indicated by the ablility) and he must be in Squade Mode. He only needs spend this cost once, however, and once an ablility has been activated, it remains so for the remainder of the Mission (if the ablility is sustained) or for the duration of a single combat (if the ablility can not be sustained) and may be used by either him or any other members of his kill-team in Squad Mode.
Dock kan man inte dra nytta utav andra chapters ablilitys, undantagen till detta är att man kan använda ledarens Abilities och en Tactical marine kan slå för att tillåta alla att använda hans chapter abilities.. Det kräver ett successful hard(-20) command test, för att lyckas med detta...

Alltså man kan ha flera saker aktiverade samtidigt... men man kan inte dra nytta av mera än en per turn: If a Battle-brother takes a Squad Mode Action or benefits from one taken by another member of his kill-team, he cannot benefit or take another squade mode action until at least the start of his next tun. Unless otherwise stated, all benefits of Squade mode ablilities are squad actions..

För att krångla till det lite så kan vi dra ett exempel: Jocke har aktiverat "Squad Advance" och han har Sustained it, i tre turer. Micke bestämmer sig för att aktivera "Tank Buster" för att skjuta hål på en Chaos land raider...(Micke tappar då "squad Advance" den turen...men resten av the killteam kan fortsätta att utnyttja Jockes Sustained ablility eller själva aktivera andra Squad modes.. och eftersom "Tank Buster" inte är sustained, förlorar micke den efter striden är slut eller när han bestämmer sig för att aktivera en annan förmåga, som till exempel Jockes "squad advance".. för att fort röra sig i cover efter att han sprängt the Chaos land raider, eftersom den fortfarande kommer att vara aktiv efter det att striden är slut(för den är sustained om jocke väljer att hålla igång den)

Hoppas detta ger mera klarhet hur det funkar...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne mån sep 02, 2013 9:22 pm

Micke skrev:
Jocke skrev:jäkligt mysko med overwatch. det står -20 BS i tabellen, men inte i den kompletta beskrivningen (p241-242). dessutom så är det ju en full auto (om man vill) och då får man ju +20 igen Smile

suppressive fire är inte riktigt samma som overwatch, eftersom den skjuter "nu", och overwatch skjuter "när någon dyker upp". dessutom kan man få in lite extra hits med suppressing fire, men jag tror att det framför allt är tajmingen som är annorlunda.
Tror du missförstod mig. Man kan skjuta full auto burst, semi-auto burst OCH suppressing fire som Overwatch. Men om overwatch ger pinning oavsett vilket läge man skjuter på så känns allt knasigt? Eller rättare sagt när någonsin ska man skjuta suprrssing fire i overwatch om full auto burst också pinnar genom en overwatch??? Razz
Det är cp skrivet men jag tolkar det som att eftersom overwatch kan pinna fienden så är den alltid på -20.. du kan alltså inte dra nytta utav de + du får för full auto.. Overwatch är en egen action.... Fördelen du har är att om du går in i Overwatch.. på  kan du skjuta direkt när något hoppar fram i din 45 grad arc... Exempel du är på initiativ 14.. du misstänker att det kommer att komma en hord med tyranids runt ett hörn och anfalla er i ryggen.. du lägger upp Overwatch... På initiativ 5 rullar tyraniderna runt hörnet och du blåser på...Full Auto.. du agerar närsomhelst tills det är din tur igen..Skillnaden på full-Auto och supressing fire är att det är bara killarna du träffar med full-auto som kan bli pinnade i overwatch, med supressing fire är det alla i din fire arc/kill zone som åker på pinning... De är tre separata actions.. Och jag skulle säga att man går på den action du gör och struntar i + och minus.. eftersom om vi kör med plus och minus är du på 0 med full och -40 på suppressing fire.. vilket känns skumt... Dock känns -20 helt okey på Overwatch eftersom den ger pinning.. och du skjuter på ren reflex när något dyker upp i din killzone.. Till skillnad från full Auto då du medvetet och med gott om tid kan blåsa iväg hela magasinet i fiender som du redan vet är där...

Tror att detta är den stora skillnaden: På Owerwatch står det, Targets Caught in the kill zone(det tolkar jag som träffad). Vs Suppressing fire: All targets within the kill zone must make hard(-20) pinning test..... Så med Overwatch måste du träffa dem för att pinna dem om du skjuter Full-auto or semi auto.. dock om du skjuter pinning i Overwatch så pinnar du allt.. Dock tror jag inte +/- räknas med eftersom det är på den action du gör.. DU gör overwatch.. inte full auto/semi auto/supressing fire.. deras effekter gäller.. men inte de minus, plus du får för att utföra själva Actionen


Senast ändrad av Danne den mån sep 02, 2013 9:53 pm, ändrad totalt 4 gånger
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Micke mån sep 02, 2013 9:40 pm

Tittade lite på hordes. De ska vara både vara enklare att träffa och att döda med samtidigt mycket farligare. Det är antalet hits som avgör hur mycket magnitude som tas bort, inte hur mycket damage man gör. En lascannon kan max alltid ta bort en magnitude även om den gör 45 miljoner x D10 i Damage!

To hit:
Magnitude = 30 (A mob) (Massive = +30)
Magnitude = 60 (A thronged phalanx) (Immense = +40)
Magnitude = 90 (A massed assault) (Monumental = +50)
Magnitude = 120+ (A serried tide of foes) (Titanic = +60)

Dvs, möter vi 30 Hormagaunts så får vi +30 BS/WS mot dessa utöver andra bonusar vi kan få (Full-auto +20, Close range +10 etc...).

Weapons that inflict Explosive Damage (X) gain a bonus against Hordes, and count as having inflicted one additional Hit.
Dvs våra fina vänner Boltguns och granater. Så varje hit med ett boltweapon ger en extra hit mot hordes.

A Blast weapon that hits a Horde hits a number of times equal to its Blast value. So a grenade with Blast (4) will automatically hit four times if successfully lobbed into the Horde.
Så en Frag Grenade som har blast (4) samt explosive (X) gör 4+1 hits i magnitude damage. Förbannat effektiva alltså!

When fighting against a Horde in Melee, a Space Marine inflicts one hit for every two Degrees of Success on his Weapon Skill Test. Melee weapons with the Power Field Quality inflict one additional hit.
Som jag fattar det är det inte som vanlig Degree of Success. Dvs får du in en träff MEN ingen degree of success (var annan success) så får du ingen hit. Kan detta stämma? Även fast man får + i WS mot hordes verkar det vara smått jobbigare att ta kål på dem, vi får nog fortsätta att kasta frag grenades på Chrille i mitten. Razz

Melee: A Horde will attack all adjacent enemies, or enemies that are in close proximity (the GM is the final arbiter of whether a target is in close proximity or not) if not using a map; if there are five Battle-Brothers in close proximity of a Horde all will be attacked. A Horde that has multiple attacks from being armed with two weapons or the Swift Attack or Lightning Attack Talents may use its full number of attacks against every eligible target. Although a Horde represents a large number of attackers, a Horde does not gain the benefits of Ganging Up (see page 248). Instead, the Horde’s sheer weight of numbers is represented by the fact that its target may not Dodge or Parry. Melee Attacks made by Hordes cannot be Parried or Dodged unless otherwise noted.
Sorry for the wall of text. Här har vi nog spelat allt rätt. Vad jag inte visste var att de kan göra flera attacker mot VARJE spelare om fiended i horden har normalt sett det.

Nu kommer den läskiga delen!

Damage Caused By Hordes:
Any attack from a Horde that hits has the damage it causes increased by a number of d10s equal to the Horde’s Magnitude divided by ten, with a maximum bonus of +2d10. This is in addition to the normal damage dealt by the weapon that the Horde is armed with. It will also include the Strength Bonus added to damage caused by melee weapons. The damage is reduced by the target’s Toughness bonus and armour as normal. Thus, a Magnitude 25 Horde of heretics armed with axes will add 2d10 to the normal damage that a heretic would do with its axe (1d10+5), and therefore causes 3d10+5 damage if they hit in combat. Likewise, the same mob armed with autopistols will cause 3d10+2 damage with its ranged attacks. This represents an enemy being mobbed with enemies that strike it countless times or bullets striking like rain on a single target.
Så vi tyckte att Dannes tama hormagaunts inte gjorde någon skada mot våra mäktiga rustningar, tänk då i fortsättningen att när en horde är på 20+ så är det alltid 2D10 extra damage! Och en horde på 10 ger 1D10 extra damage. Farligt oavsett vad!
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne mån sep 02, 2013 9:48 pm

Hordes är det vi spelat mest fel på helt klart.. Ska ta tag i Chrilles psychic powers nu.. tror han kommer bli väldigt ledsen efter att jag läst klart det hehe...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Micke mån sep 02, 2013 9:51 pm

Danne skrev:
Micke skrev:
Jocke skrev:jäkligt mysko med overwatch. det står -20 BS i tabellen, men inte i den kompletta beskrivningen (p241-242). dessutom så är det ju en full auto (om man vill) och då får man ju +20 igen Smile

suppressive fire är inte riktigt samma som overwatch, eftersom den skjuter "nu", och overwatch skjuter "när någon dyker upp". dessutom kan man få in lite extra hits med suppressing fire, men jag tror att det framför allt är tajmingen som är annorlunda.
Tror du missförstod mig. Man kan skjuta full auto burst, semi-auto burst OCH suppressing fire som Overwatch. Men om overwatch ger pinning oavsett vilket läge man skjuter på så känns allt knasigt? Eller rättare sagt när någonsin ska man skjuta suprrssing fire i overwatch om full auto burst också pinnar genom en overwatch??? Razz
Det är cp skrivet men jag tolkar det som att eftersom overwatch kan pinna fienden så är den alltid på -20.. du kan alltså inte dra nytta utav de + du får för full auto.. Overwatch är en egen action.... Fördelen du har är att om du går in i Overwatch.. på  kan du skjuta direkt när något hoppar fram i din 45 grad arc... Exempel du är på initiativ 14.. du misstänker att det kommer att komma en hord med tyranids runt ett hörn och anfalla er i ryggen.. du lägger upp Overwatch... På initiativ 5 rullar tyraniderna runt hörnet och du blåser på...Full Auto.. du agerar närsomhelst tills det är din tur igen..Skillnaden på full-Auto och supressing fire är att det är bara killarna du träffar med full-auto som kan bli pinnade i overwatch, med supressing fire är det alla i din fire arc/kill zone som åker på pinning... De är tre separata actions.. Och jag skulle säga att man går på den action du gör och struntar i + och minus.. eftersom om vi kör med plus och minus är du på 0 med full och -40 på suppressing fire.. vilket känns skumt... Dock känns -20 helt okey på Overwatch eftersom den ger pinning..
Ja den är bra lurig Danne. Full auto samt Suppressing fire är helt logiska i sina vanliga actions, dock med Overwatch blir det lurigt. Vi skulle kunna köra följande:

Vanlig action som vanligt självklart!
Full auto +20 BS
Full Auto (Overwatch) +20BS för full auto, -20BS för overwatch. -20 pinning test eftersom fienden går in i "bakhåll".

Suppressing fire +/-0BS med ett -20 Pinning test för fienden. Här vet ju fienden om att man ställer sig upp och gör en suppressing fire.
Suppressing fire (Overwatch) -20BS för overwatch MEN -40 pinning test för fienden, de blir helt överraskade av de ihållande elden av fienden som låg i bakhåll. Eller är -40 för mycket? Det är nog sällan man kommer göra en sådan overwatch...

Men du bestämmer Danne, du som är GM. Smile
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Micke mån sep 02, 2013 9:52 pm

Danne skrev:Hordes är det vi spelat mest fel på helt klart.. Ska ta tag i Chrilles psychic powers nu.. tror han kommer bli väldigt ledsen efter att jag läst klart det hehe...
Jo hordes är helt klart kluriga, tur att jag och Jocke är insatta och kollar upp allt! Wink

Känns som om att vi kommer hehöva ha hans godlike powers. Snyft!
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne mån sep 02, 2013 10:02 pm

Micke kolla mina tillägg.. Den action du gör är Overwatch.. det är själva action du gör.. den ger -20.. och pinning på saker som blir Cought(träffade)... Körd du full auto, andvänder man alla effekter av full auto(men det är inte den action som du gör alltså inga +20 på slaget).. plus eventuella effekter som overwatch ger (pinning på träffade motståndare). Kör du Overwatch, med supressing fire.. så är effekten av supressing fire att allt blir pinnade.. Finns ingen stacking i deathwatch.. du kan alltså inte dubbla ett -20 färdighets test.. Du kan få modifikationer.. men inte ändra en svårighetsgrad.. alltså om du skjuter full auto på point blank range får du olika plus på färdighets slaget.. om det sedan är fullt med rök och det blinkar en lampa som bländar dig kan jag lägga en svårighetsgrad på slaget.. men jag säger inte att det är difficult(-10) för ljuset och Difficult(-10) för röken som läggs samman utan jag ger det bara en svårighetsgrad som jag i detta läge bedömer är difficult(-10)...

Om du kollar i färdighets kapitlet ser du att det finns olika svåra test det är den regeln som används, om ett test är (Hard -20) blir det inte plötsligt (Arduous -40) bara för att det blir Hard två gånger.... funkar inte så hehe. Det som kan hända dock är att om du overwatchar och sätter tre bulor i mitt jättemonster då du kört supressing fire.. kan jag som SL välja att det var sjukt bra gjort (eftersom du bara får extra träff per två degree och random). Och då säga att monstret får nu ett (arduous -40) för att undvika att bli pinned...


Senast ändrad av Danne den mån sep 02, 2013 10:21 pm, ändrad totalt 8 gånger
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne mån sep 02, 2013 10:10 pm

Micke skrev:
Danne skrev:Hordes är det vi spelat mest fel på helt klart.. Ska ta tag i Chrilles psychic powers nu.. tror han kommer bli väldigt ledsen efter att jag läst klart det hehe...
Jo hordes är helt klart kluriga, tur att jag och Jocke är insatta och kollar upp allt! Wink

Känns som om att vi kommer hehöva ha hans godlike powers. Snyft!
Gäller att kolla rätt också... hehe.. och som sagt är inte en free/reaction att hoppa in i squad mode... Och som sagt tror att jag fått ordning på Overwatch nu också... allt är i hur de skriver grejorna...  Kändes först som att det var totalt värdelöst att köra supressing fire från Overwatch.. men så är inte fallet..


Senast ändrad av Danne den mån sep 02, 2013 10:20 pm, ändrad totalt 1 gång
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Micke mån sep 02, 2013 10:13 pm

I see. Så en suppressing fire i eller utanför overwatch är ingen skillnad? Det är bara -20 för båda är hard?

Men full auto får väl sina +20 BS men däremot även -20 för overwatch?
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne mån sep 02, 2013 10:39 pm

Micke skrev:
Danne skrev:
Micke skrev:
Jocke skrev:jäkligt mysko med overwatch. det står -20 BS i tabellen, men inte i den kompletta beskrivningen (p241-242). dessutom så är det ju en full auto (om man vill) och då får man ju +20 igen Smile

suppressive fire är inte riktigt samma som overwatch, eftersom den skjuter "nu", och overwatch skjuter "när någon dyker upp". dessutom kan man få in lite extra hits med suppressing fire, men jag tror att det framför allt är tajmingen som är annorlunda.
Tror du missförstod mig. Man kan skjuta full auto burst, semi-auto burst OCH suppressing fire som Overwatch. Men om overwatch ger pinning oavsett vilket läge man skjuter på så känns allt knasigt? Eller rättare sagt när någonsin ska man skjuta suprrssing fire i overwatch om full auto burst också pinnar genom en overwatch??? Razz
Det är cp skrivet men jag tolkar det som att eftersom overwatch kan pinna fienden så är den alltid på -20.. du kan alltså inte dra nytta utav de + du får för full auto.. Overwatch är en egen action.... Fördelen du har är att om du går in i Overwatch.. på  kan du skjuta direkt när något hoppar fram i din 45 grad arc... Exempel du är på initiativ 14.. du misstänker att det kommer att komma en hord med tyranids runt ett hörn och anfalla er i ryggen.. du lägger upp Overwatch... På initiativ 5 rullar tyraniderna runt hörnet och du blåser på...Full Auto.. du agerar närsomhelst tills det är din tur igen..Skillnaden på full-Auto och supressing fire är att det är bara killarna du träffar med full-auto som kan bli pinnade i overwatch, med supressing fire är det alla i din fire arc/kill zone som åker på pinning... De är tre separata actions.. Och jag skulle säga att man går på den action du gör och struntar i + och minus.. eftersom om vi kör med plus och minus är du på 0 med full och -40 på suppressing fire.. vilket känns skumt... Dock känns -20 helt okey på Overwatch eftersom den ger pinning..
Ja den är bra lurig Danne. Full auto samt Suppressing fire är helt logiska i sina vanliga actions, dock med Overwatch blir det lurigt. Vi skulle kunna köra följande:

Vanlig action som vanligt självklart!
Full auto +20 BS
Full Auto (Overwatch) +20BS för full auto, -20BS för overwatch. -20 pinning test eftersom fienden går in i "bakhåll".

Suppressing fire +/-0BS med ett -20 Pinning test för fienden. Här vet ju fienden om att man ställer sig upp och gör en suppressing fire.
Suppressing fire (Overwatch) -20BS för overwatch MEN -40 pinning test för fienden, de blir helt överraskade av de ihållande elden av fienden som låg i bakhåll. Eller är -40 för mycket? Det är nog sällan man kommer göra en sådan overwatch...

Men du bestämmer Danne, du som är GM. Smile
Men du skjuter varken Full auto action eller Suppressing fire action du gör Overwatch action.. så alla modifikationer på ditt färdighetslag styrs av den action du gör.. Annars skulle du plötsligt kunna göra två fulla actions i en tur.. vilket man inte kan.. actions är de som man ger plus och minus på för att klara... Däremot kan du tillräkna dig effekten av att skjuta full auto eller suppressing fire, när du gör Overwatch.. Dock kan du inte dubbla en utsatt svårighetsgrad så ett HARD test är alltid ett HARD test..

Exempel:
exempel 1: Micke ska skjuta... han har 50 i BS.. Micke är i Overwatch/full auto.. Det är dimmigt... fem geanstealers hoppar fram.. Micke är på 50-20(för overwatch action, micke skjuter på ren reflex)-10(difficult för att det är dimmigt).. Micke slår 10 på tärningen och träffar två geanstealers som måste slå ett varsit HARD-20 pinning test..
exempel 2: Micke ska skjuta.. han har 50 i BS... Micke är i Overwatch/suppressing fire.. det är dimmigt...Fem geansteales hoppar fram.. Micke är på 50-20(för overwatch action, micke skjuter på ren reflex)-10(difficult för att det är dimmigt).. Micke slår 10 på tärningen och träffar 1 geanstealer (eftersom effekten, inte färdighets modifikationen säger att suppressing fire bara ger extra träff per två successes) dock måste alla fem geanstealers slå ett hard(-20) pinning test...(eftersom det är Hard och blir inte Arduous -40 bara för att det är HARD två gånger)


Senast ändrad av Danne den mån sep 02, 2013 10:52 pm, ändrad totalt 1 gång
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne mån sep 02, 2013 10:48 pm

Micke skrev:I see. Så en suppressing fire i eller utanför overwatch är ingen skillnad? Det är bara -20 för båda är hard?

Men full auto får väl sina +20 BS men däremot även -20 för overwatch?
Nej du får inga plus för FULL AUTO action eftersom du gör Overwatch action... Och svårighetsgrader stackar inte med varandra... det är alltid ett HARD(-20) för pinning... se mitt exempel ovan...

Actions styr plus och minus på ett färdighetslag.. Effekten av en action kan du få även om det inte var du som utförde den eller som i detta fall du Skjuter full-auto.. och om du träffar gäller full auto's effekt...

Tricket är att hålla skillnad på vilken Action man gör.. inte vad den eventuella effekten blir...Overwatch är en Consentration, Ranged, attack action, den kräver mera än Full Auto som är en Ranged, attack action.. du kan också skjuta utanför ditt eget initiativ och den kan ge pinning vilket gör att de ger dig -20 på att utföra själva attacken. Den är också svårare att utföra än suppressing fire.. men fienden blir överraskade och det finns en viss chans att du pinnar dem även om du inte väljer att skjuta suppressing fire... Skulle vi +- på allt skulle du hamna på +-0 på full auto och -40 på suppressing fire(vilket skulle göra att det vore totalt meningslöst att skjuta suppressing fire, eftersom du ändå skulle träffa så pass mycket med full auto, och få pinning... Men du utför nu en overwatch action och inte någon av de andra.. dock följer vi reglerna för de andra för att kolla träffar och om de blir pinnade etc.. Dock är supressing fire rätt effektivt från overwatch eftersom du inte får mera minus...Full auto är dock svårare att träffa med, eftersom du inte har tid att sikta in dig, eftersom allt går väldigt fort.. när saker hoppar fram.. Dock är den fortfarande lättare att träffa med än suppressing fire, eftersom du fortfarande får en extra träff per degree of success..om du tänker på det så blir det hela mycket logiskt..
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne mån sep 02, 2013 11:31 pm

En grej till du kan inte dodge overwatch.. eftersom dodge är en reaction.. och när du springer in i overwatch så håller du på med din egen action.. alltså ingen dodge... Detta gör overwatch extra farlig.. och jag tycker personligen att det är okey att den ger -20 på BS..
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Jocke tis sep 03, 2013 8:29 am

jag måste nog vara "that guy" nu...

på overwatch står det att man specificerar vilken attack man skall göra: full auto, semi auto eller single shot.

om vi förutsätter att man väljer full auto, så kommer man att skjuta flera skott (och förhoppningsvis träffa med mer än ett) alltså följer attacken man gör alla regler för full auto. +20 BS är precis lika mycket en del av en salva full auto som det faktum att man skjuter flera skott. varför skulle regeln om att skjuta flera skott gälla, men regeln om att få +20 BS inte gälla? antingen så gäller alla regler för full auto (+20 BS, man kan träffa flera skott osv) eller så gäller ingen av reglerna (fan vet vad som skulle hända då), men det finns ingen logik i varför man inte skulle få +20 BS.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne tis sep 03, 2013 7:53 pm

Jocke skrev:jag måste nog vara "that guy" nu...

på overwatch står det att man specificerar vilken attack man skall göra: full auto, semi auto eller single shot.

om vi förutsätter att man väljer full auto, så kommer man att skjuta flera skott (och förhoppningsvis träffa med mer än ett) alltså följer attacken man gör alla regler för full auto. +20 BS är precis lika mycket en del av en salva full auto som det faktum att man skjuter flera skott. varför skulle regeln om att skjuta flera skott gälla, men regeln om att få +20 BS inte gälla? antingen så gäller alla regler för full auto (+20 BS, man kan träffa flera skott osv) eller så gäller ingen av reglerna (fan vet vad som skulle hända då), men det finns ingen logik i varför man inte skulle få +20 BS.
Grejen är att du kan göra två half action och en full action. Din fulla action är Overwatch -20bs.. Att du sedan kan spreja på med full Auto, eller SKjuta supressing fire, eller semi burts med själva vapnet, är där eftersom vapnen funkar så. Och troligen hade Fantasy Flight tänkt att det skulle vara mera logiskt så..

Tyvärr blir Full Auto Overwatch helt sanslöst overpowerd, om vi låter folk få plus +20. Eftersom inte nog med att du pinnar folk med (hard-20), de kan heller inte Dodga attacken.. och När folk har en grund BS på 60-70... finns det aldrig någon anledning om man får +20 full auto att någonsin skjuta suppressing fire som då skulle ligga på -40. Både ger pinning. Combar vi ihop detta med Dark Angels squad mode där de får göra en full action och också kvarhålla Overwatch.. blir det än värre.

Spel-skaparna har fixat detta i den senaste regelboken som kommit ut" Only War".. Där ligger man på -10 bs När man skjuter full Auto hela tiden. Och Overwatch är nerfad så att det endast ger +-0 på pinning testet. och man kan inte längre skjuta suppressing fire i Overwatch...

Det är enkelt Jocke.. antingen köper vi att vi går på actions.. där vi lägger på eventuella effekter. Men att det är den action som vi gör som styr vilka bonusar vi får eller inte. Detta system gör att det finns fördelar med att använda alla tre grejorna Full Auto, suppressing fire och Overwatch. Eller så Hård tolkar vi wordingen(som spelskaparna själva ändrat på, eftersom det snedvrider balansen mellan förmågorna).  Och då är Overwatch combo Full Auto det enda folk kommer att skjuta hela tiden, vi kan sudda ut vanlig full auto och suppressing fire, eftersom jämfört med Overwatch/full auto är de sämst, vilket alla små mini/maxare snart kommer att upptäcka. Eller så kör vi Only Wars system rakt av, men då åker alla devestators på en kraftig nerf. Vilket kan resultera i att Librarians och andra klasser kommer att kännas OP mot dem (kommer att sabba det roliga för de som spelar devestators).

För mig som SL gäller det hela tiden att försöka hitta en balans för hela spelgruppen. Vi har till exempel upptäckt att chrille spelade sina psy powers lite fel. För han var sjukt OP sist... dock så gjorde vi fel på det, Nu när vi korrigerar det kommer vi föra tillbaka honom i balansen med er andra...

Tyvärr är det ju så att RPGs inte riktigt kan spelas som table-top spel och vi måste hitta en medelväg, där det blir hyfsat balanserat. Jag kan som sagt styra det lite, och tror i slutändan att det blir roligast så.. Folk kommer att hitta gamebreaking grejor i reglerna, så är det bara, men som tur är kan vi Errata de värsta själva, för att bibehålla balansen i gruppen... Får inte bli så att en klass blir OP mot resten. Då löper vi risken att vissa får sitta och titta på som statister medans andra får allt skoj...

Exempel: Jocke, Magnus, Micke, Kristoffer och Martin ska spela... Martin skulle få sjukligt tråkigt i denna setup, om vi kör +20 regeln.. Magnus kör igång dark angels chapter combo och sedan rullar Micke och Kristoffer igång och MEJER ner ALLT.. Inget kan dodga och killarna ligger på 70-80Bs eller mera när de kör run actions med overwatch på för att få close range bonus också.. Inga fiender kan dodga deras kulor och allt åker på HARD(-20) pinning. Jag som SL måste svara genom att ÖKA powern på mina fiender för att kompensera för detta.. vilket gör att DU, blir heal bot, Magnus blir buff bot(för ni ligger för lågt i power för att kunna stå emot mina fiender som nu är byggda för att handskas med micke och kristoffers DPS styrka) och ja Martin han kan bara titta på medans DPS Micke/kristoffer combon mördar allt... Tror detta snabbt kommer att bli tråkigt för alla inblandade och då är det bättre att vara ute i god tid och fixa till det...

Om vi kör samma exempel utan de +20.. så kommer kristoffer och Micke hamna runt 50-60 i grund, och med diverse modifikationer (som mörker, rök, guppiga golv, hinder etc) kan jag vid behov droppa ner dem till 30-40BS I full auto/overwatch.. dessa siffror är mycket mera hanterbara så här i början. Och tillåter att både du, Magnus och Martin får en chans att vara med också...

På sikt kommer Kristoffer och Micke ändå hamna på de där höga nivåerna(med Xp och Epic gear etc) men då kommer ni andra att vara betydligt starkare också eftersom ni levlar upp med. Och då kommer mitt "ökade motstånd" inte kännas lika OverPowerd...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Jocke tis sep 03, 2013 8:38 pm

du bestämmer naturligtvis hur du vill danne, jag har inget problem med det.

mitt inlägg var bara för att det inte finns minsta stöd i reglerna för att man inte skall få +20BS med overwatch + auto fire.

Jag litar helt på att du kommer att anpassa svårighetsgraden till de regler vi kör med Wink

believe it or not, så ser jag detta som RP snarare än gaming, så för mig spelar det ingen roll hur många tyranids jag kan cappa med overwatch, bara det blir häftigt Very Happy
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Danne tis sep 03, 2013 9:59 pm

Jocke skrev:du bestämmer naturligtvis hur du vill danne, jag har inget problem med det.

mitt inlägg var bara för att det inte finns minsta stöd i reglerna för att man inte skall få +20BS med overwatch + auto fire.

Jag litar helt på att du kommer att anpassa svårighetsgraden till de regler vi kör med Wink

believe it or not, så ser jag detta som RP snarare än gaming, så för mig spelar det ingen roll hur många tyranids jag kan cappa med overwatch, bara det blir häftigt Very Happy
Min mera utförliga förklaring var mera riktad till alla, är några stycken som varit väldigt intresserade över denna fråga Very Happy. Så jag tänkte det vara lika bra att klargöra lite hur jag resonerar runt olika saker som kan tänkas komma upp. I slutändan handlar det bara om att få en så jämn balans som möjligt Smile
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Chrille tis sep 03, 2013 11:16 pm

En liten note bara. Vi spelade inte mina psichic powers fel. Mot hordes gör en psychic power en magnitude skada = psy-rating. Om den är aoe som tex smite så gör den en d10 extra. Vilket resulterar i att en smite på "normal" nivå (om jag inte pushar/ökar nivån) kommer göra 3+1d10 i magnitude skada. Sen ger min armour history +1 magnitude skada. En sak som vi gjorde fel på dock är när jag chanlar power genom ett Force Sword så är det ett opposed willpower test. Jag har inte kollat ännu på om det gäller degrees of success över det som the opposing target får. Men logiskt sett så borde det va så. För att göra runt 4-6d10 extra i dmg va lite op.
Chrille
Chrille

Antal inlägg : 583
Registreringsdatum : 12-03-10
Ålder : 41

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Avalanche ons sep 11, 2013 10:59 am

Kan någon vänlig själ printa ned vilka overwatch regler som vi ska köra efter. Bara så det finns en kort och slutlig beskrivning på hur vi ska hantera det. Helst utan exempel med självförklarande text med effekt och modifikation.

exempel:
Cost: fullaction.
Description:
Pang pang pang, -20 BS (full auto gäller EJ), pang pang pang (enemy pinned mod, dodge chance) pang pang.

Jag fattar det som står i tråden men vill att någon, med gudomlig auktoritet och rätt till sista ordet, sätter svart på vitt och talar om hur vi ska hantera denna disciplin. När jag säger ingame: jag går i overwatch så vill jag att så vill jag att alla är på det klara vad min char gör.

"Descended from the forever burning skys Brother Angelius unleashed all his wrath in a hail of pain and metal through the narrow passage."

Tack på förhand.
Avalanche
Avalanche

Antal inlägg : 111
Registreringsdatum : 13-08-12
Ålder : 45
Ort : Järfälla

Till överst på sidan Gå ner

Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata! Empty Sv: Deathwatch - Regler som vi spelat fel samt Errata!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet