Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

The Weekly Review Drag 6 25/5!

+3
Magnus
Jocke
Danne
7 posters

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Marcus sön maj 11, 2014 10:27 pm

Hej. Vill bara säga att min settler borde vara flyttad till 34-2B. Förstår att det kan ha varit lätt att missa. Så flytta den bara så blir jag nöjd.

Jag kan leta fram det pm:et där det stod Danne om du inte tror mig Smile
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Krisdoffer sön maj 11, 2014 10:39 pm

2 saker.

1: magnus och jag är i krig med varandra vilket upplöser handeln.

2: Grion är också 7 rutor, men grattis jonas för att vara först  Rolling Eyes 
Krisdoffer
Krisdoffer

Antal inlägg : 299
Registreringsdatum : 13-04-21
Ort : Gällivare

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne sön maj 11, 2014 11:51 pm

Vectron skrev:Hej. Vill bara säga att min settler borde vara flyttad till 34-2B. Förstår att det kan ha varit lätt att missa. Så flytta den bara så blir jag nöjd.

Jag kan leta fram det pm:et där det stod Danne om du inte tror mig Smile

Jag letade efter det, men kunde inte hitta något, vilket jag skrev.. så bra att du visste vart den den skulle...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 12:02 am

Krisdoffer skrev:2 saker.

1: magnus och jag är i krig med varandra vilket upplöser handeln.

2: Grion är också 7 rutor, men grattis jonas för att vara först  Rolling Eyes 

Var miss av mig där känns som att det är rättvisast om ni får ett Vinst Kort var.. Roliga är att jonas bara kom till 7 rutor för att han tydligen hade brist på tid lolz(hans drag var två meningar haha)...Missar hela tiden den där smygrutan du satte på sidan om ditt berg kristoffer, gjorde det förra gången också.. Lolz.. Men det blir vinst kort för dig också NU Shadow of the Mountain!!!....

1: Om ni är i krig blir det dock exakt samma poäng om ni upplöser handeln denna vecka ni får +1 och går -1.. ingen handel så får ni +0 och går +/- 0.. gör absolut ingen skillnad..... Dock är ni i krig nu så det kanske vi kan hitta på nått skoj med framöver lolz.. Du kan räkna med att Magnus Hängivna kommer lyncha dina ambassadörer nu, kanske kan RPG nått med Jonas att han skickar in SPetnatz elite Commando Grodor och räddar dem eller nått hahah..


Senast ändrad av Danne den mån maj 12, 2014 12:38 am, ändrad totalt 1 gång
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 12:35 am

Allt uppdaterat igen.. Missar korrigerade.. hittar ni nått mera säg till...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 12:47 am

Gazetten kommer att beröra

1.Kanalbygge
2.Attacken på Dynamocorp..
3.Att de hängivnas folk nu är totalt rabiata och vill döda Obsider och Grodor!
4.Besök hos Obsiderna, detta trevliga folk som blivit totalt missförstådda och måste få upprättelse.

I mån om tid kommer det också handla om
Bröllopet(vore bra om de inblandade(magnus och Marcus, skickar in en redogörelse i artikelform till gazetten för att garantera en publicering om detta)
Det fortsatta pirat problemet..
Och slutligen Heroes for Hire(annonser som handlar om hjältar man kan hyra/övertyga att komma ock slåss för sin faction(detta är dock sist på dagordningen och kommer bara med om jag hinner med att göra det)

Det står folk fritt att även skicka in artiklar till Gazetten.. som jag kan publicera, behövs inga bilder utan bara text.. över PM...

Om jag missat något som ni känner är viktigare att det kommer med hör av er.. Och Marcus om du fortfarande vill ha in nått eget om kanalbygget, skicka in en artikel om det till Gazetten..

Gazetten kommer att publiceras på Tisdag kväll, som varit den vanliga dagen då den kommer ut...(undantag förra veckan då det blev extra nummer)
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Magnus mån maj 12, 2014 12:14 pm

Fan... jag har inte någon tur när det gäller pirater Razz
Magnus
Magnus

Antal inlägg : 283
Registreringsdatum : 13-07-12

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 1:46 pm

Magnus skrev:Fan... jag har inte någon tur när det gäller pirater Razz

Du klara dig helt förra gången dock... Men den nedre punkten är bökig eftersom om Jocke blir anfallen blir du också anfallen.. Och blir Marcus anfallen då är det 50% chans att du blir attackerad också.. på båda punkterna.. och det är en +2 handel...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Jocke mån maj 12, 2014 2:05 pm

bara for the record så kan skepp inte ta över eller förstöra städer. man måste stå på center tile för att ta över staden, och det kan inte skepp göra. inte ens om dom får en range på 1 så att dom kan anfalla trupper i staden så kan dom ta över den...
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Jocke mån maj 12, 2014 2:09 pm

och min handel borde vara högre.
+2 med marcus
+2 med doffe
+2 med jonas
+1 med magnus
+1 med micke
-1 för jäkla pirater

= 7
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Marcus mån maj 12, 2014 3:51 pm

Danne hade ju faktiskt ändrat så att skepp kunde anfalla städet. Han skrev det någonstans någon gång i förra vecka. Jag vet väldigt vag beskrivning men jag vet att han sade det.

Har jag förstått fel angående handeln? Är det inte så att man får minus om pirater kapar en skepp och inte att det utjämnas med vad handeln ger.

Alltså: Jag har +2 på min handel med magnus men piraterna kapar den alltså blir det -2 för min handel och inte 0.

DVS:
Mizana - Dynamocorp = 2 Du har bara +1 här porten inte klar du hade inte poäng kvar för att bygga den denna tur, jocke la 1 poäng bara det krävs två
Mizana - Obsidiska riket = 2
Mizana - De hängivna = 2 men går -2 på grund av piraterna = 0
Mizana - Moderns fria folk = 1
Mizana - Inzectii = 1
Totalt antal poäng = 5

Inte totalt antal poäng = 14+5=19

Vilket skulle innebära att du får 6 poäng och inte 7 poäng

Hoppas du är med på hur det fungerar nu Marcus
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Jocke mån maj 12, 2014 4:01 pm

jo, jag såg den ändringen, men det står ju bara att båtarna kan attackera städer för att dom har range 1. om man vill kontrollera en stad (vilket är enda sättet att skada den på) så måste man stå på någon av stadsrutorna. precis som en katapult inte kan ta över en stad utan att gå in i den (men fortfarande kan attackera en trupp som står där inne om han använder sin ranged attack) så kan skepp inte ta kontroll över en stad.

dont get me wrong now, det var en kul scheme, men den funkar ju faktiskt inte riktigt. Jag är alldeles nöjd om vi kommer överens om att min stad inte ger några poäng denna tur eftersom den blev anfallen), men den kan knappast förstöras.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Jocke mån maj 12, 2014 4:03 pm

och ja marcus, du har missat lite med handeln.

du får +1 för handeln med magnus, men sedan får du -2 om den blev attackerad på två ställen. +1-2 = -1 poäng



djävla pirater att inte låta sig mutas. jag pröjsade 3 poäng för att dom skulle hålla sig på mattan, men det hjälpte visst inte.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Jocke mån maj 12, 2014 4:07 pm

och vad hände med pärleporten? jag la i alla fall poäng på den...
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Marcus mån maj 12, 2014 4:38 pm

Jag med. jag har undrat detsamma.

Ang handeln: Så det innebär ju att om jag har 1 handel med dig och så blir den attackerad så blir den bara nollad? Det är ju inte direkt något vågspel att ha handel i så fall om det värsta som kan inträffa är att jag inte får några poäng. Jag trodde att jag skulle gå minus med lika mycket, men men jag struntar egentligen i vilket bara jag vet.

Och jag har sedan giftemålet +2 i handel med Magnus så i så fall har jag 2+2+2+1+1-2= 6 poäng.

EDIT:Jag lovar att jag spenderade poäng på pärleporten, jag kopierar in mitt drag till dig Danne, det är helt ok att du har missat det eftersom det har varit mycket så jag anklagar absolut ingen vill bara visa att jag har spenderat en poäng på pärleporten.

Jag har ju byggt 2 settlers och 1 båt. Detta är ju 8 poäng. Sedan spenderar jag 1 poäng på ommålning av skepp. 1 poäng på bröllopet, 1 poäng på jockes och min port och 2 poäng på min staty. Det blir 13 och så ska jag ordna awsome GM bonus. skrev:


Senast ändrad av Vectron den mån maj 12, 2014 9:04 pm, ändrad totalt 4 gånger
Marcus
Marcus

Antal inlägg : 676
Registreringsdatum : 13-08-23

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 5:06 pm

Jocke skrev:och vad hände med pärleporten? jag la i alla fall poäng på den...

Marcus la inga poäng på den vad jag vet.. så den är inte klar än.. Behöver en poäng till...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 5:17 pm

Vectron skrev:Jag med. jag har undrat detsamma.

Ang handeln: Så det innebär ju att om jag har 1 handel med dig och så blir den attackerad så blir den bara nollad? Det är ju inte direkt något vågspel att ha handel i så fall om det värsta som kan inträffa är att jag inte får några poäng. Jag trodde att jag skulle gå minus med lika mycket, men men jag struntar egentligen i vilket bara jag vet.

Och jag har sedan giftemålet +2 i handel med Magnus så i så fall har jag 2+2+2+1+1-2= 6 poäng.

Alltså du har bara två Plus poäng just nu Du har handel med inzektii +1 poäng du har handel med Moderns fria folk +1 poäng, du har handel med Dynamocorp +1 poäng(pärleport äe inte klar, du hade inga poäng kvar efter omålningar och mutningar av pirater och staty bygge).. Du har ökad handel med Obsiderna +2 poäng och du har ökad handel med De hängivna +2 poäng = total 7 poäng totalt.. En av dina handels leder är bruten av pirater så den går ner till 0 poäng alltså -2 för en total av 5 poäng handel denna tur..

Enda gången man går minus är om flera handels punkter blir brutna.. Alltså om Jocke hade varit ensam om mutor denna tur hade de anfallit dig på den nedra punkten också(du kan inte undvika att bli drabbad, för du är inblandad i båda de andra handelslederna med hängivna och Moderns fira). Så om din handel med Hängvina skulle bi drabbade på båda ställena blir det först den vanliga -2 och du hamnar på 0 sedan blir det ytterligare -2 och först då går du back på handeln...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 5:32 pm

Jocke skrev:jo, jag såg den ändringen, men det står ju bara att båtarna kan attackera städer för att dom har range 1. om man vill kontrollera en stad (vilket är enda sättet att skada den på) så måste man stå på någon av stadsrutorna. precis som en katapult inte kan ta över en stad utan att gå in i den (men fortfarande kan attackera en trupp som står där inne om han använder sin ranged attack) så kan skepp inte ta kontroll över en stad.

dont get me wrong now, det var en kul scheme, men den funkar ju faktiskt inte riktigt. Jag är alldeles nöjd om vi kommer överens om att min stad inte ger några poäng denna tur eftersom den blev anfallen), men den kan knappast förstöras.

Vi måste ta ett beslut om det här.. Jag anser att båtar ska kunna anfalla kuststäder.. för det känns logiskt och bra(och gör att man faktiskt kan använda battleships till något annat än bara attackera andra båtar). Dock är jag själv kluven över om de ska kunna ta över en stad utan trupp suport.. Funderat på det nu i några dagar. skrev inte heller att Marcus fick någon av de två bonusar som man får för att ta över en stad i the Weekly Review.
Dock kan vi lösa detta rätt lätt denna gång vilket kan göra alla nöjda. Jag hittade ingen move på Marcus settler, utan flyttade den efter att jag lagt ut den första kartan. Så Om Marcus räknade med att förstöra(ta över din stad), så kan vi ändra på den settlerns move, den kan åka med i båten och när båten vinner kriget mot din stad.. tar settlern över den.. Problemet löst...

Och sedan inför vi bara att man måste ha trupper för att kunna ta över kuststäder men båtar kan hjälpa till att bomba hamnar...

Så om du är OK på detta Jocke.. så löser vi det på detta sättet. Detta är ju lite av en provomgång, vi viste att det skulle bli problem...Tycker inte Marcus ska bli straffad av något regeltekniskt... Han hade ju en settler han kunde använda...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 5:37 pm

Jocke skrev:och ja marcus, du har missat lite med handeln.

du får +1 för handeln med magnus, men sedan får du -2 om den blev attackerad på två ställen. +1-2 = -1 poäng



djävla pirater att inte låta sig mutas. jag pröjsade 3 poäng för att dom skulle hålla sig på mattan, men det hjälpte visst inte.

Urk handeln är tydligen Krånglig att förstå lolz(mitt fel).. det här är den korrekta formeln "du får +2 för handeln med magnus(de har ökad handel), men sedan får du -2 om den blev attackerad på ett ställe. +2-2 = 0 poäng, hade den blivit anfallen på två ställen hade Marcus och Magnus gått ytterligare -2, vi hade börjat dragit poäng istället för att bara 0 handeln...

Marcus har en total handel på 7 poäng(tre stycken +1 och två +2). Blir en +1 handel bruten på ett ställe blir den handeln noll blir den bruten på flera ställen blir det -1 för alla utom den första...+2 handeln fungerar exakt lika dant men du får -2 för varje plats(alltså plus två handel är mera riskfylld än + 1 handel)

MAN GÅR BARA MINUS OM FLERA HANDELSPUNKTER BLIR ATTACKERADE.. annars blir det samma effekt som av en blockad den går till 0 och ger inga poäng..


Senast ändrad av Danne den mån maj 12, 2014 5:40 pm, ändrad totalt 1 gång
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Jocke mån maj 12, 2014 5:39 pm

jag är helt OK med på ifall man kan ANFALLA kuststäder med båtar, men inte TA ÖVER dom. om min stad finns kvar (men inte ger några poäng denna tur) så är jag nöjd.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 5:41 pm

Jocke skrev:jag är helt OK med på ifall man kan ANFALLA kuststäder med båtar, men inte TA ÖVER dom. om min stad finns kvar (men inte ger några poäng denna tur) så är jag nöjd.

Jag gillar också den lösningen Jocke, men jag tycker Marcus ska få en möjlighet att flytta med settlerna om han vill(eftersom det är inte kul att bli gafflad av en regeltekniskt grej). Om man kunnat göra nått åt det..

Det är också för framtida beslut, för vi måste införa en special regel annars som säger att när båtar anfaller ensamma på städer så gör det att den staden inte ger några poäng, Men ska båtar då anfalla alla kuststäders Hexagoner samtidigt? eller ska de bara ta bort den rutan de faktiskt anfaller? Det blir en rad följd frågor som vi måste ta ställning till om vi säger att du bara går minus men får behålla staden. Jag tänker lite längre fram nu Jocke, vi måste få ordning på alla dessa grejor inför framtida PBM.. och då är det bättre att inte göra det ännu krångligare om vi inte behöver..

Att båtar inte ensamma kan ta över städer och att de bara kan anfalla Kustrutorna av en stad tycker jag är en bra idé, men en ensam båt har då exakt noll effekt på en stad, du måste ha en trupp med för att kunna ta över.. Lättaste lösningen är att låta Marcus settler åka med.. problemet löst..
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 6:02 pm

Så med risk för liv och hälsa så tar jag Detta beslut med Båtar och attacker på kuststäder..

1. båtar kan anfalla men inte ta över
2. Trupper kan röra sig sin fulla move om de hoppar i en transport, Alltså har de 4 i move kan de gå två hexagoner och borda en transport åka med den och sedan kliva av och gå ytterligare två rutor = totalt 4..
3. båtar kan bara assistera på kusthexagonerna av en stad..

För övrigt gäller vad som står i grundreglerna...

Med dessa beslut på plats kommer Marcus Settler ha åkt med och efter att Jockes Stadskärna blev attackerad(Båtar kan alltså inte anfalla flera stadrutor samtidigt).. Så hoppar Marcus settler fram och tar över staden som är oförsvarad.. Jockes stad går upp i rök.. Och Marcus tar en Stadsbricka av honom och Jocke måste offra en stadsbrika = Ingen stad kvar...

Denna lösning blir lättast och kräver minst ändringar av grundreglerna och vi behöver inte krånga med mera extra regler, som att båtar anfaller flera hexagoner samtidigt, och ger minus på städer osv...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Jocke mån maj 12, 2014 6:06 pm

marcus settler kunde väl ha intagit staden hur som helst? det fanns ju ingen trupp där. men gör han det så blir det ju krig. nu "vet ju inte jag" att allt är marcus fel Razz

De kan ju klä ut sig Jocke hehe...
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Danne mån maj 12, 2014 6:15 pm

Jocke skrev:marcus settler kunde väl ha intagit staden hur som helst? det fanns ju ingen trupp där. men gör han det så blir det ju krig. nu "vet ju inte jag" att allt är marcus fel Razz

De lär ju klä ut sig också Jocke hehe

Dock blir det bara mera kluriga regler om vi ska tillåta din stad att överleva, jag måste ge dig en poäng till också, för det blir helt snett om hela din stad blir utslagen av en attack på en Ruta.. Som sagt fattar att du inte vill torska din stad... Men jag måste ta ett beslut som ger minst problem framöver.. Och då får Marcus Settler också förklä sig till pirater och Hjälpa till... Hittade som sagt ingen move för dem alls i hans order, så vi har redan ändrat det lite efteråt.. och För enkelhetens skull så kommer jag tillåta att det spelare ut så som Marcus tänkt...

Jag kan bjuda tillbaka genom att låta dig flytta din stad som du kom på efteråt att du gjort fel på för några turer sedan som kompensation för detta hehe...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Jocke mån maj 12, 2014 6:31 pm

och en sak till. även om marcus anfaller med en riktig trupp så försvinner inte min stad. han kan bara ta en ruta, den andra blir kvar.

RP mässigt så fanns det ju stöd för att hans flotta skulle revoltera. den lögnen kanske dynamocorp kan köpa, men att settlers också skulle revoltera för att flottans chef gifter sig låter lite ihåligt.
Jocke
Jocke

Antal inlägg : 2541
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

The Weekly Review Drag 6 25/5! - Sida 3 Empty Sv: The Weekly Review Drag 6 25/5!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet