Bosses Lakejer
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

+3
Martin
Oskar
Danne
7 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Danne ons sep 10, 2014 2:23 am

Something Wicked in the City of Merywyn
Adding deeper darkness to a night already devoid of stars.
IK Kampanj 2014
SL: Daniel
Spelare: Micke, Jonas, Oskar ,Banne, Chrille, Martin


Llael
Ruler: Prime Minister Lord Deyar Glabryn IX
Government: Council of Nobles
Capitol: Merywyn
Other Cities of Note: Elsinberg, Leryn, Laedry, Rhydden, Rivermet, and Rynyr
Official Worship: None
Common Worship: Marrow and Menoth
Official Language: Llaelese
Common Languages: Caspian, Cygnaran, Khadoran, Ordic, Rhulic, Rynnishian, and Shyr
Population: 2,373,250
Population Composition: Ryn 69.2%, Umbrean 17.8%, Midlunder 2.1%, Khard 1.9%, Caspian 1.6%, Gobber 1.6%Rhulic 0.6%, Ogrun 0.5% Iosan 0.1%, Other 4.6%
Climate: moderate
Allies: Cygnar
Enemies: Khador
Natrual Resources: Nothing of note, Home to the Alchamists
Information: Llael subsists on political maneuvering, the ability to broker deals, and an influx of trade levies rather then through strength of arms. Overshadowed by the military power of other nations, Llael was nearly obliterated by Khador in the Border Wars three centuries prior, which initiated a long tradition of intervention by Cygnar to curtail western aggression. Llael and Cygnar became formal allies in 313 A.R. And, to this day, the latter stations a small number of troops in Llael, regarding it as a crucial conduit to interest along the Black River.

Despite being overshadowed by its neighbors, Llael is a proud kingdom with a rich history, including its crucial role in the rebellion against the Orgoth. Wizards and alchemists of Llael worked together with those of Cygnar to invent the first firearms and blasting powder. Pistols and rifles remain very popular in Llael today, many of which are treasured heirlooms passed from father to son and lovingly maintained. Dueling with pistols is a popular means to resolve disputes in Llael, and rumored to be a leading cause of death among the nobles.

Conflict along the Llaelese-Khadoran border had been quiet for generations, but in the past year, occasional raids have turned to overt aggression, primarily in the form of mercenary skirmishes on both sides of the border. War has not been formally declared, and Khadoran capital claims these attacks are unsanctioned and led by a eastern rebel groups (likely of Umbrean descent), but no one puts much stake into these statements.  Cygnar has roughly a thousand soldiers spread out along the western Llaelese border, which the Llaelese Prime Minister seems content to rely upon; in fact, he has done little to increase recruiting or
spending in Llael. This complacent attitude is criticized by some speakers within
the Council of Nobles, who fear Cygnar may pull out and leave the kingdom to its own devices. Indeed, it is known that little love exist between King Leto and their Prime Minister. For now, however, Lord Glabryn has made little effort to officially bolster the kingdom's western defense.

The King of Llael is head of state in title only, and it is the Council of Nobles in the capital of Merywyn that sees to the day-to-day operation of the government. Llael has a tortuously complex system of government, making the dwarven Moot look like a paragon of efficiency. Currently, Llael is actually without a regent; when the last king passed on, the line of ascension was a bit muddled, and the matter has been tied up in the courts for eight years. In the interim, the Council of Nobles has appointed a Prime Minister (Lord Deyar Glabryn IX), but it looks like a permanent position a little more every day.


Eftersom jag planerar detta i stora drag har jag bara löst sammanställt Kampanjen i 4 avgörande delar. Och en slutgiltig konflikt som kommer att äga rum med invasionen av staden som bakgrund.. Inget säger action som att springa längs brinnande gator med katapult stenar och kanoner dånande i bakgrunden. Samtidigt som ni försöker jaga fatt och få med er allt ni byggt upp under kampanjen, och kanske även passa på att ta hämnd på era fiender under det rådande kaoset Smile

"The pen is mightier than the sword"
We are invincible!

Kapitel ett kommer att beröra uppstarten av er tidning, och hur ni etablerar er i staden Merywyn mera permanent. Det finns som sagt ingen metaplott, utan ni kommer istället att få en genomgående geografisk presentation av staden och dess invånare. De flesta av de större SLP (Spelledar karaktärernas) personligheterna kommer också att presenteras i detta kapitel, och era rollpersoner kommer förmodligen att komma i kontakt med ett flertal av dem under denna första del. Detta kommer sedan att utgöra basen för hur vi arbetar oss vidare genom kampanjen.
Jag kommer att göra mitt bästa för att få till några "Narrative Hooks", och med det menar jag saker som får er att bli intresserade att ta er an saker som händer i staden. Utveckla relationer med SLPs och börja bygga upp era relationer med dem och skaffa er en uppfattning om hur eran rollperson förhåller sig till staden och dess politik och intriger med mera. Det är inte otänkbart att ni sinsemellan kan ha olika uppfattningar om saker och ting när denna del är slut. Någon kan till exempel vara på god fot med en organisation medans andra kanske ser den som sin bittra fiende(dock kanske inte öppet uttalat). "Allt är möjligt inget är omöjligt" är den princip jag kommer att hålla mig till under denna första del. Alltså är denna första del en av de viktigaste eftersom den kommer att lägga grunden till vilken historia vi kommer att spela.

"Sunk cost fallacy"
irreversible Lost and fallen from grace

Kapitel två kommer att beröra följderna av ert agerande i del ett. Alltså de SLPs som ni gjort till fiender kommer att slå tillbaka mot er. Vänner kommer att svika er andra kommer att stå vid er sida. Men förvänta er att jag kommer att göra mitt bästa i denna Akt två för att göra livet surt för er. Några av er kommer troligen bli mera drabbade än andra och vissa kommer att klara sig bättre. Men om allt går som det ska har ni under Kapitel ett rört om i getingboet och nu måste ni göra ert bästa för att undvika att bli stungna... Eran position i staden kommer att bli mera klar och ni kommer förhoppningsvis få en bättre bild över vilka ni kan lita på och vilka som ni gjort till era fiender. Räkna dock med mycket ränkspel, försåt och knep från era motståndare för att få er på fall.

"A line in the sand"
United we stand divided we fall!

Kapitlet är som titeln gör gällande, det är dags att dra en linje "hit men inte längre". Vad detta betyder är att det är dags att ta ställning; Vilka är ni för? vilka är ni emot? vilken värderingar sympatiserar ni med? Under akt tre blir det helt enkelt dags att bestämma sig för med vem/vilka ni slutligen vill alliera er emot och lägga ner grunderna för hur ni ska komma segrande ur situationen. Tiden för obeslutsamhet är över och ni måste komma fram till hur ni ska agera. För att era egna intressen på bästa sätt skall bli tillgodosedda. Detta är det kapitlet som kommer vara avgörande om ni klarar er ur situationen eller inte. Fel val här kan betyda undergång och katastrof för era karaktärer både ekonomisk och politiskt. Men det kan också resultera i ond bråd död för er själva och era allierade om ni skulle misslyckas!
Denna del är också till för att binda samman alla era personliga intriger med varandra. Om vi i detta skede upptäcker att flera personer har vitt skilda åsikter om saker och ting, så är det i detta kapitel detta måste lösas. Men min förhoppning är att ni alla kan enas om några gemensamma nämnare som ni alla kan ställe er bakom. Men om någon envisas och inte vill ge med sig så står det resten av gruppen fritt att göra vad som behövs för att lösa problemet hehe(förhoppningsvis kommer ingen dö med en kniv i ryggen från sina tidigare kamrater, men jag utesluter inte den utgången om det inte finns någon annan logisk lösning på situationen. Detta är Dark steampunk Fantasy trots allt och inte Unicorns and Rainbows land muhaha)

"Past the point of no return"
One way out, too glory ride!

Näst sista akten "tärningen är kastad" och vi spelar ut händelserna efter den riktning ni tagit. Det finns ingen tid här för eftertanke det är "DO OR DIE" punkt slut. Har ni backat fel häst? Ja då går det som det går hehe... Om ni lyckas här eller inte beror helt på er själva. Räkna kallt med att mina SLPs kommer att göra sitt yttersta för att sätta käppar i hjulen för er och sända er ut för katastrofens brant. Den konfliktspiral som byggts upp under act 1-3 kommer att eskalera mot sitt crescendo och det är bara att hålla i hatten och hoppas på att ni kommer helskinnade ur situationen.

"Live by the sword, die by the sword"
Ironhearts will prevail!

Den slutgiltiga uppgörelsen med era fiender och motståndare. Alla intrigtrådar kommer knytas samman och vi kommer få en slutgiltig upplösning på hela historien. Era rollpersoner kommer kanske inte alla lyckas 100% med sina planer men om ni inte slutar era dagar "face down in the gutter with a Knife in your back", och kanske till och med kan undslippa ett brinnande och belägrat Merywyn med mera än vad ni hade innan ni kom dit. Så kan vi nog kalla det ett lyckat företag. Sista akten har som sagt en oundviklig utgång och det är att Staden kommer att brinna och plundras av den framryckande Khadoriska armen, och det finns inget era rollpersoner kan göra för att stoppa den utgången... Den är spikad i sten men dock kommer denna sista del vara fylld av action och fartfyllda scenarion. Eftersom jag kommer smälla på med allt vad IK setting kan erbjuda (när det kommer till magi och Warjacks etc..). Flykten från Mrywyn kommer bli både riskabel och underhållande på alla sätt och vis..

Vägg av text men jag har medvetet gjort titlarna på varje Akt/Kapitel så klar som möjligt över vad det kommer att handla om.. så pallar ni inte läsa allt så är titlarna en bra sammanfattning om vad det kommer handla om Smile
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Oskar ons sep 10, 2014 8:29 am

Coolt! Snyggt jobbat Danne. Ser fram emot detta enormt mycket.

Vi började ju prata lite löst om vad folk skulle spela och det är väl ett bra tillfälle att börja slänga fram koncepten så vi inte alla är Mighty Ogres med en tvåhands penna som vapen Razz

Min plan var att spela reporter/Producent av trycksvärta och bläck. Dvs en Human, Investigator/Alchemist. Min tanke är att han är ute på "byn" och pratar med folk och skriver ned nyheter. När han är i basen så labar han en del kemikalier och producerar bläck etc till tryckpressarna. Han har inget med det mekaniska i tryckpressarna att göra det får ni andra ta hand om Smile Mer bakgrung och förtydliganden kommer allt eftersom jag skriver fördigt.
Oskar
Oskar

Antal inlägg : 1237
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Martin ons sep 10, 2014 6:03 pm

Okey, så vi ska starta en tidning?
Det betyder inga fighter roller då typ?
Alltså jag tänker, kommer kampanjen ha mycket boffer så att man måste ha en fighter för att överleva?
Martin
Martin

Antal inlägg : 409
Registreringsdatum : 13-02-04

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  DanielBerg ons sep 10, 2014 7:39 pm

Jag själv hade tänkt göra en Investigator+Order of the Fist (någon som läst original Sherlok Holmes?). Som skriver mycket om den undre världen och politiska händelser, mest från Protectorate of Menoth och Lael.
DanielBerg
DanielBerg

Antal inlägg : 494
Registreringsdatum : 12-10-02

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Oskar ons sep 10, 2014 8:27 pm

Bayman: Någon typ av fighting kan vara bra det är en tuff värld där ute. Jag tolkar dock kampanjen som om den har mindre fokus på fight. Men en kombo tror jag på. Duellist är ju populärt i Llael.

Daniel: Intressant kombo den hade jag inte sett alls.... Jag tycker att det är bra med ett par investigators som reportrar.

Oskar
Oskar

Antal inlägg : 1237
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Micke ons sep 10, 2014 9:57 pm

Jag har bara än så länge ett grundkoncept.

Min ide är en sliten dvärg, föredetta jackmekaniker som nu driver en import/exportaffär för jackdelar + diverse. (Searforge Trader/Field Meckanik). Nu har han slagit på stort och investerat hela sin förmögenhet i en nyuppstartad tidning av någon outgrundad anledning. Hans syssla där ska främst vara skötsel samt drift av tryckpressarna, samt ansvarig för lagret. Med sig har han sin trogna rostiga laborjack.

Som sagt, detta är bara en grundtanke som garanterat kommer ändras under tidens gång.
Micke
Micke

Antal inlägg : 971
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Danne tor sep 11, 2014 6:39 am

Bayman skrev:Okey, så vi ska starta en tidning?
Det betyder inga fighter roller då typ?
Alltså jag tänker, kommer kampanjen ha mycket boffer så att man måste ha en fighter för att överleva?

Hmm alltså det kan bli mycket boffrande och lite boffrande allt handlar om hur Ni vill lösa situationerna ni ställs inför.

Dock kommer det inte bli "episkt boffrande", och med det menar jag att det våld som kommer utföras under kampanjen kommer att vara på "Gatunivå" mera likt om du skulle gå ut och boffra någon på stan i morgon IRL lolz. Alltså inte Fire balls, Gunmages och Warjacks...  Blir man knivhuggen i lungan i någon skitig gränd så är sannolikheten stor att man inte överlever..

Det kommer alltså att vara mera realistiskt våld i denna kampanj.

Bra inspiration från TV och film för denna kampanj är följande(valda för Intriger, och tidsepoken de flesta utspelar sig mellan 1500-1850 Vilket passar bra in i IRON Kingdoms steampunk blandade värld:

Flesh and Blood, 1985(med Rutger Hauer)
Jabberwocky 1977 är av terry Gillian så rätt sjuk humor, men den har den där rätta stämningen hehe
The Borgias Tv Serie, Utspelas runt Vatican staten i 1500-talets Italien
Copper Tv series, handlar om five points under mitten av 1800 talet
Eleziabeth den 1 1998, bra med intriger i den filmen
Throne of Blood 1957 akira Kurosawa det är Japans version på Macbeth Smile
Pirates 1986 av Roman Polanski..
Le Pacte des loups(vargarnas pakt)2001
Sleepy Hollow 1999
Sweeny Todd 2007
Vidocq 1999
Barry Lyndon 1975, inte så mycket action men det dueleras en del.. Och det är en massa otrevliga intriger hehe


Tecknat (Inga av dessa bör ses av personer under 15 år, även om en del "påstår sig vara barnfilmer). Dessa är väldigt blandade men de är rätt bra storys i dem.. Med ond bråd död.. Och de är rätt "creepy"

Fire and Ice  1983, Bra med action i en Conan Liknade tecknad film(minst blodig av dem alla vilket säger en hel del om denna lista)
Attack on Titan 2013 Brutal action, där människor gömmer sig bakom höga murar för att inte bli uppätna av jättar
Berserk 1997 otrevlig historia om förräderi och ambitioner (anime)
Watership down 1977 Kaniner som slåss mot varandra till döds, "Sick shit"
The secret of Nimh 1983 råttor som sticker ihjäl varandra med svärd(är den mest barnvänliga för den har lite glada stunder också lolz)

Böcker som kan ge Inspiration

Joe Abercrombie "The First law serie, The Blade itself, Before they are hanged och Last argument of kings"
Robert shea "All Things Are Lights" heter Flamman och Svärdet på svenska vilket jag tycker är en mera passande titel på denna bok.. Handlar om korstågen och de Torterar och bränner folk på bål etc..
Ken Follet "The pillars of the Earth".
Michael Moorcocks Stormbringer böcker, klassiska antihjälten nummer ett...

Som sagt Några förslag för att få upp er inspirationen Smile
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Chrille tor sep 11, 2014 1:12 pm

Det låter riktigt coolt. När har du tänkt att vi ska dra igång? Jag ska börja jobba på min karaktär omedelbums! Är det okej om man gör en backup-karaktär som är med lite i bakgrunden (far far back) ifall ens första skulle gå å dö? Jag hade tänkt nåt i stil med att han läser kanske tidningen, skapar sig en åsikt om vad som skrivs och svagt gör sig bekant med de som driver den.

Finns det några begränsningar på en karaktärs bakgrund? Bortsett från "the obvious", general i nån armé, kung eller liknande. ^^
Chrille
Chrille

Antal inlägg : 583
Registreringsdatum : 12-03-10
Ålder : 41

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Martin tor sep 11, 2014 1:42 pm

Tror jag har ett koncept som skulle kännas rätt okey för kampanjen Smile
Martin
Martin

Antal inlägg : 409
Registreringsdatum : 13-02-04

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  DanielBerg tor sep 11, 2014 8:01 pm

"Le Pacte des loups(vargarnas pakt)2001"
Fy fan, varför Danne, varför? Franska personer (pirater?) som kör martial arts. Minus -10 xp ;___;
Okej att jag bara sett den en gång, kanske borde se den igen för ytterligare en exursion.
DanielBerg
DanielBerg

Antal inlägg : 494
Registreringsdatum : 12-10-02

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Danne fre sep 12, 2014 5:40 pm

DanielBerg skrev:"Le Pacte des loups(vargarnas pakt)2001"
Fy fan, varför Danne, varför? Franska personer (pirater?) som kör martial arts. Minus -10 xp ;___;
Okej att jag bara sett den en gång, kanske borde se den igen för ytterligare en exursion.

Hehe den är riktigt kul tycker jag.. passar dock in här för intrigerna osv som är i den..

Sherlock Holmes(nya filmerna) och både From Hell/Ninth Gate med Jonny Depp är också bra filmer för inspiration...

Tycker också att det vore bättre om du lärt dig dina Munk kampsport saker av någon och inte att du själv varit order av the FIst.. Tänk Moderna Sherlock Holmes filmerna, du har snappat upp kunskapen och studerat det för att du är väldigt intelligent och skicklig

Skulle också se att du ökar INT från 3 och sänker PSY och PRW.. du kommer inte ha så stor nytta av att vara Combat Monkey så här i början.. INT berör mera av de färdigheter som du kommer att ha nytta utav... Och som kommer vara mera viktigt att klara av i början på kampanjen..
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Oskar fre sep 12, 2014 6:12 pm

Danne: Jag har PMat en backstory till dig och får jag en mail adress kan jag skicka min karaktär så kan vi prata detaljer :-)
Oskar
Oskar

Antal inlägg : 1237
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Jonas fre sep 12, 2014 6:36 pm

Kan "någon" lägga upp böckerna på slutna delen. Visserligen kan jag hitta på en karaktär endast baserat på min egen fantasi men då kommer det bli så långt från loren att Chrille kommer kissa blod. Så för allas bästa, lägg upp böckerna den som har.


Mad
Jonas
Jonas

Antal inlägg : 678
Registreringsdatum : 12-03-06
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Oskar fre sep 12, 2014 6:39 pm

Sorry Jonas jag har dem i Hardcopy så det enda ställe dem ligger på är brevid min säng Rolling Eyes
Oskar
Oskar

Antal inlägg : 1237
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Danne fre sep 12, 2014 6:43 pm

Jonas skrev:Kan "någon" lägga upp böckerna på slutna delen. Visserligen kan jag hitta på en karaktär endast baserat på min egen fantasi men då kommer det bli så långt från loren att Chrille kommer kissa blod. Så för allas bästa, lägg upp böckerna den som har.


Mad

Jag ringer Micke nu han har alla böckerna.. jag saknar en av dem själv hahaha... Så vi alla kan ha dem i PDF format också...

Uppdate! Böckerna finns nu att plocka under föreningshandlingar för de som inte har dem....
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Danne lör sep 13, 2014 4:25 am

Lite mera Info Om kampanjen som kan vara bra att veta vid karaktärsskapande...

RAS och Religion

Den klassiska pyramiden Adel, Präster, Borgare och Bönder gör sig tydligt påmind i Llael och vad man tillhör för folkgrupp och vilken ras man är kommer att få betydelse i spel... precis som i den riktiga världen.. Bland Adeln I Llael tillkännager sig 80% utav dem till Morrow, de 20% som inte gör det håller till i den nordvästra delen av landet och är Menites eller icke troende.. Bland folket är merparten Morrow troende men en stor minoritet är Menites, men inte den fanatiska typen av religionen som återfinns i Menoth, utan de ägnar sig mera åt den äldre typen av Menite tillbedjande...

Merywyn
total befolkning cirka 110 000-120 000

Människor I Staden Merywyn I ordning om folkmängd

Ryn: Merparten av Adeln är av Ryns härkomst, de flesta präster och borgare är också från denna etniska grupp av människor. De finns dock representerade i alla samhällsskikt och de utgör den största befolkningen i staden, Runt 40 000, men bara 10% av dem tillhör de fattigare klasserna

Umbrean: Den näst största befolkningen i Lael, de är representerade i stort sätt alla samhällsskikt. Bland både adel, borgare och de allra fattigaste i Merywyn kan man finna Umbreans.. Dock är det färre rika i denna folkgrupp. Många av dem Jobbar kring och med järnvägen och de är överrepresenterade i the NLWU(Northen Locomtiv Workers Union)". De flesta tillhör medelklassen men av de 32 000 Umbreans som finns i Merywyn tillhör ungefär 38% den fattiga underklassen.

Khard: Tredje störta folkgruppen i Merywyn och den absolut fattigaste.. Hamnarbetare, tiggare och fabriksarbetare är oftast av Khardisk härkomst.. av de ca 25 000 Khards i staden lever 99% av dem under fattigdoms gränsen. De flesta Menite dyrkare i Merrywyn är också av Kardiskt ursrpung.

Caspian: Dessa kommer från Cygnar och de flesta av dem tillhör de övre samhället, Cygnarian Adel, handelsmän och borgare, som gjort sig rika under de århundraden som Llael varit beroende av Cygnar för beskydd.  6000 Caspians lever och arbetar i Merywyn och utav dem är många tillhörande den Cygnariska armen eller legosoldater. Men det finns även en större gruppering som ingår i the Mecarian Leauge, och jobbar för att främja den cygnariska handeln och dess adel.

Midlunder: Av den inhemska Midlunderna så återfinns de alla samhällsskikt, men av dem som kommit dit från Cygnar under senare tid så är de flesta legosoldater och handelsmän. ca 4500 bor i staden och de flesta ingår i den Cygnariska armen eller är medlemmar i olika Mercenary companies.

Idrians : Denna folkgrupper finns representerade men de är på sin höjd 2000 och merparten av dem ingår i olika Mercenary Companies eller kriminella organisationer i stadens slumområden.

Thurian: 90% av dem i staden är handelsmän, Hamnen vid the Black River eller runtom de olika handelstorgen i staden är platser där man oftast träffar på Thurians. Finns runt 1000 Thurians i staden och utav dessa ingår också några få i en delegation från the Order of Wizardry, som har en liten filial i Merywyn.

Tordoran: Finns endast en High Tordoran Noble I staden(mera info om denne kommer när jag presenterar alla SLPs). Som mästare av the High seas så vistas denne Noble och hans Crew, runt 200 personer ombord på ett Skepp i hamnen, de är officellt där för att bedriva handel..

Morridane: Finns ett fåtal av dessa i staden, oftast tillhörande kriminella organisationer eller Mercenary Companies..

Andra Raser:

Gobbers: Finns runt 1000-1500 gobbers i staden, de håller till i Tinker Town, och sysslar med handel, mekanik eller Tjuveri(beroende på vem man frågar). De är alla klassade som second class citizens.

Ogryns: Många Ogryns är medlemmar av de otaliga Mercenary Companies som har sina huvudkontor i Merywyn och en del försörjer sig som utkastare och livvakter. Det är dock Oklart hur många som lever och bor i staden men på sin höjd 500-800..

Rhufolk: Finns några få fast boende i staden de flesta är handelsmän och andra ingår i olika Mercenary Companies. De flesta Rhulfolk man träffar på i Merywyn är dock ditresta handelsmän från deras hemland. Där för att idka handel åt sina respektive klaner.

Isoan/Nyss: Finns inga boende i staden, dock återfinns de i olika Mercenary Companies och handelsgrupper som passerar staden på sina resor...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Chrille lör sep 13, 2014 11:28 am

@Jonas. Varför skulle jag kissa blod för?
Chrille
Chrille

Antal inlägg : 583
Registreringsdatum : 12-03-10
Ålder : 41

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  DanielBerg sön sep 14, 2014 6:52 pm

Kissa blod? Trodde inte Ebola hade kommit till Sverige än
DanielBerg
DanielBerg

Antal inlägg : 494
Registreringsdatum : 12-10-02

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Oskar sön sep 14, 2014 7:58 pm

Så när försöker vi spela första gången?

vill vi (behöver vi) ett pre möte för att prata karaktärer?
Oskar
Oskar

Antal inlägg : 1237
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Danne mån sep 15, 2014 4:11 pm

Morkai skrev:Så när försöker vi spela första gången?

vill vi (behöver vi) ett pre möte för att prata karaktärer?

Möjligen skulle vi kanske kunna träffas lite och resonera runt karaktärer... det kommer att komma en massa mera fakta om kampanjen under denna vecka.. Men efter det kan vi börja titta på ett datum att börja tycker jag...

Jag har ju gjort om lite saker här och där och Min befolknings post ovan har jag konstruerat själv för att få lite ras motsättningar i staden osv..

Ska försöka förmedla min version av Merywyn(som är baserad på Loren men lite omgjord för att passa det vi ska spela), så gott jag kan innan vi börjar spela. Detta för att undvika att det blir några överaskningar...
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Danne tor sep 18, 2014 4:21 am

Stats kartan klar... hade tänkt göra en "gif" av den men den blev för stor så det fick lov att bli en video istället.... Pressa upp den i 1440 HD... så går den bra att köra i full screen... Kommer en vanlig karta utan rolig animering plus mera text om alla områden också.. allt är klarskrivet nästan... Men när jag lagt ner jobb på att göra den lite animerad ville jag Fan få det att funka så ni får hålla till godo med en video istället för en "gif" hehe



1 The Roayal Palace "the Thousand Tears"
One of the most important cultural monuments in the country, the palace and gardens illustrate the tastes, interests, and aspirations of successive Llael monarchs. Considered one of the finest still surviving examples of typical Rynyr architecture. The Palace predates the Orgoth invasion and has stood for almost a Thousand years. It is composed of 83 buildings that still retain their advanced defensive mechanisms from old war periods. Hundreds of status and ornaments depicting long forgotten deities and deeds decorate its surface. It is the most magnificent building in the city of Merywyn and the historical birthplace of the Kings of old. The pure grandeur of this building strike onlookers with awe.

2 Ash Vale Station
The Station is an architectural marvel for its time, designed by Sir Phillip Brunel, who was commemorated by a statue on the concourse for his efforts. The glazed roof is supported by wrought iron arches in three spans, respectively spanning 68 feet. The roof is 699 feet (210 m) long, and the roof spans has two transepts connecting the three spans. These were provided by Brunel to accommodate for carry coaches between the tracks within the station.The surrounding area is partly residential, and includes the major  St Lyan the Merciful Hospital, named after King Lyan II.  Restaurants and hotels are also commonplace around the station.

3 The Boroughs(Industry District)
Industrialization in the Iron Kingdoms has led to the creation of the factory.  At first it was small scale but it has in the last centuries turned into a highly mechanized industry. Thousands of people now work in the city's factories. The three mayor industries in Merywyn are, Textile, Iron making and Steam powered factories, that produce a  variety of goods for the masses.  Housing is provided for workers on site at many factories, and living conditions of the bulk of the population is decent and have begun to improve even more the last decade since the introduction of a working sewage system.
But many workers still live in the Shantytown slums were there are no sanitary facilities. Population density is extremely high. Eight to ten unrelated factory workers often share a room, often with no furniture, and sleep on a pile of straw or sawdust. Toilet facilities are  shared if they exist. Disease spreads like wildfire through the contaminated water supply. Also, people are at risk of developing pathologies due to persistent dampness.
Another social aspect of industrialization is the practice of child labour, Employers can pay a child less than an adult even though their productivity is comparable; there is no need for strength to operate an industrial machine. For many Employers, child labour is the labour of choice for manufacturing.

4 Shantytown (Khard Slums)
In the Khard Slums houses are tiny and clustered closely together. When a story is added to a house the second story project out over the first, and so on. The results is that houses facing each other on opposite sides of the street nearly met in the middle and the houses form a tunnel-like passage way over the streets. These houses are made of wood; therefore, they burn frequently. Fire is a constant threat in the slums. The streets are also exceedingly narrow and unpaved; mud is common. Contents of chamber pots are emptied into the streets. With mud streets this presents a messy problem. With a heavy rain one could hope for a flushing action to wash the excrement to the river. A light rain only add to the problem. This is a health problem; polluted springs and wells are common. The most commonly consumed beverages is not water but wine and beer. Beggars, who are seen as social victims, are everywhere. Smallpox is endemic among the population.

5 Artisan district (downtown)
The first floor of the buildings in the downtown area generally house artisans shops(barbers, bakers, pubs and shops) with living quarters on the upper floors. The wide "Main street" goes all the way to the central market square. This broad street provide room for people who do not own their own shops to set up stalls and booths . The central market square has an erect symbol of Morrow dedicated to the patron Ascendant Shevann.  It is common to obtain God's blessing on the trade. The Morrowan symbol is also a reminder "not to defraud by cheapening". Some take this warning to suggest that market traders are dishonest. Instead, it is a warning to townsfolk not to haggle the traders so low as to discourage their returning.
The  well-organized "Markets men" are paid to check on weights, measurements, and scales, to catch those trying to cheat the customers, and to check the quality of goods. There are special market courts where dishonest traders are tried. Some of the punishments for the guilty are a day in the stocks or pillory, being pelted by passersby with rotten fruit and vegetables. A butcher or a fish monger caught and convicted for cheating customers might be pulled through the market on a sledge with a piece of stinking fish or meat around his or her neck.
Many Mercenary companies and Bankers also have offices in this district of the city

6 Temple Mount Church District

Info kommer....

7 Tinker Town
The sound of hammers on iron and the bellows pumping ring through this district. There are literally hundreds of forges inside Tinker Town. The Gobbers who live here work night and day to craft and modify a wide variety of items. A Gobbers forge is both a workplace and his living quarter, resulting in the strangest and most imaginary buildings in the whole of Merywyn. The name of a forge is also referred to as a smithy. There are also countless Forge wagons, fitted up for transporting a Gobbers forge and tools if need be, scattered across the district.

8 Westside Docks
The Docks of Merywyn lies along the banks of the Black River. It is the largest port in Llael. The docks can handle Barquentines(three masts merchant ship) Frigates and Brigs(two masts warpships) , ro-ro ferries and cargo of all types including containers, timber, paper, warjacks, aggregates, crude oil, steam engine products, liquefied alchemical gas, coal, metals, grain and other dry and liquid bulk materials. The Golden Crucible maintains an office at the docks to oversee the handling of gunpowder and ammunition

9 The Crossing
The most famous bridge in Merywyn  is the Crossing, which connects the Artisan district and the Old Town. It is the main trade route over the Black River, which has made Merywyn a vital city in the continental economy.
With 30 statues, most of them baroque in design, lining its sides it strikes a commanding presence across the river.

10 Old Town
Physically separated from the rest of the city by the Black River, The Old Towns only connection to the rest of the city is by three bridges. Historically this part of the city has been the home of aristocrats, merchants and wealthy artisans. But in later years the middle class of the city has started to slowly migrate across the river to the most southern parts of Old Town. Where the cost of houses has gone down due to general neglect. Many of the lesser noble houses, mostly Umbreans have their flamboyant Town houses in this district. The Old Town is home to many historical buildings dating back centuries, one of its most famous buildings is Chillgrave Hold. This Fortress has  traditionally always belonged the order of the Amethyst Rose and is located close to the eastern wall of the city.

11 La Porte de l'Enfer (the gates of hell)

Mera info Kommer....

12 Upper East Side
This part of the city was designed to exalt wealth and conceal poverty. Its main promenades, concourses, and riverfronts pass sprawling gardens, ancient libraries, art galleries, music halls, and theaters. The pompous Palaces of the riches nobility are also located on the upper East side. Beggars are outlawed in this part of the city, and are promptly removed should any be caught in the district. The most noteworthy building of upper East side is the  Immaculate Chamber,  inscribed in the golden archway leading up to it are the words " After the clear example of the forefathers". The geometry of the Immaculate Chamber is a classic example of the concept of form following function - the shape and size of the whole building is directly based around the size of the panes of glass that make up most of its roof and upper sides. Nearly the whole outer surface is glazed using millions of identical panes.  By multiplying these modules into a grid, the structure could be extended virtually infinitely. During the day when the sun hits the glass it is a truly striking building to behold shining like a diamond across the district as the light reflects from it. The Council of Nobles congregate their meetings inside the Immaculate Chamber.
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Oskar tor sep 18, 2014 9:24 am

WOW! Danne du skjuter upp förväntningarna i höjden Smile jag är sjukt peppade för det här. Jag vill börja NU alien
Oskar
Oskar

Antal inlägg : 1237
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Danne tor sep 18, 2014 11:26 pm

Hehe som sagt jag hoppas att detta kommer att bli skoj.. Jag kommer att lägga upp den sista infon under helgen, om alla factions i staden och de viktigaste NPC karaktärerna som ni kan känna till innan vi börjar spela.

Tänkte redan nu klura på ett datum då vi kan bärja Smile. Ser ut som att ganska många av de som ska vara med kommer att titta in på måndag också, så vi kanske kan ha ett litet kort möte då, om du också kan komma då Oskar?

De som kommer vara i lokalen på måndag är

Jonas
Micke
Jag
Chrille
Sedan ska jag höra med Martin och Banne om de kan titta förbi också... kan vi ha ett kort möte på 30m innan vi börjar spela Warmachine..
Danne
Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Oskar fre sep 19, 2014 8:33 am

Jag ska försöka komma ner en sväng
Oskar
Oskar

Antal inlägg : 1237
Registreringsdatum : 14-08-07
Ort : Vallentuna

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  DanielBerg fre sep 19, 2014 9:54 am

Jo kan komma på måndag =)
DanielBerg
DanielBerg

Antal inlägg : 494
Registreringsdatum : 12-10-02

Till överst på sidan Gå ner

IK Kampanjen Bakground Och Upplägg Empty Sv: IK Kampanjen Bakground Och Upplägg

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet