Regler man kan ha missat

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tor okt 25, 2012 8:36 am

Tja

Jag kollar runt i regelboken, och ibland hittar jag saker som vi (jag) spelat på fel sätt. Jag tänkte att eftersom många av oss inte har stenkoll på alla regler så kan man ju posta här när man kommer på någon regel som man vet har missuppfattats någon gång (eller kanske flera).

Säkert så kommer några att tycka att "det där visste jag ju redan", men det skulle inte förvåna mig ifall många av oss har fått vissa regler om bakfoten. Jag kan uppdatera den här posten med alla förslag som jag själv och ni andra postar här så att man lätt kan läsa igenom och komma ihåg.


Så, detta är vad jag har kommit på hittills.


  • Shield/Buckler KAN användas även om man är knocked down.
  • Man KAN kasta spells ut ur melee (man behöver inte targeta den killen man slåss med).
  • Man kan INTE springa över modeller som är knocked down.
  • Man kan när som helst mäta ifall en gubbe är mer/mindre än 3" in i skogen OM man mäter mot en av sina egna gubbar.
  • Stealth, längden på 5" får man däremot inte mäta innan man attackerar.
  • Knocked down modeller kan inte bli "engaged".


Jag kommer säkert att komma på fler saker vad det lider. Jag hoppas att alla som kommer på något bidrar.


Senast ändrad av Jocke den fre jun 17, 2016 2:09 pm, ändrad totalt 4 gånger

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Micke i tis okt 30, 2012 9:30 am

Angående knockdown. Som jag läser det på p. 43 så kan man visst röra sig över knocked down models.

"A knocked down model does not block line of sight and is NEVER AN INTERVENING model."

Smile

Micke

Antal inlägg : 887
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Elias i mån nov 05, 2012 1:18 pm

satt och läste i regel boken nyss angående obsticles men kan tydligen röra sig över murar utan penalty så länge muren inte är tjockare än 1 tum eller högre än så för den delen, det betyder altså att man kan göra en charge över murar om man har pathfinder utan penalty

Elias

Antal inlägg : 51
Registreringsdatum : 12-10-07

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Micke i mån nov 05, 2012 1:33 pm

Det med murarna har vi pratat om förrut i föreningen och vi kom fram till att de murar vi har är så pass tjocka att det blir ett straff att ta sig över även om man har pathfinder. Det är så många som har pathfinder (starkhov Wink fusk-cirkle etc) att det kan behövas lite skydd mot det. Därav har vi murarna så. Däremot om vi tillverkar staket, taggtråd och typ smala tegelmurar är jag helt för att det inte blir något straff för att ta sig över med eller utan pathfinder. Typ om murarna är <1".

Låter det bra?

Micke

Antal inlägg : 887
Registreringsdatum : 12-03-05
Ort : Upplands Väsby

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i mån nov 05, 2012 2:19 pm

ang knocked down så snackade jag och micke om det igår, och även om det stämmer att en knocked down model aldrig är in interviening model, så är definitionen på "interviening model" helt bunden till line of sight. det betyder helt enkelt att KD modeller inte blockar LoS. Det står däremot på sid 46 att en modell aldrig kan röra sig över en annan modells bas. det finns ingenting i reglerna för knocked down som säger något annat. alltså kan man INTE gå igenom en KD modell.

exempel på regler som tillåter att man "hoppar över" modeller är "acrobatics". där står det tydligt att man får springa igenom modeller. samma för trample. men efterspel inget sådant undantag finns för knocked down så kan man inte hoppa över dom (om man inte har acrobatics eller liknande som tillåter det).

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i mån nov 26, 2012 8:14 am

En regel som vi inte direkt har missat, men som i alla fall jag varit osäker på är när man får kolla ifall en gubbe är mer eller mindre än 3" in i skogen (alltså, ifall man kan se/synas ut.

svaret är att man får mäta 3" från gubben i skoben mot en av dina gubbar när man vill. då kan man se ifall man syns, men man kan inte se hur mycket längre än 3" det är till kanten om gubben är för långt in. man får mäta detta när man vill. man behöver alltså inte chansa att man nog kan se gubben inne i skogen.


stealth däremot får man inte kontrollmäta innan man gör en attack/spell.

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i mån feb 18, 2013 3:14 pm

jaha, hittade in liten groda som vi (jag) har gjort fel på.

en KNOCKED DOWN model kan som bekant inte "engage" en annan modell, men man kan inte heller "engage" en knocked down model. Jag vet att jag och micke diskuterade saken (eller var det danne) och jag hade tydligen helt fel.

man blir alltså inte skyddad från shooting genom att stå i melee med en fiende, om sagda fiende ligger ner på backen.

sid 63 i regelboken.

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i tor feb 21, 2013 3:29 am

Jocke skrev:jaha, hittade in liten groda som vi (jag) har gjort fel på.

en KNOCKED DOWN model kan som bekant inte "engage" en annan modell, men man kan inte heller "engage" en knocked down model. Jag vet att jag och micke diskuterade saken (eller var det danne) och jag hade tydligen helt fel.

man blir alltså inte skyddad från shooting genom att stå i melee med en fiende, om sagda fiende ligger ner på backen.

sid 63 i regelboken.

Du får inte 4+ om du står bredvid en knockdown model Nej... En grej med Nodes Också som har Reach.. Jag Uppfattar det som att om du har Reach på noden och står 2 inches ifrån och "Engagar" en model som inte har reach så är du inte "engaged" vilket borde betyda att du kan chanla spells genom den. Vet att jag och Jonas haft diskussioner om detta förut.. Står i reglerna att du inte can chanla spells om du är "Engaged".

från erratan är detta också..
Du kan inte längre headlock/weapon lock en modell som har en större bas än din.
Du får tillräkna dig Camuflage Bonus även om fienden ignorera Cover och concelment..
Du kan kasta spells på den du är i närstrid med och då åker du inte på target in melee penalty.
detta är bra också och borde reda ut alla cover eller inte i cover snack
A terrain feature obscures the base of a target model if you can
draw a line from any part of the attacker’s volume to any part
of the target model’s volume
and that line passes through that
terrain feature. In order to benefit from concealment or cover, the
model must be within 1˝ of the terrain feature along that straight
line.
During your control Face betyder att du gör det när du Resolvar other effects.. alltså efter Leaching, uppkeeps etc... Sad

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tor feb 21, 2013 10:55 am

oh, en till sak. continous effects på DINA modeller resolvar bara på DIN tur. Alltså, om min caster krinner, så brinner han bara på MIN tur, inte på min motståndares. Jag vet att jag gjorde fel på det nyligen.

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i sön feb 24, 2013 7:03 pm

Lite mer grejor som kommit upp..

När man drar line of sight för ranged attacks/magic och charge etc så påverkar inte den egena basen om man ser eller inte.. Alltså större bas på den som attackerar låter inte honom se över mindre baser för att se in lika lite bas bakom. En större bas bakom mindre baser så syns större bas bakom. Men attackerarens Basstorlek spelar ingen roll om han ser eller inte.. Vi har gjort fel på detta men jag läste igenom reglerna och det är så här det funkar...

Jocke visade mig idag också nackdelen med Counter Slam vs Counter charge.. Slam måste vare i straight line "dirctly Towards" target. Så den är mycket enklare att blocka Sad

Terminus är en Äcklig caster och får charge genom modeller utan loss på TARGET URK och FYYY......

En grej till jag hitta men som inte kom upp idag men som kan vara av intresse om man slåss mot Menoth "enliven RULE" om en modell med "counter charge" under sin activation Chargar en modell med enliven på sig. Och enliven modelen rör på sig efter skadan... SÅ får modelen med "counter charge" charga igen om Enliven modellen hammnar inom Range, För det är en ADVANCE.... Sad . Så den kan Charga TVÅ gånger LOLZ. Samma borde gälla med Counte Slam också.. DU chargar.. slår.. enliven modellen rör på sig men kommer inte utanför 6 inches och är forftrande i LOS.. Counter SLAM...

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i mån feb 25, 2013 10:47 am

jag ritade en lite bild angående Line of Sight



Modell A kan se modell B (eftersom baserna på modellerna som står i vägen är mindre än modell B)

MEN modell B kan inte se modell A (eftersom baserna på modellerna som står i vägen är lika stora som modell As)

precis som Danne sa, jag ville bara försöka att förtydliga lite till Smile

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i mån feb 25, 2013 11:13 am

Jo, å så hade vi "starting roll" som fungerar annorlunda i SR2013.

båda slår en tärning, och den som slår högst VÄLJER vem som är "first player". Den som blir SECOND player VÄLJER SIDA..

Alltså är det ännu mindre attraktivt att vara första spelare.

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tis mar 05, 2013 8:56 am

man kan inte använda sin animus och sedan springa (p 73).

my bad Smile

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i tis mar 05, 2013 8:37 pm

Man slår scatter direction före scatter distance.. Har för mig att vi gjorde så i början men av någon anledning har vi börjat rulla distance först och sedan direction...

Men det är fel...

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tis mar 05, 2013 9:48 pm

vi borde göra något standard system för det där. slå en röd och en icke röd tärning samtidigt. "red for range" låter väl som en bra minnesregel? inga protester? bra då säger vi så Very Happy

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i lör mar 16, 2013 6:00 am

Hittade dessa de förklarar rätt bra vad som funkar med Stealth, channeling OSV.. Som sagt inga överraskningar för mig personligen.. Men vet att vissa tycker detta varit jobbigt att hålla koll på.. så jag linkar dessa diagram här..









snyfft vårat forum så blir bilderna för stora Sad, klicka på dem och visa bild då är de lättare att läsa också..

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i lör mar 16, 2013 3:23 pm

Hittade en till riktig gobit som jag/vi har missförstått.

Warcasters kan som bekant inte "contest" en zon/flagga/objective själva. I scenariot "rally point" (SR2013 sid 17) finns objectives som räknas som warcasters och kan således inte contesta (men kan dominera) saker.

Missförståndet ligger i en formulering (SR2013 sid 7) där det står "Enemy objectives do not contest themselves". Jag vet att vi/jag har tolkat detta som "Enemy objectives do not contest BY themselves" men det är fel. Det betyder helt enkelt att om jag har gubbar nära min fiendes objective, men han inte har det, så kan inte hans objective contesta sighsjälvt (då hade det ju varit omöjligt att kontrollera ett fientligt objective). MEN det betyder samtidigt att om det finns en zone med ett fientligt objective i, så kan jag inte kontrollera det innan jag förstört hans objective. Står till och med förklarat i "tactical tips" på flera scenarios. Jag vet att vi har tolkat och tolkat om denna regel flera gånger, och att vid minst några tillfällen har vi inte kört med att objectives contestar zoner.

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i fre mar 22, 2013 2:16 pm

hittade detta på privateer press forum...

"There is technically rules that you are not allowed to measure things 'along a curve' - for example, model A moves 'around' a model in front of it, you can't curve your tape from model A around to front of model in front of it, you have to move straight a little, turn, straight a little more, turn, straight, turn, etc"

Vet inte hur hårda vi ska vara med detta men tydligen får man inte böja måttbandet.. jag vet att vi gör detta ibland.. men man måste mäta en lite bit seden mäta en bit till osv... Sad

Upptäckt en annan grej, som jag själv inte använt än men som kan vara intressant att veta. Spellen Carnivore triggar inga effects som säger destroyed, eftersom Models are removed from play.. Hur en modell tas bort i spel kan vara viktigt, boxed, removed from play och destroyed med mera. Kan bli viktigt att titta igenom lister och kolla så att vi inte gjort några missar med detta... Evil or Very Mad

Till exemple om jag skulle ha Carnivore på en av mina Warpwolf stalkers, så triggas vaken berserk eller sprint.. det är dock inte super uppenbart att de inte gör detta och jag hade helt klart missat det, om jag inte råkat ramla över infon. Finns andra spells med som triggar effecter på olika saker och jag tror vi måste börja kolla igenom allas listor så att vi vet att allt funkar som det ska..

Man bör också hålla koll på Model/unit.. Warrior model etc.. Till exemple Trollens Stone scribe chronicler.. Heroes tragedy effecten.. påverkar först bara warrior models (warbeast and warjacks blir INTE knocked down). Och om en unit har en effect som säger Removed from play(istället för destroyed) som Carnivore gör.. så blir de heller inte påverkade... Det känns som vi kan ha missat mera grejor med Remove effects grejor så vi måste börja kolla igenom detta mycket mera..

Removed from play Vs Destroyed måste Kollas upp på allt vi kör med..

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jonas i tis apr 23, 2013 1:53 pm

Kom upp mellan Danne "epic tears" P. och Jocke "pocket rocket":

Unit och charges:

när en unit har chargat (flyttat till sitt mål) måste varje troopers som vill slåss vara i formation för att kunna göra sin charge attack/special action/spell motsv. eller freestrikes senare i rundan. Troopers som är utanför formation i slutet av sin activation slår command (och beroende på hur det går måste de kanske rally nästa gång de ska aktivera).

Står på pp forumet bara att söka på "formation".

Jonas

Antal inlägg : 523
Registreringsdatum : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i lör maj 11, 2013 9:46 pm

Knocked down kodels KAN dominera scenario
http://privateerpressforums.com/showthread.php?139841-SR2013-Does-a-knockdown-model-contest-a-zone-or-flag&p=1833608&viewfull=1#post1833608

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i mån maj 20, 2013 8:42 am

Wreck markers ger tydligen inte "obsuring terrain" i närstrid. man får cover mot ranged attacks som vanligt, men till skillnad från murar och byggnader så får man ingen bonus alls i närstrid. Sad

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i tis maj 21, 2013 7:21 am

Jocke skrev:Wreck markers ger tydligen inte "obsuring terrain" i närstrid. man får cover mot ranged attacks som vanligt, men till skillnad från murar och byggnader så får man ingen bonus alls i närstrid. Sad

Har du kollat hur det är med liner Obstacals? en del spells gör ju smala hinder, som ger skydd mot ranged, men som man kan charga över... Baldur till exempel... Blev lite osäker om de ger skydd mot närstrid nu också...

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i tis maj 21, 2013 10:55 am

japp. obstacle (linear eller ej) och obstructions (alltså terräng man inte kan gå igenom, så som byggnader eller stenbumlingar) ger alla -2 till attack rolls i melee (och cover som vanligt) men wreck markers (och således även terräng som räknas som wreck markers) ger bara cover, men inte -2 till attack rolls i melee.

bäst att komma överens om vad terrängen skall vara innan man börjar fajten.

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Jocke i ons maj 29, 2013 2:37 pm

man kan INTE flytta objectives med shifting stones. man kan bara flytta friendly FACTION models (således kan man inte flytta minions heller).

Jocke

Antal inlägg : 2143
Registreringsdatum : 11-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Danne i ons maj 29, 2013 3:35 pm

Men vissa grejor (objectivs) i scenarion räknas som Friendly Faction Model om du kollar lite noggrannare på dem ... det var det som var Hackset heheh.. kolla på officiella forumet.. tror de kan ha erratat det nu men det gick tidigare helt lagligt att flytta på saker som räknades som Friendly Faction hehe, och nej Minions har aldrig gått att flyttat på.. och det är inget som jag vet att jag gjort heller.. spelar ju väldigt sällan med minions... Just på grund utav att nästan alla bra saker med Circle bara funkar på friendly Faction..

Utdrag från forumet.. (som sagt det kan ha blivit errata på detta, inte orkat kolla runt etc)

Steamroller 2013 changes..

- You can place the objectives with the Shifting Stones, Mirage, and Telekinesis. With the last one even enemy objectives.
- You can give them Stealth with pKaya or Grayle's Feat.
- You can buff their ARM with some warlocks. (pMorvahna Restoration, Kromac Inviolable Resolve, pBaldur Stone Skin and eBaldur Roots of Earth and Feat.)
- You can shieldguard an objective.
- They profit from Druids Counter Magic.

_________________

Danne

Antal inlägg : 1351
Registreringsdatum : 12-03-10

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regler man kan ha missat

Inlägg  Sponsored content Idag på 2:57 am


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet